Czarny samochód elektryczny podłączony do ładowarki na zewnątrz, na śniegu przed czerwonymi drzwiami garażu.
LINKI AFILIACYJNE

Zasięg samochodu elektrycznego zimą może spaść nawet o 150 kilometrów. Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje

4 minuty czytania
Komentarze

Każda technologia ma swoje wady i zalety. Taka teza dotyczy także elektromobilności. Uwydatnia to się szczególnie teraz, kiedy zimą zasięg samochodu elektrycznego może spaść nawet o 150 kilometrów. Dlaczego tak się dzieje oraz ile procent baterii realnie może „pochłonąć” mróz?

Zasięg samochodu elektrycznego zimą to udręka

Obraz do tekstu Zasięg samochodu elektrycznego. Srebrny samochód elektryczny podłączony do stacji ładowania z pomarańczowym przewodem ładowarki.
Fot. Kasto / Depositphotos

W ostatnich dniach w niemalże całej Polsce panuje biała zima, która przy okazji przyniosła nam skrajnie niskie temperatury. Zgodnie z najnowszymi doniesieniami w nocy z 7 na 8 stycznia termometry w Suwałkach wskazywały nawet -23 stopnie Celsjusza. Najcieplej z kolei było w Kołobrzegu, gdzie odnotowano wynik jednego stopnia na minusie. Naturalnie taka pogoda nie sprzyja kierowcom, a w szczególności właścicielom samochodów elektrycznych.

Nie od dziś wiemy, że elektryki nie sympatyzują z mrozami, które skutecznie skracają ich zasięg. W związku z ogromnymi mrozami, które nawiedziły Polskę, warto usystematyzować swoją wiedzę i poznać konkretne liczby związane z niskimi temperaturami oraz wydajnością ogniw samochodów elektrycznych.

Głównym problemem są baterie litowo-jonowe oraz wszystkie pokrewne akumulatory. Element, który jest kluczowy dla funkcjonowania każdego elektryka, źle znosi mrozy, co prowadzi do dłuższego czasu ładowania, zmniejszonej mocy i dostępnej energii. W niskich temperaturach żywotność baterii samochodu elektrycznego skraca się z kilku powodów. Po pierwsze, zimno obniża efektywność chemiczną wewnątrz akumulatorów, co zmniejsza ich zdolność do utrzymywania i wydzielania energii. Po drugie, potrzeba więcej energii na ogrzewanie kabiny, co dodatkowo obciąża baterię.

Badania przeprowadzone przez serwis Recurrent ujawniły, że w warunkach mrozu średni zasięg samochodu elektrycznego może spaść do około 70,3% nominalnej wartości. Ważną rolę odgrywa tu technologia pomp ciepła, która jest bardziej efektywna niż tradycyjne systemy ogrzewania w pojazdach elektrycznych. To właśnie nagrzanie auta stanowi jeden z kluczowych czynników, które ograniczają zasięg.

W przypadku rekordzisty – Volkswagena ID.4 z 2021 roku różnica w zasięgu w optymalnej temperaturze i na mrozie wynosi aż 46%. Co ważne, zgodnie z wieloma badaniami negatywnie na baterie samochodów elektrycznych wpływają już temperatury spadające poniżej -10 stopni Celsjusza.

Wykres słupkowy przedstawiający zasięg zimowy popularnych modeli samochodów elektrycznych (EV) przy mroźnych i idealnych temperaturach, porównujący zmniejszenie zasięgu w zimie z wartościami idealnymi.
Fot. Recurrent / materiały prasowe

Najpopularniejsze elektryki w Polsce vs niskie temperatury

Powyższy wykres skupia się na wybranych modelach przez serwis Recurrent. Co jednak z autami elektrycznymi, które są najpopularniejsze w Polsce? W ramach przypomnienia zaznaczmy, że na tej liście znajdują się następujące pojazdy:

W obliczeniu różnic w zasięgu i stanie baterii pomoże platforma EV Datebase, która zbiera informacje dotyczące niemalże wszystkich samochodów elektrycznych. W przypadku wymienionych wyżej modeli tabela strat prezentuje się następująco:

Zasięg/ModelTesla Model YAudi Q4 e-tronKia Niro EVHyundai Kona ElectricSkoda EnyaqTesla Model 3Kia EV6Volkswagen ID.4 (2023)Mazda MX-30Mercedes EQA
Średni zasięg w optymalnej temperaturze405 km480 km445 km450 km520 km495 km350 km500 km195 km465 km
Średni zasięg podczas mrozu (-10°C)290 km355 km325 km325 km380 km345 km255 km370 km140 km340 km
RÓŻNICA115 km (28%)125 km (26%)120 km (26%)125 km (27%)140 km (27%)150 km (30%)95 km (27%)130 km (26%)55 km (28%)125 km (27%)
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych z ev-database.

Jak łatwo zauważyć, zasięg samochodu elektrycznego zimą spada średnio o nieco mniej niż 30%. Naturalnie nie dotyczy to wszystkich pojazdów, jednak jeśli sami jesteście właścicielami elektryka, warto mieć na uwadze żywotność baterii oraz na bieżąco śledzić pogodę w naszym kraju.

W oczekiwaniu na wiosnę i dodatnie temperatury czas może umilić wam nasze tekst dotyczący lokalizatorów GPS do samochodu. Jeśli ten temat jest wam obcy, poradnik z całą pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości i niejasności.

Źródła: Bebat, Recurrent, EV Datebase, Auto Katalog. Zdjęcie otwierające: biszkoptkiller / GettyImages

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw