Kilonowa

Największa czarna dziura odkryta w naszej galaktyce. Jest 33 razy większa od Słońca

Dosyć niespodziewanie największa gwiazdowa czarna dziura została niedawno odkryta w naszej galaktyce. Budzący strach obszar czasoprzestrzeni znajduje się 1926 lat świetlnych od Ziemi i jest 33-krotnie większy od naszego Słońca.

Największa czarna dziura znajduje się 1926 lat świetlnych od naszego Układu Słonecznego. Wizualizacja FRB w głębokim kosmosie, widać na niej różne ciała niebieskie - giwazdy oraz planety
Fot. obraz wygenerowany za pomocą DALL-E 3

Naukowcy za sprawą misji kosmicznej Gaia, prowadzonej przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) dokonali fascynującego odkrycia. Mowa tu o odnalezieniu największej gwiazdowej czarnej dziury w naszej galaktyce (Gaia BH3). Wielkość tego kosmicznego giganta jest tak olbrzymia, że przewyższa masę Słońca aż o 33 razy. To niespodziewane odkrycie stanowi ważny krok w badaniach kosmicznych oraz otwiera nowe możliwości zrozumienia natury tych tajemniczych obszarów czasoprzestrzeni.

Misja Gaia zainicjowana przez ESA w 2013 roku ma na celu dokładne mapowanie nieba i zbieranie danych dotyczących ruchu, pozycji oraz jasności ponad miliarda gwiazd w naszej galaktyce. Dzięki precyzyjnym pomiarom Gaia dostarcza niezwykle cenne informacje, które pozwoliły naukowcom między innymi na dokonanie tego spektakularnego odkrycia.

Gaia BH3 to prawdziwy jednorożec. Takiego odkrycia dokonuje się raz w życiu. Do tej pory tak duże czarne dziury były wykrywane jedynie w odległych galaktykach dzięki obserwacjom fal grawitacyjnych.

Dr Pasquale Panuzzo z Obserwatorium Paryskiego we Francji, cytowany przez przedstawicieli Uniwersytetu Warszawskiego

Według raportu ESA czarna dziura odkryta za pomocą misji Gaia znajduje się stosunkowo blisko Ziemi, ponieważ zaledwie 1926 lat świetlnych od naszego Układu Słonecznego.

Jak największa czarna dziura naszej galaktyki wpłynie na rozwój nauki o kosmosie?

Ilustracja Ziemi z widocznymi zorzą polarną i nocnymi światłami miast na kontynencie amerykańskim.
Fot. obraz wygenerowany za pomocą DALLE-3

W porównaniu do innych znanych gwiazdowych czarnych dziur ten nowo odkryty obiekt wydaje się wyjątkowo masywny. Odnalezienie tak olbrzymiej jednostki budzi wiele pytań i otwiera nowe perspektywy. Jednym z kluczowych zagadnień, które naukowcy chcą zbadać, jest proces powstawania tak ogromnych obiektów w kosmosie. Czy ta czarna dziura powstała poprzez złączenie się mniejszych czarnych dziur, czy też istnieją inne mechanizmy prowadzące do powstania tak olbrzymich tworów? Między innymi na te pytania będą odpowiadać naukowcy w ciągu najbliższych lat.

Rozmiar Gaia BH3 w porównaniu z innymi czarnymi dziurami.
Tłumaczenie: Właśnie odkryto najmasywniejszą czarną dziurę w naszej galaktyce: Gaia BH3. Znajduje się „tylko” 2000 lat świetlnych stąd.

Ponadto, odkrycie tej gigantycznej gwiazdowej czarnej dziury może wpłynąć na nasze zrozumienie dynamiki galaktyk oraz roli, jaką odgrywają czarne dziury w procesach formowania się i ewolucji kosmicznych struktur.

Źródło: Engadget, Uniwersytet Warszawski. Zdjęcie otwierające: obraz wygenerowany za pomocą DALLE-3

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.