Kobieta w okularach i w paski rozmawia przez telefon komórkowy, przytrzymując telefon jedną ręką i dotykając głowy drugą.
LINKI AFILIACYJNE

Odebrała jeden telefon i straciła 160 tysięcy złotych. To wydarzyło się w Polsce

4 minuty czytania
Komentarze

Świadomość dotycząca oszustw przez telefon rośnie, ale nadal zdarzają się przypadki takie jak ten. Mieszkanka okolic Bielska Podlaskiego straciła wszystkie swoje oszczędności, ponieważ uwierzyła dzwoniącym do niej oszustom, którzy podwali się za pracowników banku. Kobieta zorientowała się na tyle późno, że z jej konta pieniądze znikały kilkukrotnie.

Oszustwo przez telefon

Kobieta w białej koszuli trzyma w dłoni srebrny smartfon, na jej nadgarstku widoczny jest złoty zegarek.
Fot. Jenny Ueberberg / Unsplash

Sprawę oszustwa przez telefon opisała Komenda Powiatowa Policji Bielsk Podlaski. Mieszkanka powiatu bielskiego odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Usłyszała, że na jej konto został złożony wniosek kredytowy, a instytucja kontaktuje się z nią w celu potwierdzenia niezbędnych informacji. W tym zakresie oszustwo było przemyślane – przestępcy spodziewali się, że kobieta zaprzeczy, iż nie składała zapytania o pożyczkę i będzie chciała wyjaśnić sprawę. Fałszywy konsultant zaproponował więc pomoc w zamrożeniu oszczędności.

Mieszkanka okolic Bielska Podlaskiego kilkukrotnie podała przez telefon kody weryfikacyjne, które otrzymała SMS-em. Osoba podszywająca się pod pracownika banku, poinformowała, że kobieta nie może korzystać ze swojego konta przez jakiś czas, ponieważ aplikacja bankowa będzie zablokowana. Polka nie zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa do tego stopnia, że następnego dnia odebrała kolejne połączenie od przestępców i ponownie podała kody weryfikacyjne, myśląc, że zabezpiecza swój rachunek. Po pewnym czasie zadzwoniła na infolinię swojego banku i dowiedziała się, że z poziomu jej konta dokonywane były różne operacje – zarówno przelewy, jak i wypłaty w bankomatach. Straciła w ten sposób wszystkie oszczędności, czyli prawie 160 tys. złotych.

Spoofing, czyli technika cyberprzestępców

Smartfon na rozmytym tle wyświetlający ekran połączenia z widocznym numerem telefonu i ikonami funkcji dzwonienia.
Fot. obraz wygenerowany w DALL-E 3

Opisywana sytuacja to przypadek spoofingu przez telefon – techniki polegającej na podszywaniu się pod inną osobę, urządzenie, sieć lub dane w celu oszustwa czy ukrycia tożsamości. Spoofing jest często wykorzystywany przez cyberprzestępców do przeprowadzania ataków, wyłudzania informacji, rozpowszechniania malware’u oraz do innych nielegalnych działań. Jeśli chcemy skutecznie chronić się przed takim typem przestępstwa, nie należy podawać przez telefon żadnych wrażliwych danych, nawet kiedy rozmówca sprawia wrażenie osoby, której można zaufać. Przed tym przestrzega też policja.

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych! Pracownicy banków nigdy nie informują o zagrożonych pieniądzach i nie żądają od klientów podania loginu, hasła i kodów autoryzacyjnych. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, dzwoniąc pod numer 112.

Komenda Powiatowa Policji Bielsk Podlaski w informacji prasowej

To samo dotyczy oszustw przez SMS, m.in. tych zawierających nakaz dopłaty do dostawy. Nie znając rozmówcy lub nadawcy, najlepiej samodzielnie skonsultować się z infolinią operatora, sklepu czy banku, by zweryfikować otrzymane informacje. Oczywiście wtedy samodzielnie wybieramy numer telefonu podany na oficjalnej stronie danej placówki, a nie oddzwaniamy ani nie odpisujemy na numer, z którego otrzymaliśmy podejrzaną wiadomość. Oszuści często stosują taktykę wywierania presji czasowej, aby ofiara podjęła pochopne decyzje. Zawsze warto poświęcić chwilę na przemyślenie sprawy i weryfikację danych dzwoniącego. Podpowiadamy także, co zrobić, jeśli kliknęliśmy podejrzany link.

Chroń swoją prywatność w sieci

Osoba używa laptopa z ekranem wyświetlającym interfejs VPN na mapie świata, obok okulary i smartfon leżą na biurku obok doniczki z rośliną.
Fot. Dan Nelson / Unsplash

Opisywany tutaj przypadek oszustwa przez telefon to tylko jedna z metod, wykorzystywana przez oszustów. Chroniąc naszą prywatność w sieci i dane, możemy się dodatkowo przed takimi próbami oszustwa zabezpieczyć. Im mniej przestępcy wiedzą o nas, tym mniejsze szanse, że będą próbowali wykorzystać zdobyte informacje, by nas podejść. Tutaj dobrym rozwiązaniem jest VPN, który pozwala na lepszą ochronę prywatności, a tym samym naszych danych. Dodatkowo pamiętaj, że w przypadku zgubienia lub kradzieży smartfona, zawsze dobrze jest mieć włączoną funkcję lokalizacji telefonu.

Źródło: KPP Bielsk Podlaski, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Karolina Grabowska / Pexels

Motyw