jak_założyć_sklep_internetowy

Jak założyć sklep internetowy? Poradnik dla początkujących przedsiębiorców

16 minut czytania
Komentarze

Zakładanie sklepu internetowego nie będzie wymagało od Ciebie zbyt dużego doświadczenia. Jednak zanim podejmiesz pierwsze kroki w tym kierunku, musisz dopełnić kilku ważnych formalności, które są związane z rejestracją działalności czy też wyborem formy opodatkowania. Podpowiemy Ci, jak założyć sklep internetowy krok po kroku.

jak_założyć_sklep_internetowy
Fot. Freepik

Rynek e-commerce w ostatnich latach zrobił ogromny postęp, dlatego do prowadzenia sklepu internetowego nie potrzebujesz wiedzy z zakresu informatyki. Istnieje wiele prostych narzędzi, oferujących gotowe rozwiązania, które są łatwe do wdrożenia.

Jak założyć firmę przez Internet? Zacznij od wypełnienia wniosku

Jeżeli poszukujesz odpowiedzi na pytanie, jak założyć sklep internetowy, pierwszym krokiem, który powinieneś wykonać, jest rejestracja firmy. Proces ten nie jest skomplikowany, bez trudu przeprowadzisz go, korzystając z rządowych stron.

Jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności gospodarczej jest JDG (jednoosobowa działalność gospodarcza). Wówczas możesz samodzielnie decydować o swoim losie zawodowym, o tym ile czasu poświęcasz na pracę, a także o cenach usług i produktów, które oferujesz swoim klientom. Wiąże się to jednak z ogromną odpowiedzialnością i większymi nakładami pracy.

Wśród innych form prowadzenia firmy znajdują się: spółki cywilne, spółki prawa handlowego, spółdzielnie.

Jak założyć sklep internetowy, jeśli decydujesz się na prowadzenie jednej z form działalności gospodarczej? Postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.

  1. Złóż wniosek do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Muszą znaleźć się w nim następujące informacje:
    imię, nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia,
    rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości, PESEL – jeśli masz obywatelstwo polskie lub został Ci nadany,
    Wszystkie nadane Ci obywatelstwa,
    numer NIP i REGON, jeśli zostały nadane,
    adres miejsca zamieszkania oraz inne adresy związane z zakładaną działalnością gospodarczą,
    nazwę zakładanej działalności gospodarczej – musi zawierać Twoje imię i nazwisko,
    skrócona nazwa firmy,
    kody PKD – dopasuj je do rodzaju swojej działalności i wybierz kod przeważający,
    – liczbę pracowników, których masz zamiar zatrudnić,
    datę rozpoczęcia działalności,
    informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą,
    – dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce Twojego zamieszkania.
  2. Do wniosku o wpis działalności do CEIDG dołącz oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego oraz zgłoszenie rejestracyjne do VAT (jest ono dobrowolne, dopóki nie przekroczysz progu dochodowego wynoszącego 200 tys. zł w ciągu pełnego roku działalności).
  3. Zgłoś się do ZUS-u jako ubezpieczony. Możesz to zrobić, zaznaczając odpowiednie pole we wniosku o wpis do CEIDG. Istnieje również opcja ubezpieczenia członków Twojej rodziny, pracowników Twojej firmy oraz członków ich rodzin.
  4. We wniosku do CEIDG podaj również informacje o rachunkach bankowych, które są powiązane z prowadzoną przez Ciebie działalnością.

Jak otworzyć firmę w Internecie?

Fot. Unsplash

Jak założyć sklep internetowy online? Jakie działania należy wykonać, aby zakończyć proces rejestracji firmy? Wypełniony wniosek do CEIDG możesz złożyć online na dwa sposoby. Jak dokładnie to zrobić? Poniżej przedstawiamy instrukcję.

  • Przejdź na stronę główną Biznes.gov.pl i wybierz pozycję „Zarejestruj działalność gospodarczą”. Następnie zaloguj się, korzystając z profilu zaufanego lub e-dowodu. Jeżeli logujesz się po raz pierwszy, zostaniesz przeprowadzony przez procedurę zakładania konta.

    Przejdź na stronę główną Biznes.gov.pl i wybierz pozycję „Zarejestruj działalność gospodarczą”. Następnie zaloguj się, korzystając z profilu zaufanego lub e-dowodu. Jeżeli logujesz się po raz pierwszy, zostaniesz przeprowadzony przez procedurę zakładania konta.

