Polski samochód elektryczny Izera ujęty prawym bokiem na industrialnym tle.

Polski samochód elektryczny. To nie tylko Izera – co powinieneś wiedzieć o naszej rodzimej elektromobilności

8 minut czytania
Komentarze

Polski samochód elektryczny wcale nie musi być wymysłem scenarzystów filmów science-fiction. Tak się składa, że Polacy od wielu lat rozwijają swoje autorskie projekty, a aktualnie najgłośniej mówi się o marce Izera. Jednakże, czy aby na pewno jest to jedyny taki koncept?

Polski samochód elektryczny – kompendium wiedzy o motoryzacji znad Wisły

Polski samochód elektryczny Izera przedstawiony frontem z uwidocznioną przednią lampą

Polska ma długą tradycję motoryzacyjną, jednak nie wszyscy wiedzą o naszych rodzimych projektach samochodów elektrycznych. W końcu wciąż nie są one w stu procentach dopracowane, a gdy myślimy o autach znad Wisły, zapewne w pierwszej chwili skupimy się na Syrenach, Polonezach czy Maluchach. Na szczęście wkrótce może się to zmienić, a duża w tym zasługa elektromobilności oraz projektu Izera.

Koncept tego polskiego samochodu elektrycznego pojawił się w 2016 roku z inicjatywy spółki ElectroMobility Poland, która została założona przez cztery największe polskie koncerny energetyczne: Energa, Enea, Tauron i PGE. Celem było stworzenie pierwszego „elektryka”, który miałby być częścią szeroko zakrojonego planu rozwoju elektromobilności w Polsce.

W 2017 roku spółka ogłosiła konkurs na wizualizację pojazdu, który nie miał jednak wytycznych. Ostatecznie wybrano czterech finalistów, a w 2018 roku doszło do zmian w zarządzie spółki. Wtedy też zdecydowano, że za stylizację auta odpowiadać będzie włoska pracownia Torino Design, z konsultacją słynnego polskiego stylisty Tadeusza Jelca. W 2020 roku ujawniono nazwę marki – „Izera” oraz zaprezentowano pełnowymiarowe makiety w wersji hatchback i SUV. Zdecydowano również, że fabryka pojazdów powstanie w Jaworznie na Śląsku. Jednakże o tym za chwilę…

Polacy nie gęsi… swój samochód elektryczny też mamy! Oto Izera

Logo marki Izera

Polska marka samochodów elektrycznych Izera jak sama twierdzi „czerpie inspirację z różnych aspektów życia i otoczenia”. Sama nazwa pochodzi od Gór Izerskich, a filozofia inżynierów jest głęboko zakorzeniona w naturze, technologii i ludziach. Marka stawia na „odwagę i dążenie do odkrywania nowych możliwości”, co jest widoczne zarówno w jej podejściu do designu, jak i technologii.

Polski samochód elektryczny jest nie tylko pojazdem, ale również uosobieniem nowoczesnych technologii. Wyposażona w dotykowe ekrany deski rozdzielczej, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy i dynamiczne przyspieszenie, Izera jest przykładem, jak technologia może zwiększyć komfort jazdy. Symbol technologii jest zamknięty w kształcie heksagonu znak, który znajduje się na masce samochodu.

Zobacz też: Najdroższy samochód świata. Te auta to połączenie technologii i klasycznej motoryzacji… na które mało kogo stać

Co do parametrów technicznych, Izera oferuje imponujące osiągi. Samochód jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w niecałe 7 sekund. Co więcej, zasięg pojazdu wynosi ponad 400 km na jednym ładowaniu, co jest konkurencyjnym wynikiem na rynku samochodów elektrycznych. Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, takie jak BSW (Blind Spot Warning), TSR (Traffic Sign Recognition), FCW (Forward Collision Warning) i AEB (Automatic Emergency Braking), również są na pokładzie.

Oczywiście Izera to nie tylko produkt, ale również wizja i misja. Marka stawia na tworzenie samochodów, które są przyjazne dla ludzi i środowiska. Jest to widoczne w jej podejściu do designu, ponieważ ten jest zarówno atrakcyjny jak i funkcjonalny. Aktualnie wiemy o tym, że marka planuje wejście na rynek w 2026 roku, co budzi wiele emocji i dyskusji w Polsce.

Polski samochód elektryczny – cena Izera

Cena samochodu nie została jeszcze oficjalnie podana. Projekt jest finansowany przez spółkę ElectroMobility Poland, której udziałowcami są największe polskie koncerny energetyczne. Całkowity koszt uruchomienia produkcji szacuje się na 5 miliardów złotych. W 2022 roku podpisano aneks do umowy, zgodnie z którym pierwotne finansowanie zostało podwojone z 250 milionów złotych do 500 milionów złotych.

Polski samochód elektryczny – kiedy premiera Izera

Pierwotnie zakładano, że produkcja samochodu rozpocznie się w 2023 roku. Obecnie jednak mówi się o roku 2026. Fabryka, w której ma być produkowany samochód, powstaje w Jaworznie na Śląsku. Podczas niedawnej konferencji przedstawiciele ElectroMobility Poland podsumowali swoje osiągnięcia. Ponadto dowiedzieliśmy się, że projekt Izery został sfinalizowany, a budowa fabryki ruszy w 2024 roku.

To ciekawy okres dla ElectroMobility Poland. Jest dużo dyskusji na temat projektu. Niektóre z nich są zupełnie niezwiązane z rzeczywistością i oparte na spekulacjach. Nie bardzo pomaga to w kolejnych dyskusjach strategicznych czy o możliwości współpracy z naszymi partnerami. Nasze zadanie polega na tym, by mimo wszystko zrobić swoje.

