Osoba trzymająca smartphone. Służbowy komputer leży na drewnianym stole w kawiarni.
LOKOWANIE PRODUKTU: NAZWA.PL

Myślałeś o własnej firmie lub sklepie online? Oto 5 rzeczy, od których musisz zacząć

5 minut czytania
Komentarze

Wiele biznesów ma obecnie swój początek w internecie. Gdy chcemy założyć sklep online, jest wręcz oczywiste, że musimy wykorzystać możliwości, jakie daje dostęp do sieci. Jednak nawet jeśli planujemy założyć firmę, która będzie działa głównie w realnym świecie, to powinniśmy od początku korzystać z internetowych narzędzi. Choćby po to, by wzbudzić zainteresowanie naszą marką i poinformować o niej potencjalnych klientów.

Własna firma lub sklep online. Zacznij od tych rzeczy

W tym poradniku skupimy się na praktycznych aspektach, o które warto zadbać już na początku prowadzenia własnej firmy lub sklepu internetowego. Nie będziemy omawiać formalności dotyczących rejestracji działalności gospodarczej ani wyboru branży, w której chcemy działać i procesu tworzenia konkretnej marki. Zakładamy, że te kroki wykonaliście we własnym zakresie.

1. Stwórz funkcjonalną stronę internetową

Jeśli chcemy prowadzić sklep internetowy, konieczna będzie strona internetowa wspierająca rozwiązania e-commerce. Chodzi o to, by użytkownicy mieli realną możliwość dodawania produktów do koszyka i finalizowania zamówień. Dobrym pomysłem będzie założenie też kont na platformach takich jak Allegro. Na początku twój sklep może nie być zbyt znany, więc warto wykorzystać dostęp do klientów, którzy korzystają z dużych platform.

Jeśli nie zamierzamy niczego sprzedawać online, to i tak strona internetowa będzie przydatna. Potencjalni klienci powinni znaleźć na niej informacje np. o siedzibie firmy, zakresie usług, cenach, a także dane kontaktowe. Profesjonalnie wyglądająca strona internetowa zwiększy zaufanie do naszego przedsiębiorstwa.

Prostą stronę internetową można stworzyć w internetowym kreatorze. Jeśli jednak zależy nam na bardziej funkcjonalnej witrynie i chcemy mieć dowolność w jej personalizacji, warto rozważyć samodzielny zakup domeny i hostingu.

2. Zadbaj o skrzynkę e-mail, która będzie sprawiać wrażenie profesjonalnej

fot. Lucas George Wendt/Unsplash

Do komunikacji z klientami, współpracownikami oraz różnymi instytucjami powinniśmy wykorzystywać firmowy adres e-mail, a nie prywatny. Teoretycznie możemy założyć kolejną skrzynkę w jednym z darmowych serwisów, które to umożliwiają. To najprostsze rozwiązanie, jednak adres w stylu [email protected] nie wygląda zbyt profesjonalnie. Do tego darmowe skrzynki e-mail często mają tę wadę, że są zasypywane spamem. W miarę możliwości warto więc zadbać o skrzynkę, której adres będzie unikalny i ściśle nawiązywał do naszego przedsiębiorstwa, np. [email protected].

3. Profile w social mediach to punkt obowiązkowy

fot. Jakob Owens/Unsplash

Dobrze prowadzone profile w social mediach pozwolą dotrzeć do kolejnych grup osób. Dadzą również możliwość klientom na szybki kontakt z nami. To, w jakich dokładnie serwisach warto założyć konta, zależy w dużej mierze od działalności, którą prowadzimy. Dla marek odzieżowych lub studia fotograficznego idealny będzie Instagram, z kolei firmy adresujące swoją ofertę do najmłodszych mogą pomyśleć nad TikTokiem. Uniwersalny pozostaje Facebook, na którym niemal zawsze warto prowadzić FanPage.

4. Dopilnuj, by informacje o twojej działalności były dostępne w popularnych usługach

fot. CardMapr.nl/Unsplash

Załóżmy, że ktoś usłyszał gdzieś o twojej działalności i wpisał jej nazwę w Google. Jeśli nie znajdzie konkretnych informacji na jej temat, może się zniechęcić i wybrać konkurencyjną ofertę, którą dobrze zna (np. wie, że restauracja na pewno jest jeszcze czynna). Co zatem zrobić? Zadbać, by w sieci był komplet łatwo dostępnych informacji na temat prowadzonej działalności. Dobrym przykładem jest usługa Google Maps – lokalizacja twojej firmy powinna być prawidłowo oznaczona na mapie, nie powinno zabraknąć zdjęć, godzin otwarcia czy też informacji o możliwościach parkowania w pobliżu lub dojazdu komunikacją miejską.

5. Załóż odpowiednie konto bankowe

fot. 3dparadise/Unsplash

Prowadząc własną firmę (np. sklep internetowy) przyda się konto bankowe dedykowane rozliczeniom, które są związane z własną działalnością. Dobrze jest porównać, co oferują poszczególne banki w tym zakresie, gdzie opłaty będą najniższe, ale będziemy też mogli liczyć na najlepszą obsługę. Nie bez znaczenia jest przejrzystość i funkcjonalność aplikacji mobilnej banku.

Własna firma lub sklep online – podsumowanie

Założenie własnej firmy lub sklepu nie kończy się na znalezieniu dobrego pomysłu oraz dopełnieniu formalności. Żeby działalność dobrze się rozwijała, trzeba zadbać o jej widoczność w internecie. W wielu branżach niewiele osiągniemy bez profili w social mediach i informacji w takich usługach jak Google Maps.

Z widocznością firmy i wpływem na jej rozpoznawalność wiąże się też konsekwentne stosowanie logo — choćby na wystawianych kontrahentom fakturach. Podpowiadamy, jaki wybrać program do faktur, który taką funkcję udostępnia.

Lokowanie produktu: nazwa.pl

Motyw