    Jeżeli oprócz wniosku do CEIDG chcesz wysłać także zgłoszenie do ZUS-u lub zgłoszenie do VAT, naciśnij „Chcę kontynuować” i wypełnij odpowiednie pola.
  • Wniosek możesz również zgłosić online przez stronę banku w PKO BP, Banku PEKAO S.A, mBanku, ING oraz w Santander Bank Polska.

    Jeśli zdecydujesz się na tę formę, pamiętaj, że rejestrujesz tylko działalność. Rejestrację w ZUS oraz jako podatnik VAT możesz przeprowadzić przez PUE ZUS lub Portal Podatkowy.

Wniosek możesz również wypełnić w dowolnym urzędzie miasta lub gminy albo przesłać go pocztą i złożyć go przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej.

Urząd sprawdzi Twój wniosek. Jeśli pojawią się w nim jakieś błędy, zostaniesz poproszony o ich korektę. Natomiast jeśli nie wykryto w nim żadnych pomyłek, zostaniesz wpisany do CEIDG, o czym zostaniesz poinformowany mailowo. Działalność możesz rozpocząć w tym samym dniu, w którym złożyłeś wniosek.

CEIDG prześle wszystkie Twoje dane urzędu skarbowego, który nada Twojej firmie numer NIP i poinformuje GUS, KRUS lub ZUS, że Twoja firma została wpisana do CEIDG. Rejestracja jest bezpłatna. Po rejestracji w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności musisz zgłosić się do ubezpieczeń w ZUS. Więcej informacji na ten temat znajdziesz pod tym adresem. Natomiast jeśli będziesz podatnikiem VAT, najpóźniej dzień przed rozpoczęciem działalności zarejestruj się jako podatnik VAT

Jak otworzyć własny sklep w Internecie?

Fot. Unsplash

Ze względu na to, że dostęp do internetu jest powszechny, założenie własnego sklepu internetowego nie stanowi wielkiego wyzwania. Sprzedaż możesz uruchomić zaledwie w kilka dni. Zanim jednak to zrobisz, zdecyduj, jakie produkty masz zamiar oferować swoim klientom.

Poszukując odpowiedzi na pytanie, jak założyć sklep internetowy, zastanów się, czym możesz wyróżnić się na rynku. Nie ma jednego przepisu na sukces w branży handlowej, jednak znalezienie niezagospodarowywanej niszy pozwoli Ci na zdobycie przewagi nad konkurencją. Możesz zacząć sprzedawać produkty, których nie ma w żadnym innym miejscu, są trudno dostępne lub po prostu cieszą się dużym popytem.

Wiele osób, które zdecydowały się na stworzenie własnego sklepu internetowego, zaczynały od sprzedaży wyrobów typu hand made. Cieszą się one coraz większą popularnością, ponieważ rynek jest przesycony powtarzalnymi seriami produktów. Warto również wziąć pod uwagę odzież, obuwie, artykuły spożywcze, motoryzacyjne lub dziecięce.

Jak założyć sklep internetowy, kiedy masz już produkt? Na tym etapie należy rozważyć, w jakim, chcesz rozpocząć sprzedaż. Najlepsze rezultaty osiągniesz, jeżeli od razu stworzysz sklep internetowy pod własną marką. Ułatwi Ci to prowadzenie działań marketingowych i budowanie rozpoznawalności.

Po otwarciu sklepu możesz sprzedawać bezpośrednio z jego strony. Istnieją jednak inne rozwiązania – możesz np. skorzystać z serwisów Allegro lub Amazon. W tym przypadku warto pamiętać, że w tych miejscach nazwa sprzedawcy nie ma tak dużego znaczenia, jak jakość produktów i oceny wystawianie przez klientów.

Jeśli masz już własny sklep internetowy, możesz połączyć go portalami społecznościowymi, takimi jak Facebook i Instagram. W jaki sposób to działa? Wystarczy, że na Instagramie opublikujesz zdjęcie produktu i dodasz bezpośredni link do sklepu.

Jak otworzyć sklep internetowy?

Fot. Pexels

Jeśli pierwsze kroki masz już za sobą, założyłeś firmę i wiesz, jakie produkty chcesz sprzedawać, pora przejść do kolejnego etapu i wybrać system do sklepu internetowego. Do wyboru masz wersję abonamentową oraz open-source. Które rozwiązanie będzie lepsze? Jest to zależne od Twoich potrzeb oraz sposobu prowadzenia sprzedaży.

Jak założyć sklep internetowy z oprogramowaniem typu open-source?

Fot. Unsplash

Jeśli chcesz skorzystać z oprogramowania open-source, koniecznością będzie postawienie sklepu na własnym serwerze, wykupienie hostingu oraz dostosowanie e-sklepu do swoich potrzeb. Jednak wówczas stajesz się jego pełnoprawnym właścicielem. Swój sklep internetowy możesz rozbudowywać, używając szablonów, wtyczek oraz dodatków.

Jakie system open-source warto wykorzystać do budowania sklepu? Poniżej przedstawiamy listę oprogramowania, które jest uznawane za najlepsze:

  • WooCommerce,
  • PrestaShop,
  • Magento,
  • osCommerce,
  • Shopware.

Jak założyć sklep internetowy z oprogramowaniem w ramach abonamentu?

Jeżeli zdecydujesz się na korzystanie z platformy abonamentowej, zyskujesz możliwość dzierżawienia sklepu poprzez dokonywanie comiesięcznej opłaty. Jeśli nie masz zbyt wielu funduszy, aby rozpocząć działalność, to rozwiązanie jest najlepszą odpowiedzią na pytanie, jak założyć sklep internetowy bez ponoszenia zbyt wielu kosztów.

Oprogramowanie tego typu pozwoli Ci na wygodne zarządzanie sklepem, nawet jeśli nie masz specjalistycznej wiedzy. Unikniesz również kosztów związanych z hostingiem. Na rynku znajdziesz mnóstwo platform abonamentowych, umożliwiających założenie sklepu, warto jednak zawrócić uwagę na takie systemy jak:

  • Shoper,
  • Shopify,
  • Sky-Shop,
  • Shoplo,
  • RedCart,
  • eSklep.

Zaciekawił Cię jeden z tych systemów? Jeśli tak możesz założyć wersję próbną sklepu na którejś z tych platform. Wówczas będziesz mieć dostęp do panelu administracyjnego, w którym możesz dostosować wygląd sklepu oraz dodawać produkty. Możesz również poszerzyć go o takie dodatki jak: system magazynowo-księgowy, firmy kurierskie czy płatności bezgotówkowe. Dostosujesz ustawienia na każdym urządzeniu podłączonym do internetu.

Jaki jest koszt prowadzenia sklepu internetowego?

Wiesz już, jak założyć sklep internetowy. Jednak to dopiero początek Twojej ścieżki kariery jako e-sprzedawca. Zapewne zastanawiasz się, ile kosztuje założenie sklepu internetowego i ile pieniędzy będziesz potrzebować, aby wystartować.

Koszty będą zależne od Twoich planów i pomysłów na biznes. Oczywiście możesz skorzystać z darmowego sklepu internetowego, powinieneś jednak wiedzieć, że samo korzystanie z niego generuje wydatki, które wiążą się z wprowadzeniem nowych funkcjonalności czy też wsparciem ze strony specjalistów z branży IT.

Jeżeli wybierzesz rozwiązanie abonamentowe, automatycznie otrzymujesz oprogramowanie, w którym zawarte są wszystkie funkcje niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży online. Pamiętaj, że jeśli będziesz korzystać z gotowego sklepu internetowego, opłata będzie uzależniona od rodzaju sklepu. Z najdroższych pakietów premium, których koszt może wynosić nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie, korzystają największe firmy. Tańsze pakiety są przeznaczone dla małych lub średnich firm, a ich cena średnio wynosi od około 200 do 500 zł miesięcznie.

Jak założyć sklep internetowy bez zakładania firmy? To oczywiście jest możliwe, jednak istnieje jeden warunek – przychody ze sklepu nie mogą przekroczyć kwoty 1300 zł. Z takiego rozwiązania korzysta wiele małych biznesów. Jeśli Twoje zarobki wynoszą znacznie więcej, konieczna jest rejestracja działalności, która wiąże się z opłacaniem podatków, składek ZUS i koniecznością wystawiania faktur — tutaj jednak koszty nie muszą być duże, program do faktur może działać jako aplikacja webowa i kosztuje dosłownie kilka złotych miesięcznie.