Piotr Zaremba, prezes EMP

Jak ma wyglądać Izera?

Polskie samochody elektryczne Izera, z lewej strony czerwony hatchback, a z prawej biały SUV.

Izera ma być dostępna w dwóch wersjach: hatchback i SUV. W 2020 roku ujawniono pełnowymiarowe makiety tych pojazdów. W 2023 roku doszło do zmiany studia projektowego, i obecnie za wygląd samochodu odpowiada włoskie studio. W dalekich planach znajduje się również wersja kombi z logiem Izera. Zresztą firma absolutnie nie ogranicza się tylko do słów, a konkretne modele polskiego samochodu elektrycznego regularnie pojawiają się na różnego rodzaju sesjach zdjęciowych oraz wizualizacjach.

W tym miejscu warto podkreślić polskie korzenie marki, która nawet używa naszych rodzimych barw narodowych do celów marketingowych. Niemniej wygląd Izery absolutnie niczym nie odbiega od znanych nam hatchbacków i SUV-ów.

Dbałość o detale to główny wyróżnik samochodów polskiej marki Izera. Gdy przyglądamy się nadwoziu uwagę przykuwają wyraziste przetłoczenia nadkoli, nadające samochodom siły i mocy. Zostały one złagodzone minimalnym wykorzystaniem ostrych krawędzi i delikatnymi przejściami nadając ostatecznie bryle kojącą elegancję i dojrzały charakter. Innowacyjność formy została podkreślona proporcjami, którymi charakteryzują się dobrze zaprojektowane auta elektryczne – krótkim zwisem przednim oraz dużym rozstawem, co z kolei dodaje sylwetce dynamizmu.

Izera

Polski samochód elektryczny. Jest jeszcze Vosco EV2

Przednie reflektory oraz maska polskiego samochodu elektrycznego Vosco EV2
fot. Damian Woliński / FSO Syrena

Niemniej Izera to nie rodzynek! W grę wchodzi jeszcze Vosco EV2, czyli kolejny polski samochód elektryczny. Ten konkretny model jest produkcyjnym rozwinięciem prototypu Vosco S106EV. Projekt prowadzi firma FSO Syrena w Kutnie, jednak w ostatnich latach jest o nim wyjątkowo cicho. Co ciekawe, samochód został w całości zaprojektowany w województwie łódzkim, a za jego design odpowiada Damian Woliński, który był jednym z laureatów konkursu na polski samochód elektryczny zorganizowanego przez spółkę ElectroMobility Poland.

Omawiany właśnie samochód ma wymiary typowe dla segmentu B: długość 4221 mm, szerokość 1719 mm i wysokość 1513 mm. Może pomieścić cztery osoby i waży 1480 kg, z czego bateria stanowi 280 kg. Vosco EV2 jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 115 kW (156 KM), z możliwością chwilowego podniesienia jej do 175 kW (238 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 450 Nm. Zasięg pojazdu na jednym ładowaniu wynosi około 290 km, a czas ładowania z domowego gniazdka to 10-11 godzin.

Chociaż Vosco EV2 nie byłby samochodem, który mógłby konkurować z czołowymi markami na rynku ze względu na swoje ograniczone parametry, to jednak sam projekt stanowił ważny krok w rozwoju polskiej elektromobilności. Jest to również dowód na to, że nasze rodzime firmy są zdolne do tworzenia innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie motoryzacji.

Polski samochód elektryczny – podsumowanie i FAQ

Dwa samochody marki Izera, jeden obrócony bokiem, a drugi tyłem. Nad nimi napis "Milion powodów, by jechać dalej", a w tle panorama Warszawy na zachodzącym słońcu.

Cóż, jak sami widzicie, elektromobilność w Polsce ma się bardzo dobrze. Izera to nie jedyny polski samochód elektryczny, a projekty takie jak Vosco EV2 jedynie utwierdzają nas w przekonaniu, że wkrótce Polacy mogą stać się niezwykle ważnym graczem na rynku „elektryków”. Zanim jednak się to wydarzy – zapraszam do krótkiego segmentu FAQ, gdzie odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.

Kiedy możemy spodziewać się premiery polskiego samochodu elektrycznego Izera?

Pierwotnie produkcja miała ruszyć w 2023 roku, ale obecnie mówi się o 2026 roku. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych momentów w polskiej motoryzacji, który może zrewolucjonizować rynek.

Jakie są główne cechy techniczne samochodu Izera?

Izera ma imponujące osiągi, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w niecałe 7 sekund. Zasięg pojazdu wynosi ponad 400 km na jednym ładowaniu. Samochód będzie również wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.

Kto stoi za projektem Izer i jak jest finansowany?

Projekt jest prowadzony przez spółkę ElectroMobility Poland, wspieraną przez największe polskie koncerny energetyczne. Całkowity koszt uruchomienia produkcji szacuje się na 5 miliardów złotych.

Czy są inne polskie projekty samochodów elektrycznych?

Tak, obok Izery na polskim rynku pojawia się również Vosco EV2, który jest produkowany przez FSO Syrena w Kutnie. Jest to mniejszy samochód miejski z zasięgiem około 290 km na jednym ładowaniu.

Jakie są główne wyzwania i przeszkody na drodze do sukcesu polskich samochodów elektrycznych?

Jednym z głównych wyzwań jest finansowanie i konkurencja ze strony uznanych globalnych marek. Dodatkowo, infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wciąż jest w fazie rozwoju, co może wpłynąć na popularność tych pojazdów.

Zdjęcie otwierające: Izera

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw