Astronauta NASA słuchający Spotify w kosmosie na pokładzie statku

NASA startuje z zaskakującym projektem. Będziesz mógł eksplorować kosmos… przez Spotify

5 minut czytania

Na najpopularniejszej platformie do streamingu muzyki pojawiły się właśnie nowe treści pozwalające wejść do świata kosmicznych eksploracji. W serwisie znajdziemy inspirujące podcasty o misjach NASA. Jeśli chcesz słuchać ich bez reklam, polecamy sprawdzić nasze sposoby na Spotify Premium za darmo.

Wyrusz w kosmiczną podróż z NASA

Do połowy widoczny smartfon trzymany w dłoni, na którym widać ekran z kartą ze sklepu Spotify z Apple Store. W tle laptop z otwartą stroną główną Spotify na monitorze.
fot. Depositphotos / moubystudio

NASA rozszerza swoją obecność w świecie cyfrowym, udostępniając oryginalne podcasty na platformie Spotify. To krok mający na celu zwiększenie dostępności fascynujących treści kosmicznych dla szerszej publiczności. Agencja kosmiczna pragnie inspirować i edukować, opowiadając o swoich misjach i celach. Zresztą, umówmy się, jeśli lubicie podcasty, na pewno większość treści, które was interesują, macie już zaliczone (taka kolej rzeczy – o fenomenie słuchania zbyt wielu podcastów pisałam dla was już kiedyś). Ale treści od NASA? Brzmi to fantastycznie i, przyznam, że sama chyba włączę je do swojego repertuaru w najbliższym czasie.

No dobrze, pewnie zastanawiacie się, dlaczego agencja kosmiczna chce udostępniać swoje materiały i wywiady na Spotify. Na ten temat wypowiedzieli się eksperci z NASA. Marc Etkind, zastępca administratora w Biurze Komunikacji, podkreśla znaczenie szerzenia historii związanych z kosmosem, które mają inspirujący wpływ, szczególnie na młode pokolenie. Dostępność podcastów na Spotify, platformie z ponad 574 milionami użytkowników, znacząco zwiększa zasięg tych opowieści.

Opowiadanie historii o celach i misjach NASA inspiruje świat, zwłaszcza członków Pokolenia Artemidy [nazwa NASA na młodych ludzi, którzy doświadczą dogłębnej eksploracji Księżyca – przyp. red], do wielkich marzeń i sięgania gwiazd. Jesteśmy podekscytowani możliwością rozszerzenia naszego zasięgu i po raz pierwszy udostępniamy podcasty NASA w Spotify

– powiedział Marc Etkind.

Katie Konans, kierownik programu audio w SESDA w ADNET Systems, współpracującym z NASA, podkreśla natomiast unikalność podcastów NASA, które dzięki dostępowi do ekspertów i dynamicznych treści, oferują wyjątkowe spojrzenie na kosmos.

Poprzez nasze podcasty dzielimy się historiami naukowymi i kosmicznymi w sposób, w jaki może to zrobić tylko NASA, wykorzystując unikalny dostęp agencji do wywiadów z ekspertami, dynamicznych lokalizacji i oszałamiających odkryć

– oznajmiła Katie Konans.

NASA na Spotify – jakie treści znajdziemy?

Inicjatywa NASA to nie tylko krok w kierunku popularyzacji nauki, ale także sposób na umożliwienie każdemu, bez względu na miejsce, uczestnictwa w podróży po galaktyce. Wśród niedawno udostępnionych podcastów na Spotify znajdują się:

1. NASA’s Curious Universe – seria zapraszająca do odkrywania kosmosu w towarzystwie astronautów, naukowców i inżynierów NASA.
  2. Houston We Have a Podcast – oficjalny podcast Johnson Space Center, który zabiera słuchaczy w podróż po załogowych lotach kosmicznych, od Ziemi po Marsa.
  3. On a Mission – opowieści naukowców o misjach kosmicznych, które zaczynają się długo przed startem.
  4. Small Steps Giant Leaps – historia technologicznych osiągnięć NASA, od lądowania na Księżycu po misje na Marsie i rozwój statków kosmicznych wielokrotnego użytku.
  5. Universo curioso de la NASA – podcast prowadzony w języku hiszpańskim, mający na celu przybliżenie kosmosu hiszpańskojęzycznym słuchaczom.

Opis poszczególnych podcastów można znaleźć także na oficjalnej stronie NASA. Oprócz wywiadów i opisów misji kosmicznych NASA planuje również wprowadzenie do swojej oferty na Spotify dodatkowych treści audio, w tym sonifikacji, które zamieniają dane na dźwięk, oraz nagrań z Układu Słonecznego i poza nim. Niestety na ten moment podcasty NASA na Spotify nie są dostępne w języki polskim, ale specjalnie dla was znalazłam także coś w podobnej tematyce w języku polskim.

Podcasty o kosmosie po polsku

Skoro treści NASA nie można słuchać w naszym rodzimym języku, jako alternatywę podaje wam dwie polskie produkcje – „We Need More Space” i „Urania – Postępy Astronomii”. Miłośnicy astronomii i eksploracji kosmicznej znajdą tam materiały, które w przystępny sposób przybliżają te tematy, angażując słuchaczy w fascynujący świat kosmosu. A skoro należysz do tej grupy, być może zainteresuje cię także, jaki teleskop dla początkujących wybrać?

Wracając do podcastów, „We Need More Space” to propozycja dla wszystkich, którzy interesują się astronomią, lotami kosmicznymi i eksploracją wszechświata. Prowadzący, Radek Grabarek, zaprasza do świata rozmów z pasjonatami kosmosu, profesjonalnymi astronomami, inżynierami i naukowcami działającymi w Polsce. Ten program pokazuje, że branża nie ogranicza się tylko do międzynarodowych gigantów takich jak NASA czy SpaceX.

Z kolei podcast „Urania – Postępy Astronomii” to propozycja dla tych, którzy chcą być na bieżąco z wydarzeniami związanymi z polskim przemysłem kosmicznym. Materiały oferują rozmowy z naukowcami, pasjonatami i ekspertami branży kosmicznej, dostarczając słuchaczom aktualnych informacji i ciekawostek związanych z astronomią i eksploracją kosmiczną w Polsce.

A dla ciekawskich, polecamy także zobaczyć fenomenalne zdjęcia z europejskiego teleskopu Euclid oraz najnowsze fotografie „drugiego słońca” teleskopu Jamesa Webba.

A jeśli korzystacie ze Spotify, sprawdźcie także najnowsze informacje na temat Spotify HiFi oraz zbliżającej się premiery Spotify Wrapped 2023.

Źródło: NASA, oprac. własne