Jeśli zdecydujesz się np. na oprogramowanie dostarczane przez platformę Shoper – domena, certyfikat SSL, regulamin sklepu oraz obsługa płatności i wysyłek to koszt ok. 1000 zł rocznie.

Co powinien mieć sklep internetowy?

Wielu początkujących handlowców zastanawia się, jak założyć sklep internetowy, który przyciągnie klientów. Oprogramowanie stanowi najważniejszy element, jednak również niezbędne są: unikalny adres oraz odpowiednia szata graficzna. Jeśli chcesz zachęcić swoich odbiorców do zakupu, zadbaj o to, aby na stronie oprócz produktów znajdowały się również:

  • informacje o sprzedającym,
  • formy kontaktu,
  • regulamin sklepu,
  • instrukcja dotycząca tego, jak robić zakupy,
  • instrukcja dotycząca składania reklamacji.

W Twoim sklepie powinny również znajdować się wygodne sposoby dokonywania płatności i dostaw. Należy zwrócić na to uwagę, ponieważ każdych z Twoich klientów może mieć inne preferencje. Jedni preferują dostawę za pośrednictwem paczkomatu, a inni wolą, kiedy paczkę przywozi im kurier. Sytuacja wygląda podobnie z płatnościami. Część klientów woli płacić za zakupy przelewem, część Blikiem, a część kartą płatniczą.

Jakie formy płatności uruchomić w e-sklepie?

Fot. Unsplash

Jak założyć sklep internetowy i wybrać najlepsze formy płatności? Do niedawna do najczęstszych sposób płatności zaliczały się tradycyjne przelewy i płatność przy odbiorze. Jednak dość szybko uległo to zmianie, ponieważ większość klientów chętniej korzysta z płatności bezgotówkowych. Z tego względu sklepy internetowe oferują coraz więcej form płatności.

W tym miejscu warto wspomnieć, że liczba e-zakupów opłacanych za pośrednictwem BLIK czy szybkich przelewów online wzrosła aż dwukrotnie. W 2019 roku, na co wpływ miał wybuch pandemii Covid-19, liczba transakcji dokonywanych w sieci bezgotówkowo wynosiła 62%. W systemach abonamentowych wszystkie metody płatności są najczęściej dostępne w jednej wewnętrznej usłudze.

Jakie formy dostawy wybrać w sklepie internetowym?

Fot. Pexels

Jak założyć sklep internetowy z wygodnymi formami dostawy? Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, pod uwagę weź preferencje klientów. Czego mogą oczekiwać? Odpowiedź jest bardzo prosta – szybkiej i taniej dostawy przesyłki w nienaruszonym stanie.

W pierwszej kolejności weź pod uwagę, w jakie miejsce towar będzie wysyłany, czy będzie to konkretny region, czy cała Polska. Najlepiej wykorzystać uniwersalne rozwiązanie i zapewnić klientom kilka form dostawy – kuriera, paczkomat, list polecony i punkt odbioru. Wybierz zarówno tańsze, jak i droższe opcje dostawy, a także te szybsze i wolniejsze. Wówczas klient sam zadecyduje, która z nich jest dla niego najlepszym rozwiązaniem.

Jak rozbudowywać sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy i dbać o ciągle dodawanie nowych opcji? Nawet jeśli zdecydujesz się na platformę z gotowym oprogramowaniem, wciąż możesz rozbudowywać swój e-sklep o większą liczbę funkcji, które pomogą Ci dostosować się do wymogów Twoich klientów. Swój sklep możesz zintegrować np. z Amazonem lub Allegro.

Niektóre z systemów udostępniają sprzedawcom App Store, z którego mogą wybrać aplikacje zwiększające funkcjonalność sklepu. Znajdują się tam m.in. narzędzia od obsługi social mediów, analizy czy marketingu. Pozwalają one również na śledzenie zachowań kupujących i zwiększenie sprzedaży.

Sklep internetowy – czy może być głównym źródłem dochodu?

Jeżeli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy, warto również rozważyć, czy może on stanowić główne źródło Twoich zarobków. Z informacji przedstawionych przez platformę Shoper wynika, że dla 13% sprzedawców e-sklep stanowi połowę miesięcznych zarobków. 21% sprzedawców uważa prowadzenie sklepu internetowego za główne źródło dochodu. Natomiast dla pozostałych jest to dodatkowe źródło dochodu.

