PKP inwestuje w nowe wagony. Polska kolej pojedzie szybciej, w środku coraz więcej technologii

3 minuty czytania
Komentarze

Czy możemy powoli zapomnieć o wszystkich żartach związanych z podróżowaniem pociągami w Polsce? Na pewno nie do końca, ale na horyzoncie widać już zmiany. Modernizowanych w PKP Intercity będzie aż 40 wagonów, dzięki czemu kolej ma poruszać się szybciej.

Modernizacja wagonów PKP Intercity

Mogłabym żartobliwie napisać, że PKP czuje na plecach oddech innowacyjnej lewitującej kolei, która rozwija się w Polsce, ale oczywiście wdrażana przez Nemovo technologia nie ma nic wspólnego z nowościami od Intercity. Ale i w tym przypadku jest się z czego cieszyć, ponieważ PKP Intercity podpisało umowę z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych na modernizację 26 wagonów serii Z1B oraz 6 Z1B PRM, a także z PESA Mińsk Mazowiecki na modernizację 8 wagonów typu Z1A

26 października na warszawskiej Olszynce Grochowskiej przewoźnik podpisał umowy z producentami na realizację projektu o łącznej wartości blisko 270 mln zł brutto.

Czy to oznacza, że memy o PKP przejdą do historii? Pewnie nie, jako że modernizacji podlega tylko 40 wagonów, a PKP Intercity dysponuje aż 300 pociągami. Ale i tak jesteśmy zadowoleni, że idą zmiany.

Dynamiczny rozwój PKP Intercity jednocześnie napędza polską gospodarkę. Bo zamówienia warte miliardy na nowe wagony czy lokomotywy złotych trafiają do polskich zakładów. Tak właśnie jest z zamówieniem na modernizację do najwyższych standardów 40 wagonów. Kontrakt dla polskich zakładów kolejowych przełoży się na miejsca pracy, regularne wynagrodzenia i dalszy rozwój firm, które już dziś oferują produkty na niezwykle wysokim poziomie  

– wyjaśnia Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
mp PKP Intercity

Będzie szybciej, ale także wygodniej

Modernizacja wagonów obejmuje zarówno możliwość szybszego poruszania się składu na torach, jak i wewnętrznych udogodnień dla pasażerów. Jak zaznacza Członek Zarządu PKP Intercity, Jarosław Oniszczuk, pojazdy mają jechać się z prędkością co najmniej 200 km/h.

Stawiamy pasażerów na pierwszym miejscu a oni oczekują szybkich, komfortowych, bezpiecznych i przewidywalnych przewozów kolejowych. Dlatego inwestujemy w zakup nowego taboru, jak i modernizowanie już posiadanych pojazdów. Chcemy jeździć coraz szybciej po polskich torach, dlatego kupujemy i modernizujemy pojazdy, mogące poruszać się z prędkością co najmniej 200 km/h 

– mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.

Na wygodę podróżnych wpłyną liczne zmiany. Możemy liczyć na nowe ergonomiczne i komfortowe fotele w przedziałach pasażerskich 1 i 2 klasy z gniazdkami 230V oraz USB, klimatyzacją, Wi-Fi, indywidualnym oświetleniem dla każdego pasażera, toalety z układem zamkniętym WC czy nowe drzwi odskokowo-przesuwne.

Inne innowacje od PKP Intercity

Pozostaje nam zaznaczyć na koniec, że to niejedyne zmiany w przedsiębiorstwie. Ostatnio informowaliśmy was, że na pokładzie pociągów ma czekać na nas lepsze łącze sieciowe za sprawą wzmacniaczy montowanych w wagonach. W tym celu Spółka PKP Intercity wraz z operatorami sieci Plus, Play, Orange i T-Mobile uruchomiła tzw. repeatery w 300 wagonach. W planach jest, by do końca tego roku taki sprzęt zainstalować w 554 wagonach. Nie wiem, czy już słyszeliście, ale od niedawna dostępny jest także nowy system sprzedaży eIC 2.0 od PKP Intercity. Sprawdził go nasz redaktor i był bardzo pozytywnie zaskoczony.

A jeśli jeździsz sporo pociągami, powinieneś także zwracać uwagę na bezpieczeństwo. Pamiętaj, że w przypadku zgubienia lub kradzieży smartfona, zawsze dobrze jest mieć włączoną funkcję lokalizacji telefonu, aby łatwo namierzyć jego położenie.

Źródło: Intercity, oprac. własne

Redakcja Android.com.pl bierze udział w ogólnopolskim badaniu preferencji użytkowników smartfonów. I Twój głos ma dla nas ogromne znaczenie, więc jeżeli masz jeszcze kilkanaście sekund, to będziemy wdzięczni, jak uzupełnisz poniższą ankietę.

Motyw