Smartfon z logo OpenAI na ekranie leżący na klawiaturze laptopa podświetlonym różowym i niebieskim światłem.

Branżę SEO czeka rewolucja. ChatGPT może dostać własną superwyszukiwarkę, która ma rywalizować z Google

4 minuty czytania
Komentarze

OpenAI jest pod presją, aby rozszerzyć możliwości swojego najbardziej znanego produktu, ChatGPT, w obliczu rosnącej konkurencji ze strony innych firm oferujących chatboty. Wyszukiwanie stało się kluczowym obszarem zainteresowania branży sztucznej inteligencji. W związku z tym plotki głoszą, że firma pracuje nad stworzeniem własnej wyszukiwarki dla ChatGPT. Mogłaby to być wyszukiwarka oparta na sztucznej inteligencji, która dostarczałaby dokładniejsze i trafniejsze wyniki wyszukiwania niż Google – może coś na kształt Perplexity AI.

Smartfon z logo OpenAI na ekranie, na tle złotych heksagonalnych struktur.
Fot. Mehaniq / Shutterstock

Czy OpenAI tworzy wyszukiwarkę?

ChatGPT może zrobić wiele rzeczy, ale nie jest wyszukiwarką. Oferuje ograniczoną pulę wiedzy i przygotowuje pewną jej kompilację w odpowiedzi na pytania użytkownika. Tak naprawdę nie wyszukuje informacji i nie podaje linków do źródeł. Wkrótce miałoby się to zmienić. ChatGPT nie tylko cytowałby źródła (np. wpisy z Wikipedii czy blogi), mógłby także pokazywać grafiki razem ze znalezionym tekstem.

Od dawna krążą pogłoski, że OpenAI zamierza stworzyć wyszukiwarkę obsługującą ChatGPT. W którymś momencie dopatrzono się nawet zarejestrowanej domeny search.chatgpt.com (obecnie strona jest „Not found”). Podejrzewa się, że jeśli OpenAI pracuje nad takim produktem, organizacja może wykorzystać swoje partnerstwo z Microsoftem oraz wykorzystać doświadczenia z wyszukiwarką Bing, aby lepiej dopracować nowe narzędzie.

logo Open AI z napisem "OpenAI" umieszczone na szklanej ścianie w której odbijają się chmury
Fot. Skorzewiak / Depositphotos

Nie ma oficjalnego potwierdzenia od OpenAI na temat wyszukiwarki. Plotki mogą być chwytem reklamowym lub projektem, który jest wciąż w fazie rozwoju. Co więcej, domena i certyfikat SSL mogą służyć do wewnętrznych testów lub do zupełnie innego projektu niezwiązanego z wyszukiwaniem.

Czy to będzie coś w rodzaju Perplexity?

Przybliżmy nieco wyszukiwarkę AI, która mogła odebrać nieco użytkowników Google. I z pewnością pomogła podjąć firmie OpenAI decyzję o podjęciu lub przyspieszeniu prac nad wyszukiwarką.

Perplexity, która zyskała w ostatnich tygodniach dużą popularność i status jednorożca, uzyskując wycenę na poziomie 1,04 miliarda dolarów, to alternatywa dla tradycyjnych wyszukiwarek, w której można bezpośrednio zadawać pytania i otrzymywać zwięzłe, dokładne odpowiedzi poparte wyselekcjonowanym zestawem źródeł. Ma interfejs konwersacyjny, świadomość kontekstową i personalizację, aby z czasem poznać Twoje zainteresowania i preferencje.

Za pomocą zaawansowanego silnika odpowiedzi, stworzonego przez Open AI przetwarza pytania i zadania, a następnie wykorzystuje funkcję przewidywania tekstu do generowania przydatnych odpowiedzi, wybierając najlepszą z wielu źródeł i podsumowując wyniki w zwięzły sposób.

Zrzut ekranu strony internetowej z interfejsem użytkownika aplikacji do zadawania pytań, zawierający pasek wyszukiwania i kilka opcji menu.
Fot. Perplexity AI / zrzut ekranu

Jak możemy przeczytać na stronie Perplexity, misją tego narzędzia jest sprawienie, by wyszukiwanie informacji w internecie sprawiało wrażenie, że użytkownika prowadzi doświadczony asystent. Wyszukiwarka prowadzi dialog z użytkownikiem, interpretując kontekst i niuanse, aby naprawdę „zrozumieć” pytanie.

Zrzut ekranu pokazujący interfejs użytkownika aplikacji do wyszukiwania informacji, który przedstawia korzyści zdrowotne wynikające z regularnej praktyki jogi, włączając w to poprawę elastyczności, siły, równowagi, zdolności przeciwbólowe, obniżenie poziomu stresu oraz poprawę ogólnego samopoczucia. Ekran zawiera również miniatury zewnętrznych źródeł i artykułów na temat jogi, takich jak infografiki i filmy wideo.
Fot. Perplexity AI / OpenAI

Wyszukiwarka może nie tylko odpowiedzieć na szeroki zakres pytań, od prostych zapytań opartych na faktach po złożone pytania otwarte. Może także generować różne kreatywne formaty tekstu, takie jak wiersze, kod, skrypty, utwory muzyczne, e-maile, listy itp. Wykona też podsumowanie artykułów i stron internetowych. A jej interfejs wygląda znajomo – kto polubił ChatGPT, odnajdzie się bez problemu w Perplexity AI.

Czy wyszukiwarka dla ChatGPT ma szansę rywalizować z Google?

Ani Bing, ani ChatGPT, ani Perplexity nie są na razie w stanie doścignąć, dorównać ani wyprzedzić Google. Internetowy gigant ma zbyt mocną i ugruntowaną pozycję, choć oczywiście nie może zignorować znaczenia segmentu AI. Nie może też zignorować plotek – w końcu za OpenAI stoi Microsoft, który również chciałby podgryźć pozycję Google.

Podobno OpenAI chciałby ujawnić własną wyszukiwarkę przed 14 maja – tego dnia ma mieć miejsce konferencja Google I/O, podczas której prawdopodobnie dowiemy się czegoś nowego o Gemini lub postępach Google na polu sztucznej inteligencji. Prezentując własną wyszukiwarkę, niewątpliwie mógłby nieco przyćmić wydarzenie Google.

Źródło: Bloomberg, AndroidHeadlines. Zdjęcie otwierające: Varavin88 / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw