szkolna sala, a w niej dwóch młodych chłopaków w goglach VR na głowie. Przed nimi stoi terapeutka

VR to nie tylko gry. Polska uczelnia wprowadza program wsparcia zdrowia psychicznego studentów

4 minuty czytania
Komentarze

Politechnika Opolska zapoczątkowała rewolucyjny pomysł, który ma na celu poprawę zdrowia psychicznego wśród studentów uczelni w stolicy regionu. Inicjatywa polega na wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości, wychodząc tym samym naprzeciw alarmującym wynikom badania przeprowadzonego przez dr. Sebastiana Rutkowskiego. Według badania pandemia miała znaczący wpływ na zdrowie psychiczne studentów.

Wirtualna rzeczywistość to nie narzędzie przeznaczone tylko do rozrywki

Biały headset VR z przednimi kamerami i regulowanym, elastycznym paskiem na głowę.
fot. materiały prasowe/Meta

Wirtualna rzeczywistość (VR) to zaawansowana technologia komputerowa, która umożliwia użytkownikom doświadczanie interaktywnych, trójwymiarowych środowisk, które są generowane komputerowo. Użytkownik, korzystając z odpowiedniego sprzętu, takiego jak gogle VR, zanurza się w wirtualnym świecie, który może być odwzorowaniem rzeczywistości lub całkowicie fantastycznym, stworzonym z wyobraźnią.

Oprócz szeroko rozumianej rozrywki wirtualna rzeczywistość znajduje zastosowanie w wielu innych dziedzinach, co sprawia, że jest to technologia wszechstronna i obiecująca. Ba! Staje się całkiem istotnym narzędziem w różnych dziedzinach. Gdzie, oprócz rozrywki, można spotkać się z wykorzystaniem tej technologii?

Czytając o wirtualnej rzeczywistości i jej wykorzystywaniu na pewno pojawia się opcja wykorzystania jej w edukacji — podczas realizowania realistycznych symulacji szkoleniowych dla medyków, wojska czy przemysłu. Innym pomysłem może być organizowanie wirtualnych wycieczek edukacyjnych do różnych miejsc historycznych, naukowych czy geograficznych — to taka bardziej fantazyjna alternatywa dla podróżowania po Google Maps!

Ikony usług Google na smartfonie - Chrome, Gmail, Home, Mapy oraz sklep Play
fot. Depositphotos/dyi13

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze dziedzina, jaką jest medycyna. Wirtualna rzeczywistość, jak już wspomnieliśmy, może być wykorzystywana m.in. w celach szkoleniowych, ale również rehabilitacyjnych. Naukowcy z Politechniki Opolskiej mają za to pomysł na to, by zadbać o zdrowie psychiczne studentów. A w jaki sposób planują wykorzystać wirtualną rzeczywistość w swoim projekcie?

Zdrowie psychiczne studentów w coraz gorszej kondycji. VR będzie ratunkiem?

Zdrowie psychiczne to temat powracający jak bumerang. I dobrze, bo jak wynika z badań przeprowadzonych przez dr. Sebastiana Rutkowskiego z Katedry Fizjoterapii Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii Politechniki Opolskiej, nie jest zbyt kolorowo. W badaniach wzięło udział prawie 800 studentów Politechniki Opolskiej. Według wyników 60 proc. badanych miało podwyższony poziom stresu, 56 proc. odczuwało smutek i przygnębienie. Taki sam wynik pojawił się w przypadku nerwowości i drażliwości. 60 proc. badanych odczuło pogorszenie kontaktów społecznych. Najbardziej niepokojące wieści? Wyniki wskazują, że 18 proc. studentów wskazywało, że ma myśli samobójcze.

Postanowiłem wykorzystać moje zainteresowania i doświadczenia naukowe związane z wirtualną rzeczywistością i wspólnie ze studenckim kołem naukowym „Błąd Kartezjusza”, którego jestem opiekunem naukowym, połączyć je z pomocą społeczności akademickiej. Tak powstał program wsparcia dobrostanu studentów przy pomocy wirtualnej rzeczywistości. Oczywiście, Politechnika Opolska gwarantuje specjalistyczną pomoc psychologa jak i psychiatry, niemniej jednak studenci mogą się wstydzić, obawiać spotkania ze specjalistą.

Wyjaśnił dr Sebastian Rutkowski.

Jak podaje uczelniana strona, naukowiec jest obecnie w trakcie przeprowadzania badań klinicznych i nawiązał współpracę z firmą specjalizującą się w wytwarzaniu produktów medycznych do tego rodzaju terapii. Dr Rutkowski zajmuje się głównie wykorzystywaniem wirtualnej rzeczywistości w rehabilitacji.

Czarno-białe zdjęcie osoby zakrywającej twarz dłońmi.

„Błąd Kartezjusza” i pomysł na zdrowie psychiczne studentów

Jak tłumaczy Aleksandra Nowakowska, należąca do studenckiego koła naukowego „Błąd Kartezjusza”, każdy z uczestników zgłaszający się do udziału w projekcie zakłada okulary VR (do wirtualnej rzeczywistości) i ogląda na nich film, uprzednio się wyciszając. Spośród dostępnych opcji są do wybrania przykładowo górskie plenery czy morskie fale, które stanowią relaksujące tło do krótkich komend dotyczących np. wzięcia głębokiego oddechu. Dźwiękoterapia czy muzykoterapia ma ogromny potencjał na sukces w branży terapeutycznej. Taka sesja ma trwać do 15 minut, po czym uczestnik znów się wycisza przez kilka minut. Program zaś trwa pięć dni, a dane zebrane poprzez rejestrujący pasek z czujnikiem tętna, zostaną wykorzystane w celach naukowych.

Projekt jest prostudencki, ale zawiera także komponent naukowy, czyli studenci z koła naukowego są zainteresowani analizą danych, czyli tym jak krótkie, około 15-minutowe treningi relaksacyjne z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości, czyli stymulujące zmysł wzroku, słuchu, percepcji wpłyną na obniżenie poziomu stresu, poprawę jakości życia, ale także, na ile uczestnicy utożsamiają się z przebywaniem w tym otoczeniu. Elementem społecznym jest próba wsparcia opolskich studentów, nie tylko Politechniki Opolskiej. Efektem może być upowszechnienie pewnych programów, które mogą funkcjonować na naszej uczelni na zasadzie doraźnego wsparcia. Chcielibyśmy, aby jak najwięcej studentów wzięło udział w programie.

Podkreślił dr Sebastian Rutkowski w wywiadzie dla uczelnianej witryny.

Według jednej ze studentek „to ciekawe doświadczenie” oraz „można poczuć różnicę w samopoczuciu”.

Źródło: Wiadomości Uczelniane Politechniki Opolskiej

Motyw