Każda technologia ma swoje wady i zalety. Taka teza dotyczy także elektromobilności. Uwydatnia to się szczególnie teraz, kiedy zimą zasięg samochodu elektrycznego może spaść nawet o 150 kilometrów. Dlaczego tak się dzieje oraz ile procent baterii realnie może „pochłonąć” mróz?
Spadający zasięg samochodu elektrycznego zimą. Spis treści
Zasięg samochodu elektrycznego zimą to udręka
W ostatnich dniach w niemalże całej Polsce panuje biała zima, która przy okazji przyniosła nam skrajnie niskie temperatury. Zgodnie z najnowszymi doniesieniami w nocy z 7 na 8 stycznia termometry w Suwałkach wskazywały nawet -23 stopnie Celsjusza. Najcieplej z kolei było w Kołobrzegu, gdzie odnotowano wynik jednego stopnia na minusie. Naturalnie taka pogoda nie sprzyja kierowcom, a w szczególności właścicielom samochodów elektrycznych.
Nie od dziś wiemy, że elektryki nie sympatyzują z mrozami, które skutecznie skracają ich zasięg. W związku z ogromnymi mrozami, które nawiedziły Polskę, warto usystematyzować swoją wiedzę i poznać konkretne liczby związane z niskimi temperaturami oraz wydajnością ogniw samochodów elektrycznych.
Głównym problemem są baterie litowo-jonowe oraz wszystkie pokrewne akumulatory. Element, który jest kluczowy dla funkcjonowania każdego elektryka, źle znosi mrozy, co prowadzi do dłuższego czasu ładowania, zmniejszonej mocy i dostępnej energii. W niskich temperaturach żywotność baterii samochodu elektrycznego skraca się z kilku powodów. Po pierwsze, zimno obniża efektywność chemiczną wewnątrz akumulatorów, co zmniejsza ich zdolność do utrzymywania i wydzielania energii. Po drugie, potrzeba więcej energii na ogrzewanie kabiny, co dodatkowo obciąża baterię.
Badania przeprowadzone przez serwis Recurrent ujawniły, że w warunkach mrozu średni zasięg samochodu elektrycznego może spaść do około 70,3% nominalnej wartości. Ważną rolę odgrywa tu technologia pomp ciepła, która jest bardziej efektywna niż tradycyjne systemy ogrzewania w pojazdach elektrycznych. To właśnie nagrzanie auta stanowi jeden z kluczowych czynników, które ograniczają zasięg.
W przypadku rekordzisty – Volkswagena ID.4 z 2021 roku różnica w zasięgu w optymalnej temperaturze i na mrozie wynosi aż 46%. Co ważne, zgodnie z wieloma badaniami negatywnie na baterie samochodów elektrycznych wpływają już temperatury spadające poniżej -10 stopni Celsjusza.
Najpopularniejsze elektryki w Polsce vs niskie temperatury
Powyższy wykres skupia się na wybranych modelach przez serwis Recurrent. Co jednak z autami elektrycznymi, które są najpopularniejsze w Polsce? W ramach przypomnienia zaznaczmy, że na tej liście znajdują się następujące pojazdy:
- Tesla Model Y
- Audi Q4 e-tron
- Kia Niro EV
- Hyundai Kona Electric
- Skoda Enyaq
- Tesla Model 3
- Kia EV6
- Volkswagen ID.4
- Mazda MX-30
- Mercedes EQA
W obliczeniu różnic w zasięgu i stanie baterii pomoże platforma EV Datebase, która zbiera informacje dotyczące niemalże wszystkich samochodów elektrycznych. W przypadku wymienionych wyżej modeli tabela strat prezentuje się następująco:
Zasięg/Model | Tesla Model Y | Audi Q4 e-tron | Kia Niro EV | Hyundai Kona Electric | Skoda Enyaq | Tesla Model 3 | Kia EV6 | Volkswagen ID.4 (2023) | Mazda MX-30 | Mercedes EQA |
Średni zasięg w optymalnej temperaturze | 405 km | 480 km | 445 km | 450 km | 520 km | 495 km | 350 km | 500 km | 195 km | 465 km |
Średni zasięg podczas mrozu (-10°C) | 290 km | 355 km | 325 km | 325 km | 380 km | 345 km | 255 km | 370 km | 140 km | 340 km |
RÓŻNICA | 115 km (28%) | 125 km (26%) | 120 km (26%) | 125 km (27%) | 140 km (27%) | 150 km (30%) | 95 km (27%) | 130 km (26%) | 55 km (28%) | 125 km (27%) |
Jak łatwo zauważyć, zasięg samochodu elektrycznego zimą spada średnio o nieco mniej niż 30%. Naturalnie nie dotyczy to wszystkich pojazdów, jednak jeśli sami jesteście właścicielami elektryka, warto mieć na uwadze żywotność baterii oraz na bieżąco śledzić pogodę w naszym kraju.
W oczekiwaniu na wiosnę i dodatnie temperatury czas może umilić wam nasze tekst dotyczący lokalizatorów GPS do samochodu. Jeśli ten temat jest wam obcy, poradnik z całą pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości i niejasności.
Źródła: Bebat, Recurrent, EV Datebase, Auto Katalog. Zdjęcie otwierające: biszkoptkiller / GettyImages
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.