Prowadzenie e-sklepu jest więc pracą, które może stanowić Twoje główne lub dodatkowe zajęcie zarobkowe. Sam decydujesz, ile czasu i wysiłku jesteś w stanie poświęcić na rozwój swojego biznesu.

Wiele sklepów internetowych stanowi przedłużenie sprzedaży stacjonarnej. Jeżeli prowadzisz sklep z odzieżą lub kosmetykami, możesz oferować swoje produkty także w sklepie internetowym. W ten sposób zdobędziesz klientów nie tylko z konkretnego regionu, ale także z całej Polski lub z innych państw.

Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Jeżeli masz już wszystkie informacje dotyczące tego, jak założyć sklep internetowy, zastanów się, w jakie produkty go wyposażyć. Tak, jak wspominaliśmy wcześniej, najlepszym rozwiązaniem jest oferowanie produktów, których klienci najczęściej poszukują. Jak to sprawdzić? Zrób badania rynku, które pozwolą Ci wytypować towar, który jest najczęściej wybierany i znaleźć sposób na jego lepszą sprzedaż.

Po założeniu sklepu internetowego możesz sprzedawać wszystko. Największą popularnością cieszą się e-sklepy, które oferują produkty z kategorii „zdrowie i uroda”, „dom i ogród” lub „elektronika”. Dużym popytem cieszą się także książki, artykuły dla dzieci i sprzęt sportowy. Nie powinno być to zaskoczeniem, ale w sieci coraz częściej sprzedawane są również artykuły spożywcze i restauracyjne dania. Zanim wybierzesz konkretne produkty, sprawdź, czy znajdą się klienci, którzy będą ich potrzebowali.

Jak założyć sklep internetowy z ciekawą szatą graficzną?

Wiele nowo powstałych e-sklepów ma problem z przyciągnięciem klientów. Powodów może być wiele, jednak najczęściej problemem jest mało atrakcyjny wygląd sklepu. Jak założyć sklep internetowy z wyróżniającą się szatą graficzną? W pierwszej kolejności należy zadbać o to, aby Twoje strona dobrze wyświetlała się zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Strona Twojego sklepu powinna się szybko ładować, a poruszanie się po niej powinno być proste i intuicyjne.

Pamiętaj, że w każdym sklepie internetowym kluczową rolę odgrywa pierwsze wrażenie. Z tego względu warto zadbać o jego nowoczesny wygląd. Znajdź atrakcyjny szablon lub poproś web designera o to, aby wykonał indywidualny projekt strony.

Decyzje zakupowe w e-sklepach są dokonywane przez klientów zaledwie w kilka sekund, zatem masz bardzo niewiele czasu na zwrócenie uwagi odbiorcy. Odbiorca jest w stanie bardzo szybko ocenić atrakcyjność Twojego sklepu – wówczas zostanie na stronie lub zrobi zakupy u Twojej konkurencji. Postaw na minimalistyczny design – estetyczne fotografie produktów opatrzone klarownymi opisami.

Jak promować sklep internetowy?

Fot. Pexels

Znasz już odpowiedź na pytanie „jak założyć sklep internetowy?”. To jednak początek Twojej drogi. O czym warto pamiętać, kiedy zaczniesz promować swój sklep? Tylko 10% klientów odwiedzi Twoją stronę, wpisując jej adres w pasku przeglądarki internetowej. Innych przyciągniesz, jeśli wykorzystasz sprawdzone techniki reklamy.

Zdecydowana część odbiorców trafi do Ciebie z przeglądarki Google, dlatego warto zaplanować dobrą kampanię reklamową, która będzie pomocna w pozyskiwaniu nowych zamówień. Warto również pomyśleć o stworzeniu ciekawej kampanii w Facebook Ads, ponieważ jest to jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych.

Jak jeszcze możesz wypromować swój sklep internetowy? Warto pamiętać o pozycjonowaniu oraz działaniach organicznych SEO. Niestety na rezultaty tych działań trzeba nieco poczekać, jednak nigdy nie wolno ich pomijać. Artykuły blogowe oraz opisy produktów i kategorii opatrzone odpowiednimi słowami kluczowymi, znacząco wpłyną na sprzedaż w Twoim sklepie. Ponadto zwiększą ruch na Twojej stronie oraz rozpoznawalność marki.

Motyw