Czarny smartfon z logo Spotify na ekranie, położony na laptopie obok białej myszki komputerowej.
LINKI AFILIACYJNE

Spotify ma kłopoty. Z serwisem streamingowym nie jest tak dobrze jak sądzono

4 minuty czytania
Komentarze

Sądząc po liczbie udostępnień Spotify Wrapped 2023 i rosnącej liczbie subskrybentów, można sądzić, że zielony serwis streamingowy ma się dobrze. Ale okazuje się, że nie jest tak kolorowo, ponieważ CEO Spotify, Daniel Ek, 4 grudnia poinformował o masowych zwolnieniach w firmie. To już trzecia taka grupowa redukcja etatów w tym roku.

Redukcja 17% pracowników w Spotify

Smartfon z wyświetlonym logo Spotify na czarnym tle leżący na płycie winylowej. Do smartfona podpięte są białe słuchawki douszne.
Fot. Depositphotos / Daviles

Spotify ogłosiło trzecie w tym roku zwolnienia grupowe. Jak poinformował Ek w komunikacie prasowym w poniedziałek 4 grudnia, w przedświątecznym okresie firma pożegna się z 1,500 pracownikami, co stanowi 17% całej załogi. Decyzja o redukcji zatrudnionych wynika z tego, co Ek określił jako „przyszłe wyzwania”. CEO Spotify zdecydował się na natychmiastowe przeprowadzenie zwolnień, zamiast wdrożenie mniejszych redukcji rozłożonych w czasie. Pracownicy dotknięci zwolnieniami zostali powiadomieni o tym w tym samym dniu.

Rozważaliśmy dokonywanie mniejszych redukcji przez 2024 i 2025 rok. Jednak, biorąc pod uwagę różnicę między naszym finansowym celem a obecnymi kosztami operacyjnymi, zdecydowałem, że znaczące działanie w celu dostosowania naszych kosztów jest najlepszą opcją do osiągnięcia naszych celów. Chociaż jestem przekonany, że jest to właściwe działanie dla naszej firmy, rozumiem również, że będzie to niezwykle bolesne dla naszego zespołu.

Daniel Ek, CEO Spotify w komunikacie prasowym

Pomimo redukcji dokonanych w tym roku – firma zwolniła 6% swojej załogi na początku 2023 roku i kolejne 2% w maju – Ek zaznacza, że nadal koszty przedsiębiorstwa są zbyt duże.

W latach 2020 i 2021 wykorzystaliśmy szansę, jaką daje niższy koszt kapitału, i znacząco zainwestowaliśmy w rozwój zespołu, ulepszanie treści, marketing i nowe branże. Inwestycje te zasadniczo przyniosły skutek, przyczyniając się do zwiększonej produkcji Spotify i silnego rozwoju platformy w zeszłym roku. Jednak obecnie znaleźliśmy się w zupełnie innym środowisku. I pomimo naszych wysiłków na rzecz obniżenia kosztów w zeszłym roku, nasza struktura kosztów w stosunku do tego, gdzie powinniśmy się znaleźć, jest nadal zbyt duża.

Daniel Ek, CEO Spotify w komunikacie prasowym

W oficjalnym komunikacie Spotify pojawiła się wiadomość, że pracownicy w ciągu dwóch godzin od publikacji tego oświadczenia dostaną zaproszenie do kalendarza na indywidualne spotkania. Do publicznej informacji podano, że „przeciętny pracownik otrzyma około pięciomiesięczną odprawę”, firma będzie nadal zapewniać pracownikom opiekę zdrowotną w okresie odprawy oraz i wsparcie imigracyjne/karierowe.

Masowe zwolnienia mimo wysokich wyników finansowych

Ilustracja przedstawiająca smartfon z logo Spotify na ekranie, otoczony przez słuchawki i dynamiczną kompozycję z elementami muzycznymi takimi jak nuty, klucze wiolinowe i głośniki, w stylu surrealistycznym z efektem trójwymiarowości.
Fot. obraz wygenerowany za pomocą DALLE-3

Decyzja Eka dziwi tym bardziej, że Spotify odnotowuje konsekwentny wzrost od momentu uruchomienia platformy i obecnie liczy 574 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, co stanowi wzrost o 26% w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku.

Chociaż jeszcze w sierpniu informowałam was, że Spotify ma problemy, ponieważ mimo że liczba słuchaczy rośnie, zyski nie mnożą się proporcjonalnie, wyniki za trzeci kwartał 2023 zdają się nie potwierdzać tej tezy. Liczba subskrybentów Premium osiągnęła imponujące wyniki, zanotowano wzrost o 16% w skali roku, osiągając łącznie 226 mln słuchaczy. Liczba nowych abonentów netto wyniosła 6 mln, co było wynikiem o 2 mln wyższym niż prognozowano.

Jednym z najważniejszych sukcesów firmy w omawianym kwartale było osiągnięcie dochodu operacyjnego w wysokości 32 mln euro, co było możliwe dzięki wyższej marży brutto oraz m.in. niższym niż oczekiwano kosztom personelu oraz wydatkom na marketing. Może Spotify liczy na jeszcze większy skok w wynikach, rezygnując z części zespołu.

Tymczasem skoro już wiemy, jaka jest data premiery GTA VI, a w sieci pojawił się zwiastun GTA 6, zapraszam was do relaksu przy liście odtwarzania Spotify zatytułowanej Grand Theft Auto Radio. A jeśli chcesz mieć Spotify Premium za darmo, zerknij na nasz poradnik, jak zapewnić sobie dłuższy bezpłatny okres i cieszyć się muzyką bez reklam. Oprócz tego zdradzamy najnowsze informacje na temat Spotify HiFi.

Źródło: Spotify, oprac. własne

Motyw