Do połowy widoczny smartfon trzymany w dłoni, na którym widać ekran z kartą ze sklepu Spotify z Apple Store. W tle laptop z otwartą stroną główną. Obraz ilustrujący tekst o Spotify HiFi.

Spotify HiFi, czyli Spotify Premium na sterydach. Premiera już na horyzoncie. Oto co wiemy

8 minut czytania
Komentarze

Spotify HiFi – marzenie nie tylko wszystkich melomanów, ale i każdego użytkownika tego serwisu streamingowego. Niestety można odnieść wrażenie, że twórcy Spotify od lat wodzą nas za nos w kwestii wprowadzenia wysokiej jakości dźwięku na platformę. Jednak ostatnio są szanse na to, aby Spotify HiFi (lub – jak mówią ostatnie doniesienia – Music Pro lub Spotify Supremium) nareszcie zostało udostępnione. Przyjrzyjmy się wszystkim spekulacjom oraz faktom.

Spotify HiFi – najnowsze doniesienia o planie Supremium lub Music Pro

fot. EnryKun

Najświeższe informacje na temat Spotify HiFi zostały odkryte przez jednego z użytkowników forum Reddit, który przeanalizował kod aplikacji Spotify. Dotyczą one prawdopodobnie nowego dodatku do abonamentu Spotify zatytułowanego Music Pro. Opcjonalna funkcja ma na celu wprowadzenie bezstratnej jakości dźwięku, co jest odpowiedzią na długoletnie oczekiwania subskrybentów.

Plusem tego rozwiązania byłoby prawdopodobnie możliwość włączenia funkcji Music Pro indywidualnie przez poszczególnych użytkowników w ramach różnych planów, takich jak Family czy Duo. Kto wie – może będzie to dostępne nawet dla korzystających z bezpłatnej wersji? Na razie Spotify nie potwierdziło oficjalnie tych informacji ani nie podało daty premiery czy ceny za włączenie funkcji.

Wcześniej pojawiły się plotki o wprowadzeniu plan abonamentowego Supremium, który ma oferować muzykę w formacie 24-bit FLAC, co jest porównywalne z tym, co oferuje konkurencyjny serwis Tidal HiFi Plus. Oprócz tego plan ma zawierać funkcję tworzenia playlist z pomocą sztucznej inteligencji oraz 30 godzin słuchania audiobooków w bezstratnej jakości. Dodatkowo subskrybenci będą mieli możliwość sortowania playlist według liczby uderzeń na minutę (BPM) oraz „taneczności” utworów.

Według analizy kodu aplikacji oraz najnowszych doniesień branżowego informatora cena za nowy plan ma wynosić 19,99 dol. miesięcznie, co w przeliczeniu na złotówki wynosi około 86 zł. Dla porównania standardowy plan Premium dla jednego użytkownika kosztuje 10,99 dol. (ok 44 zł, ale w Polsce ma cenę 23,99 zł). Oprócz wysokiej jakości dźwięku mamy liczyć na playlisty AI, statystyki słuchania w stylu Last.fm, czy rozbudowane narzędzia do miksowania. Nowe logo odkryte przez Chrisa Messinę sprawia, że jest prawie pewne, że będzie nosić nazwę „Supremium”.

Nie da się ukryć, że taka kwota uiszczana co miesiąc, to duży koszt. Warto jednak zauważyć, że jest to cena dla USA – obecnie za plan Individual trzeba zapłacić tam 10,99 dol., a u nas 23,99 zł. Można więc spekulować, że najnowszy wariant będzie kosztował, tak jak w przewiduje się w USA, dwa razy więcej, czyli ok. 48 zł. Na ten moment są to jednak jedynie domysły.

Nie wiadomo jeszcze, czy będzie możliwość podzielania planu z innymi słuchaczami tak jak w przypadku Spotify Duo czy Family. Cena może być atrakcyjna dla osób, które cenią sobie wysoką jakość dźwięku i dodatkowe funkcje i, co tu dużo mówić, przyzwyczaiły się już do Spotify. Co nie zmienia faktu, że nie mamy w czym wybierać. Zobaczcie, co oferuje konkurencja.

Wysoka jakość dźwięku jest też u konkurencji

Dla porównania ze Spotify Supremium (lub Spotify HiFi) subskrypcja Tidal HiFi Plus kosztuje 39,99 zł miesięcznie. Oferuje dwa poziomy jakości: HiFi (16-bit/44,1 kHz) i HiFi Plus (do 24 bit, 192 kHz), co czyni go liderem wśród usług streamingowych pod względem jakości dźwięku. Wyróżnia się unikalnymi funkcjami, takimi jak ekskluzywne treści, wczesny dostęp do biletów na koncerty i wyjątkowe wydarzenia na żywo.

Na rynku jest jeszcze Apple Music, który dostarcza dźwięk w formacie Apple Lossless Audio Codec (ALAC) w różnych opcjach: od 16-bit/44,1 kHz do 24-bit/192 kHz. Standardowa subskrypcja, obejmująca jakość lossless, kosztuje w Polsce 21,99 zł miesięcznie. Istnieje również opcja Apple One, która zawiera dodatkowe usługi Apple i kosztuje 39,99 zł miesięcznie.

Oprócz „gigantów” wymienić możemy jeszcze Deezer, gdzie najwyższa jakość dźwięku dostępna dla słuchaczy Hi-Fi to format FLAC (16 bitów). Usługa posiada funkcję Flow, która personalizuje doświadczenie słuchania, oraz oferuje szeroki wybór playlist i podcastów. Za Deezer zapłacimy 21,99 zł miesięcznie.

