Spotify ma problemy? Liczba użytkowników rośnie, ale przychody… nie

3 minuty czytania
Komentarze

Gigant serwisu streamingowego udostępniającego muzykę ma problem z przekształceniem rosnącej liczby użytkowników w realne zyski. Co prawda Spotify zyskuje kolejne miliony nowych słuchaczy, ale nie idzie za tym przychód firmy. Jaka jest tego przyczyna?

Niskie przychody w Spotify

Coraz więcej osób zakłada konta na Spotify. I nic dziwnego – serwis oferuje darmowy dostęp, który co prawda ma ograniczenia w postaci reklam i braku możliwości słuchania muzyki offline, ale nadal udostępnia wszystkie najnowsze treści muzyczne na świecie. Liczba kont rośnie, ale przychody nie – to znaczy, że tak mało słuchaczy decyduje się na zakup Spotify Premium?

fot. MIH83/ Pixabay

Ostatnio zwracaliśmy uwagę na pewien precedens, który być może już precedensem nie jest, jako że dotyczy on wielu użytkowników. Oczywiście chodzi o zakładanie nowych kont za każdym razem, kiedy skończy nam się darmowy okres próbny na Spotify Premium. Zamiast zastanawiać się nad legalnością takiego działania, zapytaliśmy u źródła, czy takie „obchodzenie” przepisów jest zgodne z regulaminem. Odpowiedź może was zaskoczyć.

Być może opcja na kolejny darmowy okres próbny to jeden z powodów, dla których kolejne osoby decydują się na rejestrację konta w serwisie streamingowym. I prawdopodobnie także przez tę „lukę” Spotify notuje rekordowy wzrost liczby użytkowników, ale niestety nie idą za tym odpowiednie przychody. To nie jedyna przyczyna – w naszym tekście Spotify Premium za darmo zdradzamy inne metody na to, jak mieć dostęp do abonamentu bezpłatnie i legalnie, wykorzystując różnego typu promocje, oferowane przez partnerów serwisu. W końcu zawsze można usunąć konto na Spotify i założyć ponownie.

Rekordowa liczba użytkowników

Mimo tego, że Spotify HiFi jest już na horyzoncie (mamy najnowsze informacje), inne serwisy streamingujące muzykę, jakie jak Apple Music czy Tidal mogą się już pochwalić wysoką jakością dźwięku. A jednak to zielona platforma zalicza wzrosty, jakich wcześniej jeszcze nie zarejestrowano. Jak podaje portal Bankier, rekordowa liczba użytkowników zahaczyła o wartość 551 mln – takiej liczby słuchaczy jeszcze w Spotify nie było. W drugim kwartale 2023 roku przybyło aż 36 milionów nowych użytkowników, co stanowi trzykrotnie większy wzrost w stosunku do tego samego okresu z poprzedniego roku.

Rozwiązaniem będą wyższe ceny?

Nie jest tajemnicą, że to użytkownicy korzystający ze Spotify Premium stanowią „siłę napędową” przychodów firmy. I to właśnie tu jest problem – choć liczba subskrybentów wzrosła o 17% i obecnie wynosi 220 mln, jednocześnie wzrost przychodów Spotify za drugi kwartał 2023 roku był najniższy w historii przedsiębiorstwa i wyniósł zaledwie 11%. 

Ostatnio informowaliśmy, że Spotify podnosi ceny za abonament – co prawda na razie Polska uchowała się przed drożyzną, ale kto wie, czy nie będzie to właśnie strategia firmy i kolejny krok w stronę maksymalizacji przychodów.

Źródło: oprac. własne / Bankier