pociąg

Pociągi w Polsce pojadą nawet 550 km/h. Są nowe szczegóły na temat lewitującej kolei od Nevomo

3 minuty czytania
Komentarze

Na początku września lewitujący pociąg polskiej firmy Nemovo przeszedł z sukcesem testy na torach w Nowej Sarzynie. Dzięki wykorzystaniu technologii MagRail możliwe jest stworzenie szybkich i efektywnych pociągów, które nie wymagają kosztownej przebudowy infrastruktury. To innowacyjne podejście może zrewolucjonizować transport kolejowy, nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Rewolucja w transporcie?

Nevomo jest polską firmą, która tworzy lewitujące pociągi, dzięki którym Polska ma szansę na rewolucję transportu publicznego. W sieci pojawił się nowy wywiad z Kacprem Koniarskim z firmy Nevomo, jednym z założycieli tego projektu, który opisuje, jak ma wyglądać wdrożenie takiego cuda techniki do naszego codziennego życia i z jakimi kosztami to się wiąże. Rozmowę przeprowadził Maciej Kawecki, który zaznacza, że doprowadzenie tego projektu do obecnego finałowego stadium jest ogromnym osiągnięciem dla Polski, a może i całego świata.

5 września po raz pierwszy w historii światowej kolei pojazd szynowy poruszał się po istniejących tradycyjnych torach, lewitując nad nimi bez tarcia. I to się wydarzyło w Polsce. To jest moc polskiej nauki!

@kawecki_maciej na X

O tym, że może być to rewolucja w transporcie, świadczy jedna istotna kwestia – lewitujący pociąg, który sunie z rekordową prędkością 550 km/h, może poruszać się na istniejących torach. Nie jest więc potrzebna całkowita zmiana architektury kolejowej, aby wprowadzić innowacje do życia codziennego. Rozmowę, która trwa ponad 40 min, zobaczycie poniżej:

Jak informował nasz redaktor w niedawno opublikowanym tekście na temat lewitujących pociągów, jednym z największych atutów technologii MagRail jest jej koszt. Utrzymanie 1 km trasy w standardzie MagRail to „jedynie” 10 mln euro, w porównaniu do 50 mln euro dla chińskiej kolei Transrapid i 160 mln euro dla japońskiego Shinkansena, które działają na technologii Maglev.

Czym różni się technologia MagRail od Maglev?

Technologia MagRail wykorzystuje już istniejące tory i wymaga jedynie umieszczenia na nich dedykowanych komponentów magnetycznych, podczas gdy Maglev wymaga budowy specjalnych torów. Ze względu na kompatybilność z istniejącą infrastrukturą, MagRail jest generalnie tańszy w implementacji niż Maglev. Chociaż oba systemy mogą osiągnąć bardzo wysokie prędkości, ze względu na brak tarcia, Maglev może być szybszy.

Oprócz tego warto wiedzieć, że Maglev jest już stosowany w komercyjnym transporcie pasażerskim, zwłaszcza w Azji. MagRail jest w fazie testów i rozwoju, ale ma potencjał do zastosowania w różnych kontekstach dzięki swojej kompatybilności z istniejącą infrastrukturą.

Wyścig lewitujących pociągów trwa

Okazuje się, że miano najszybszego pociągu na świecie jest grą wartą świeczki, bo nie tylko Polska startuje w tej konkurencji. Technologia firmy Nemovo osiąga prędkość 550 km/h, ale nie jest to najwyższy pułap. Prześcignęła ją już chińska kolej sunąca z prędkością 600km/h. Pociąg działa na technologii Maglev, czyli magnetycznej lewitacji. Chiny korzystają z tej technologii już od prawie dwóch dekad, ale na bardzo ograniczoną skalę.

Chiny już eksploatują najszybszy pociąg Maglev w regionie Szanghaju, transportując ludzi z lotniska do miasta. Zobaczcie, jak wygląda ta maszyna. Mi przypomina raczej wielki statek, a nie pociąg:

Źródło: X, oprac. własne

Motyw