Zadebiutował elektryczny Mercedes EQS, czyli pierwszy samochód EV producenta z segmentu aut luksusowych. Jak przystało na taki model, możemy spodziewać się sporej ilości udogodnień, ale nie zapomniano o najważniejszym. Zasięg tego elektrycznego pojazdu jest naprawdę zaskakująco duży. Trzeba pamiętać, że mówimy tutaj o wartościach, które w rzeczywistości mogą jednak być trochę inne.

Elektryczny Mercedes EQS

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC

Mercedes będzie kolejnym producentem, który zamierza powoli rezygnować z silników spalinowych na rzecz elektrycznych. Takie zmiany wprowadzane będą stopniowo. Jednak już w 2030 roku połowa samochodów wyjeżdżających z fabryki producenta ma być wyposażona w silniki elektryczne. Mowa tutaj zarówno o w pełni elektrycznych pojazdach, jak i modelach hybrydowych. Nie jest to więc tak drastyczny ruch, jak zapowiedziało chociażby Volvo. Tam już przymierza się do tego, by przerzucić się zupełnie na silniki EV. Zobaczymy, co wyjdzie z planów producenta, a teraz spójrzmy na nową limuzynę w ofercie Mercedesa.

Mercedes EQS został tak zaprojektowany, by być jak najbardziej aerodynamiczny, a współczynnik oporu powietrza ma wynosić od 0,20. Jak twierdzi producent, model EQS jest najbardziej aerodynamicznym pojazdem na świecie, który produkowany jest seryjnie. Dodatkowo samochód ma być wyjątkowo dobrze wygłuszony w środku, więc podróż nim będzie należała do bardzo przyjemnych. Można będzie także skorzystać ze specjalnych programów komfortu, gdzie będzie można słuchać uspokajających i relaksujących dźwięków natury. Na początku nowa elektryczna limuzyna pojawi się w dwóch wersjach, które będą różniły się mocą oraz rodzajem napędu. Mercedes planuje jeszcze prowadzenie modelu o mocy  560 kW (762 KM), ale nie wiadomo kiedy ma się to wydarzyć. Tak prezentują się podstawowe informacje o obu przedstawionych wersjach.

Mercedes EQS
Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC

Zobacz też: Twoja paczka została zatrzymana – uwaga na nowe oszustwo.

  • Mercedes EQS 450+ – napęd na tyle koła, moc 245 kW (333 KM), maksymalny moment obrotowy 568 Nm, przyśpieszenie 0-100 km/h 6,2 sekundy, prędkość maksymalna 210 km/h, użyteczna pojemność akumulatora (WLTP) 107,8 kWh
  • Mercedes EQS 580 4MATIC  – napęd na cztery koła, moc 385 kW (524 KM), maksymalny moment obrotowy 855 Nm, przyśpieszenie 0-100 km/h 4,3 sekundy, prędkość maksymalna 210 km/h, użyteczna pojemność akumulatora (WLTP) 107,8 kWh

Duży zasięg i ogromny wyświetlacz

Mercedes EQS wnętrze
Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC

Producent postarał się o to, by EQS pozwolił na dalekie wyjazdy. Zasięg (WLTP) ma wynosić aż 770 kilometrów. Zważywszy na to, że mówimy o naprawdę sporym samochodzie (5216/1926/1512 mm, waga około 2500 kg), to naprawdę bardzo dobry wynik. Jeżeli chodzi o ładowanie, to Mercedesa EQS można ładować zarówno w domu, jak i na stacjach szybkiego ładowania (do 200 kW). Przy maksymalnej mocy 15 minut ładowania ma wystarczyć na przejechanie 300 km (WLTP). Wrażenie robi także deska rozdzielcza, która składa się z kilku połączonych ze sobą ekranów OLED. Więcej o tym wyświetlaczu znajdziecie w osobnym wpisie, a poniżej przeczytacie to, co ma do nim o powiedzenia producent.

Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Mercedes-EQ bazuje na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony.

Mercedes informacja prasowa

Trochę automatyki

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC

Jak przystało na limuzynę, nowy Mercedes EQS ma na wyposażeniu kilka ciekawych funkcji. Jedną z nich będzie pilot EQS, który ma pozwolić na poruszanie się z prędkością do 60 km/h w trybie warunkowo zautomatyzowanym. To może przydać się podczas jazdy w mieście lub korku, a w Niemczech ma też działać na niektórych drogach szybkiego ruchu. Do tego dojdzie też automatycznie otwieranie drzwi dla kierowcy – zarówno przód, jak i tył. Samochód wyposażony został w 350 różnego rodzaju czujników, które mają czuwać nad bezpieczeństwem i komfortem kierowcy oraz pasażerów. Mercedes EQS ma pojawić się jeszcze w tym roku, ale jego ceny nie poznaliśmy.

Źródło: Mercedes informacja prasowa

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Bartosz Szczygielski

Nowymi technologiami zajmuje się od kilku lat. Kiedy o nich nie pisze, to pewnie pisze kolejną książkę. Jeżeli nie pisze kolejnej książki, to pewnie ogląda seriale, a jeżeli nie ogląda seriali, to najprawdopodobniej śpi.