Samsung, który posiada własny dział produkcji procesorów, do tej pory koncentrował się na układach dla smartfonów. Jednak teraz firma chce zmniejszyć zależność od zewnętrznych dostawców, a także zwiększyć liczbę potencjalnych klientów, więc rozszerza swoją działalność w zakresie chipów na inne kategorie. Jedną z jest produkcja procesorów dedykowanych samochodom.

Procesory Samsunga dla samochodów

Procesory Samsunga dla samochodów

Południowokoreański gigant ogłosił trzy nowe chipy dla przemysłu motoryzacyjnego, które się wzajemnie uzupełniają — Exynos Auto T5123 dla łączności 5G, Exynos Auto V7 dla kompleksowych systemów infotainment w pojazdach oraz certyfikowany ASIL-B S2VPS01 power management IC (PMIC) dla serii Auto V. Samsung zauważył, że rośnie popyt na zaawansowane technologicznie układy samochodowe. Te są istotne nie tylko dla systemów  rozrywki, ale i dla coraz to większej liczby komponentów elektrycznych w samochodach, którymi coś musi zarządzać. Dlatego też to dopiero początek, a producent planuje aktywnie reagować na rosnący popyt.

Zobacz też: Pixel 6 nie chce się ładować? Smartfon okazuje się być niezwykle wybredny

Nie wybiegajmy jednak w przyszłość, a skupmy się raczej na dopiero co przedstawionych układach. I tak Samsung Exynos Auto T5123 to jednostka sterująca telematyki 3GPP Release 15, która zapewnia szybką i bezproblemową łączność 5G zarówno w trybie autonomicznym (SA), jak i niestacjonarnym (NSA) dla następnej generacji połączonych samochodów. Ma on na celu dostarczanie informacji w czasie rzeczywistym poprzez szybkie pobieranie danych z prędkością do 5,1 Gbps. Układ posiada dwa rdzenie Cortex-A55 CPU oraz wbudowany Globalny System Nawigacji Satelitarnej (GNSS). Obsługuje on szybki interfejs PCIe (PCI Express) oraz niskomocową, wysokowydajną pamięć mobilną DRAM LPDDR4x do przetwarzania danych.

Zobacz też: Kontrowersyjna funkcja Microsoft Edge już gotowa. W Internecie zawrzało

Exynos Auto V7 jest stworzony dla samochodowych systemów infotainment i posiada osiem rdzeni Cortex-A76 o częstotliwości taktowania 1,5 GHz oraz 11 rdzeni GPU Arm Mali G76. Jest też NPU dla usług takich jak wirtualna pomoc, która może przetwarzać dane wizualne i dźwiękowe. Obsługuje do czterech wyświetlaczy i 12 wejść kamery, ma też trzy procesory audio HiFi 4. Jest on wyposażony w obsługę do 32 GB pamięci LPDDR4x o wysokiej przepustowości do 68,3GB/s. Exynos Auto V7 jest obecnie w masowej produkcji i jest wykorzystywany w najnowszym In-Car Application-Server (ICAS) 3.1 Volkswagena.

Zobacz też: Grudzień 2021 na HBO GO. Oto wszystkie nowości, które trafią na platformę jeszcze w tym miesiącu

Ostatni z nich, czyli S2VPS01 jest układem PMIC (Power management integrated circuits) dla Exynos Auto V9 i V7. Reguluje on i prostuje przepływ energii elektrycznej. Układ zawiera wysoce wydajne trójfazowe/dwufazowe konwertery buck i integruje w pakiecie regulator low-dropout (LDO) oraz zegar czasu rzeczywistego (RTC). Układ scalony mocy wyposażony jest w różne funkcje ochronne, w tym ochronę nadnapięciową (OVP), podnapięciową (UVP), zwarciową (SCP), nadprądową (OCP), wyłączenia termicznego (TSD), monitorowania zegara i kontroli stanu wyjścia. Jak więc widać wszystkie z nich mogą zostać zastosowane w jednym pojeździe, lub też wspierać systemy oparte na innych jednostkach.

Źródło: Gizmochina

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Paweł Maretycz

Sceptyczny fan nowych technologii. Uwielbia małe urządzenia, nawet jego komputer to mini ITX.