Czy ma charakteryzować się Spotify HiFi?

fot. Pixabay/ tomasi

Chociaż mamy swoje sposoby, aby mieć Spotify Premium za darmo (i chętnie się nimi dzielimy), niestety nawet w płatnej subskrypcji nie ma możliwości uzyskania najwyższej jakości dźwięku, która ma być obecna dopiero w Spotify HiFi (lub – zgodnie z inną nazwą – Spotify Supremium). Spotify jeszcze nie ujawniło konkretnych szczegółów, takich jak cena, data premiery i pełna kompatybilność urządzeń związanych z tą wersją pakietu, ale są pewne wskazówki i plotki, którymi chętnie się z wami podzielimy.

Jak na pewno się domyślacie, Spotify HiFi ma pozwolić subskrybentom uzyskać lepszą jakość dźwięku podczas strumieniowego przesyłania muzyki. Spotify HiFi będzie dostarczać muzykę w bezstratnym formacie audio o jakości płyty CD do urządzeń i głośników, aby zapewnić możliwość doświadczenia większej głębi i czystości podczas słuchania ulubionych utworów.

Spotify HiFi – lata lecą, a wysokiej jakości, jak nie było, tak nie ma

Na to ulepszenie fani serwisu czekają już… kilka lat. Spotify miało plan uruchomienia takiego programu w 2021 roku, kiedy to na blogu oznajmiono, że pojawi się on jeszcze „w tym roku”. No i jak Spotify HiFi nie było, tak nie ma go nadal, chociaż ostatnie doniesienia o Spotify Supremium dają nam nadzieję. Czekamy od lat, prawie tak jak na Siri po polsku.

Co ciekawe, od 2021 roku wpis zapowiadający Spotify HiFi wcale nie zniknął z bloga producenta. Jest tam nadal, razem z wideo na YouTubie z Billie Eilish i Finneas wypowiadającymi się na temat tego, jak dużą różnicę odczuwają, kiedy słuchają muzyki w lepszej jakości.

W 2022 roku kolejny raz Spotify dał nam nadzieję – tym razem znów jakość HiFi miała trafić do odbiorców szybciej niż później. Na blogu społecznoci pojawiła się odpowiedź: „Wiemy, że jakość dźwięku HiFi jest dla Ciebie ważna. Uważamy to samo i cieszymy się, że możemy zapewnić użytkownikom Premium jakość Spotify HiFi”… w przyszłości. Niestety i w 2022 roku próżno było szukać tej opcji.

Spotify HiFi już w tym roku?

Ostatnio jednak tli się światełko nadziei – dziennikarze portalu Bloomberg w połowie 2023 roku poinformowali, że Spotify niedługo uruchomi wyższy plan z topową jakością przesyłania treści, który ma nazywać się, w odróżnieniu od pakietu Premium, „Supremium”. Raport dodatkowo podaje, że Spotify Supremium (czyli Spotify HiFi) pojawi się jeszcze w tym roku (czyli do końca 2023), a oprócz wyższej jakości dźwięku będzie oferowała również rozszerzony dostęp do audiobooków.

Kolejne domysły dotyczą tego, na jakich urządzeniach będzie działać Spotify HiFi. Usługa ma dostarczać muzykę o wyższej jakości strumieniowo za pośrednictwem Spotify Connect, więc możliwe jest, że nowsze urządzenia otrzymają aktualizację HiFi przed niektórymi starszymi urządzeniami.

fot. MIH83/ Pixabay

Spotify HiFi: spekulacje dotyczące ceny

Jeśli myślicie, że Spotify HiFi zostanie tak po prostu udostępnione użytkownikom płatnej subskrypcji, to prawdopodobnie… jesteście w błędzie.

Wiele konkurencyjnych usług strumieniowego przesyłania muzyki oferuje już subskrypcje z wysoką jakością audio. Do wyboru mamy np. pakiet Apple Music, w którym można słuchać muzyki wysokiej jakości w ramach podstawowej subskrypcji za 21,99 zł miesięcznie z Apple Lossless Audio Codec (ALAC).

Najwyższa wersja Tidal natomiast, czyli pakiet Tidal Hi-Fi Plus, za którego zapłacimy 39,99 zł miesięcznie, pozwala na przesył dźwięku w formacie opierającym się na bezstratnym FLAC w jakości do 24-bit/192 kHz. Do dyspozycji jest jeszcze tańszy wariant Tidal Hi-Fi w jakości 16-bit/44,1 kHz za 21,99 zł.

Trudno nie dojść do wniosku, że cena bez wątpienia będzie kluczowym czynnikiem wpływającym na popularność Spotify HiFi.

Obecnie pakiet Spotify Premium to koszt 23,99 zł za osobę w pakiecie dla pojedynczego użytkownika. Możemy także skorzystać z innych wersji, jakie proponuje nam producent – Duo, czyli 30,99 zł na parę, Family z ceną 37,99 zł dla 6 osób lub Student za 12,99 zł.

Spotify w liczbach

Spotify zostało założone w 2006 roku przez Daniela Ek i Martina Lorentzona w Szwecji. Usługa, którą oficjalnie uruchomiono dla użytkowników w październiku 2008 roku, oferuje zarówno darmową, zawierającą reklamy wersję, jak i płatną subskrypcję Premium, która pozwala słuchać muzyki bez reklam i proponuje dodatkowe funkcje, takie jak możliwość pobierania muzyki do odsłuchu offline.

Jak wygląda Spotify w liczbach? Według informacji producenta na platformie dostępnych jest 100 mln utworów, 5 mln tytułów podcastów i 350 tys. audiobooków. Z serwisu streamingowego korzysta 551 mln użytkowników, w tym 220 mln, którzy zdecydowali się na płatną subskrypcję.

Źródło: Spotify, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: moubystudio / Depositphotos

Motyw