2,7 mld zł dofinansowania samo się nie wyda. TVP przepala grubą kasę na kanał dla nastolatków

2 minuty czytania
Komentarze

Alfa TVP to nowy kanał Telewizji Polskiej, który ma emitować treści dla nastolatków, a więc młodzieży. Według najpopularniejszej definicji młodzież to osoby między 11 a 19 rokiem życia. Biorąc pod uwagę to, jak zmieniło się konsumowanie treści przez młode osoby szanse na to, żeby faktycznie te spędzały czas przed telewizorem, są niewielkie. Nowy kanał Alfa TVP ma kosztować w przyszłym roku aż 15 milionów złotych, a w 2024 już 20 milionów złotych.

Alfa TVP – nowy kanał dla nastolatków

Alfa TVP logo nowego kanału TVP

W 2023 roku publicznym jednostkom radiofonii i telewizji zostanie przekazanych 2,7 mld zł. Tyle ma wynosić wartości papierów wartościowych, które stanowić mają „rekompensaty z tytułu utraconych w roku 2023 wpływów z opłat abonamentowych”. To wzrost o prawie jedną trzecią względem tego roku, ale sposobów na wydawanie pieniędzy nigdy nie brakowało. Telewizja Polska np. coraz mocniej inwestuje w to, by trafić do młodych odbiorców. W tym roku pojawił się przecież serwis SwipeTo, który jednak nie przekonał się siebie zbyt dużej liczby osób, ponieważ aplikację ściągnęło stosunkowo niewiele osób. Nie przeszkadza to jednak Telewizji Polskiej w tym, by uruchamiać kolejne serwisy i kanały, które trafiać mają do nastolatków czy młodzieży. Alfa TVP ma być tego przykładem, a pierwsze przymiarki do uruchomienia takiego kanału pojawiły się już w 2020 roku. Dopiero pod koniec września tego roku Alfa TVP „ruszyło z kopyta”, a oprócz stacji pojawić ma się także serwis internetowy oraz aplikacja.

W kwestii nazwy zdecydowano się na Alfa, ponieważ tą nazwą ma się określać osoby urodzone po 2010 roku, czyli teraz mających minimum 12 lat. Jakie treści będzie można znaleźć na nowym kanale? Z początku mają być to programy czy seriale wykupione na licencji. Alfa TVP będzie emitować seriale francuskie jak „Przygody Tomka Sawyera”, „Pat i świat” czy „Przygody Tintina”. Nie zabraknie też amerykańskich (np. „The Garfield Show”), ale także i nowozelandzkich („Nowe legendy o Małpim Królu”), południowokoreańskich („Luke, podróżnik w czasie”) czy nawet Republiki Południowej Afryki („Supa Strikas”). W planach jest także tworzenie treści dla Alfa TVP już w Polsce.

W 2019 roku CNN opublikowało wyniki badań, z których wynikało, że średnio młodzież spędza około 4 godzin przed ekranem. Tutaj mowa zarówno o smartfonach czy komputerach, jak i właśnie telewizorach. Jednak w ciągu kilku lat to ostatnie medium straciło blisko 30 minut z tego czasu, a teraz wydaje się, że przed telewizorem młodzież spędza coraz mniej czasu, a skupia się na ekranach smartfonów. Niewykluczone więc, że tworzenie nowego kanału nie jest dobrą decyzją, a będzie to kosztowało gigantyczne pieniądze.

Źródło: Wirtualne Media / CNN

Motyw