UE porozumienie w sprawie DMA

Giganci technologiczni zaczną wspierać małych graczy – Unia Europejska już tego dopilnuje

2 minuty czytania
Komentarze

Kraje członkowskie osiągnęły kruche porozumienie w sprawie przyjęcia kontrowersyjnej ustawy antymonopolowej Digital Markets Act (DMA).  Jej celem jest trzymanie w ryzach gigantów technologicznych, tak, aby na rynku pojawiła się przestrzeń do rozwoju także mniejszych graczy. I o ile kraje członkowskie w ogólnych założeniach były zgodne, tak szczegóły projektu okazały się kwestią sporną. Wiadomo jednak, jakie mniej więcej konsekwencje ma mieć ona w obecnie przyjętym kształcie.

UE porozumienie w sprawie DMA

UE porozumienie w sprawie DMA

Zacznijmy od tego, ze prawodawcy UE zgodzili się, że największe komunikatory będą musiały otworzyć się i współpracować z mniejszymi platformami komunikacyjnymi, jeśli te zgłoszą taką potrzebę. To oznacza, że czysto teoretycznie Facebook Messenger musiałby współpracować z GG, czyli dawnym GaduGadu, jeśli to tylko wyraziłoby taką potrzebę. Oczywiście nie wiadomo, czy zasada ta działa także pomiędzy tytanami branży: np. czy Facebook będzie mógł wymusić na Apple wsparcie Messengera przez iMessage. Kolejną kwestią jest zasięg wsparcia: czy to będzie obowiązywało tylko na terenie UE, czy globalnie, a jeśli nie, to jak firmy miałyby je ograniczyć?

Zobacz też: Diego Maradona usunięty z FIFA 22! Ikona niedostępna w paczkach FUT

Nic więc dziwnego, że gigantom nie do końca się to podoba. Rzecznik Apple odniósł się do całości w następujący sposób:

Nadal obawiamy się, że niektóre przepisy ustawy DMA stworzą niepotrzebne luki w prywatności i bezpieczeństwie naszych użytkowników, podczas gdy inne zabronią nam pobierania opłat za własność intelektualną, w którą bardzo dużo inwestujemy. Wierzymy głęboko w konkurencję i tworzenie dobrze prosperujących, konkurencyjnych rynków na całym świecie i będziemy kontynuować współpracę z zainteresowanymi stronami w całej Europie w nadziei na złagodzenie tych słabych punktów.

Szef WhatsAppa Will Cathcart wybrał drogę ostrożnego optymizmu. Stwierdziło on, że wierzy, iż ustawa jest niezwykle przemyślana. Następnie jednak dodał:

Interoperacyjność może przynieść korzyści, ale jeśli nie zostanie przeprowadzona ostrożnie, może to spowodować tragiczne osłabienie bezpieczeństwa i prywatności w Europie.

Zobacz też: Foldery na Nintendo Switch – koniec z bałaganem na liście gier!

Jednak zmianom ulega znacznie więcej. Otóż DMA zabrania również firmom łączenia danych osobowych dla celów reklamy ukierunkowanej bez wyraźnej zgody, co może ograniczyć zdolność Mety i innych firm do kierowania do użytkowników reklam ukierunkowanych. Warto tu podkreślić, że właśnie ta kwestia była kością niezgody pomiędzy Apple a Metą, ponieważ producent iPhone dodał taki zapis do swojej polityki prywatności. Oczywiście to nie jedyne zmiany, które DMA ma wprowadzić. Pozostałe mamy poznać już wkrótce.

Źródło: Engadget

Motyw