Mały wózek sklepowy z kartonowymi pudełkami z napisem "FRAGILE" stoi na laptopie, obok dwie małe kolorowe torby na zakupy online

Tak inflacja wpłynęła na zakupy Polaków w sieci. Dane nt. e-commerce nie pozostawiają złudzeń

4 minuty czytania
Komentarze

Badanie rynku e-commerce w Polsce pokazuje, że 3/4 polskich internautów robi zakupy przez internet, a decyzje zakupowe zależą m.in. od form dostawy. W raporcie E-commerce w Polsce 2022 czytamy także o wpływie inflacji na to, jak kupujemy w sieci. Polacy w związku z rosnącymi cenami prezentują zróżnicowane postawy.

E-commerce w Polsce – kto i jak robi zakupy w internecie?

Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska zaprezentowały raport E-commerce w Polsce 2022. Zawiera on dane opracowane na podstawie badania realizowanego w dniach 9-15 czerwca 2022 roku. Autorzy badania przeanalizowali odpowiedzi udzielone przez 1559 respondentów i z użyciem wagi analitycznej skorygowali strukturę próby, by odpowiadała ona strukturze polskich internautów pod względem płci, wieku, wykształcenia i innych cech.

e-commerce w Polsce - wykres z badania

Z raportu wynika, że spośród ok. 30 mln internautów w Polsce 77% dokonało kiedyś zakupów online. 75% kupuje w polskich e-sklepach, a 32% w zagranicznych. Tak duży odsetek e-konsumentów w oczywisty sposób obejmuje wszystkie grupy internautów. Niemniej jednak kupujący online to częściej mieszkańcy dużych miast, osoby z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego – czytamy w raporcie. Aż 66% kupujących w sieci Polaków stanowią osoby po 35 roku życia, co zapewne ma jednak związek nie tyle z brakiem entuzjazmu co do zakupów online u młodych ludzi, co ze strukturą demograficzną.

e-commerce w Polsce - wykres z badania

Według odpowiedzi ankietowanych, 4% internautów kupujących online wykorzystuje do tego czytnik e-booków. Popularniejsze są tablety (19%) i komputery stacjonarne (41%), jednak najwięcej osób kupuje w sieci, korzystając z laptopów (73%) oraz smartfonów (75%). Po raz pierwszy w historii badania odnotowaliśmy przewagę smartfona nad laptopem, jeśli chodzi o urządzenia najczęściej wykorzystywane w procesie e-zakupów. O ile rok temu m-commerce był szczególnie popularny wśród młodych badanych, o tyle w tym roku jest to już trend obejmujący ogół respondentów – czytamy w komunikacie z badania.

e-commerce w Polsce - wykres z badania

Autorzy badania sprawdzili spontaniczną znajomość serwisów sprzedażowych. Największe powody do zadowolenia ma Allegro – pomiędzy tą i innymi platformami jest przepaść. 85% badanych wskazało w pierwszej kolejności właśnie Allegro. Kolejne miejsca przypadły serwisom OLX (36%), Zalando (19%), Amazon (17%) oraz AliExpress (15%). Dalsze miejsca zajęły m.in. Shoppee oraz Vinted. Ankietowani mieli wskazać maksymalnie trzy platformy związane z zakupami, które przyjdą im do głowy w pierwszej kolejności.

Kupujemy online, bo tak jest wygodniej

Jako czynniki motywujące do zakupów przez internet respondenci wskazali całodobową dostępność (75%), brak konieczności jechania do sklepu (74%) oraz atrakcyjniejsze ceny niż w zwykłych sklepach (67%). W skrócie zakupy online dla wielu są wygodniejsze od tradycyjnych. Do częstszego kupowania online użytkowników skłoniłyby niższe ceny niż w zwykłych sklepach (51%), niższe koszty dostawy (51%) oraz kody rabatowe (43%).

e-commerce w Polsce - wykres z badania

Co ciekawe, pozytywny stosunek do zakupów online mają zarówno osoby, które je robią, jak i niekupujący w sieci. Uczestnicy badania wskazali jednak napotykane problemy podczas kupowania online: to długie oczekiwanie na dostawę (31%), natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów (26%), a także wysokie koszty dostawy (25%).

e-commerce w Polsce - wykres z badania

Na wygodę zakupów w sieci niewątpliwie ma wpływ ich dostawa. Niekwestionowanym liderem okazały się tu paczkomaty InPost, które wskazało 81% ankietowanych. Dostawa kurierem do domu lub pracy to opcja wybrana przez 43% respondentów. 17% osób wybrało punkt partnerski. Różne formy dostawy są generalnie motywujące do zakupów przez internet, szczególnie motywująca jest darmowa dostawa z możliwością darmowego wniesienia oraz błyskawiczna dostawa do domu w tym samym dniu. Dostawa, która odbywa się do 12 godzin jest motywująca do częstszych zakupów online dla 85% badanych. Darmowa dostawa zachęca do częstszego robienia zakupów online, przy czym im wyższa wartość zakupionych produktów, tym częstsze oczekiwanie jego darmowej dostawy – czytamy w raporcie.

Czytaj także: Jak kupować na OLX i Allegro, aby nie dać się oszukać? Zobacz, na co musisz uważać

Wpływ pandemii i inflacji na zachowania zakupowe

e-commerce w Polsce - wykres z badania

Mniej więcej 30% badanych wskazuje, że przez pandemię kupuje w sieci więcej lub częściej. Odwrotny skutek przyniosła natomiast rekordowa inflacja. 28% ankietowanych twierdzi, że kupuje online mniej z tego powodu. Dwukrotnie mniejszy odsetek respondentów wskazał, że kupuje w internecie więcej. Warto przypomnieć, że dane do badania były zbierane w czerwcu, gdy inflacja była niższa, niż obecnie (odczyt za maj 13,9%, dane za czerwiec 15,5%, obecnie 17,9%). 6 na 10 ankietowanych twierdzi, że inflacja nie sprawiła, by zmienili swoje zachowania zakupowe w sieci.

e-commerce w Polsce - wykres z badania

34% respondentów zadeklarowało, że w kolejnych miesiącach zamierza kupować online mniej ze względu na inflację. 13% ankietowanych deklaruje odmienną postawę. Nieco ponad połowa uczestników badania nie zamierza w związku z inflacją zmieniać swoich zachowań zakupowych w internecie.

Dane i wykresy pochodzą z raportu z badania „E-commerce w Polsce 2022”. Zdjęcie główne: GettySignatures/aytacbicer

Motyw