Mamy pierwsze zdjęcia z europejskiego teleskopu Euclid. Są spektakularne

Po raz pierwszy możemy tak daleko spojrzeć w kosmos i obejrzeć ogromne obszary nieba w tak doskonałej jakości. To zasługa Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), która opublikowała swoje pierwsze kolorowe zdjęcia kosmosu z teleskopu Euclid.

Testy teleskopu Euclid
Źródło: ESA-Manuel Pedoussaut

Opublikowane obrazy (można je obejrzeć lub pobrać na stronach ESA) pokazują różne obiekty niebieskie, w tym gromadę galaktyk w Perseuszu, galaktykę spiralną IC 342, nieregularną galaktykę NGC 6822, gromadę kulistą NGC 6397 i mgławicę Koński Łeb.

Pokazują one potencjał teleskopu i szczegółowość obrazów — mgławic, odległych galaktyk, gromad kulistych — które pomogą astronomom badać rozkład i ewolucję materii we wszechświecie.

Misja Euclid

Misja Euclid ma na celu stworzenie trójwymiarowej mapy wszechświata, aby lepiej zrozumieć ciemną materię i ciemną energię, które stanowią 95% kosmosu i wpływają na wygląd i ruch widocznych obiektów. Misja będzie obserwować miliardy galaktyk do 10 miliardów lat świetlnych w ciągu najbliższych sześciu lat, aby stworzyć największą dotąd mapę kosmosu i zbadać „ciemne” wpływy na wszechświat.

W porównaniu z teleskopem Webba, który skupia się na mniejszym obszarze nieba, Euclid ma szerokie pole widzenia i pozwala na wykonywanie zdjęć obejmujących stosunkowo duży obszar.

Badacze z ESA przewidują, że dane z Euclid znacznie poszerzą naszą wiedzę o wszechświecie. Misja, która wystartowała 1 lipca, ma rozpocząć regularne obserwacje na początku 2024 roku i będzie badać jedną trzecią nieba, z planowanymi corocznymi publikacjami danych. Euclid jest częścią programu Cosmic Vision ESA, z udziałem różnych krajów i NASA. Pracuje w nim ponad 2 tys. naukowców i inżynierów z 15 krajów, a koszt tej inicjatywy szacowany jest na około 1,5 mld euro.

Źródło: ESA, spacex.com.pl

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.