Samochód elektryczny Izera, zbliżenie na nazwę z tyłu pojazdu. Widok na tylną szybę oraz czerwoną karoserię, w tle betonowa ściana i rośliny
LINKI AFILIACYJNE

Fabryki samochodów w Polsce. Nad Wisłą powstaje nie tylko Izera

5 minut czytania
Komentarze

Pomimo tego, że polski przemysł motoryzacyjny jest mniej znany, odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce kraju oraz w globalnym łańcuchu dostaw. W Polsce znajduje się bowiem sporo fabryk samochodów, produkujących zarówno pojazdy osobowe, jak i niezbędne do nich części. W związku z tym oraz rosnącym zainteresowaniem zakładem marki Izera w Jaworznie – warto przyjrzeć się aktualnej „motoryzacyjnej mapie Polski”.

Izera i jej fabryka w Jaworznie absolutnie nie jest pierwsza

Czterech ludzi w miejskiej scenerii przy czerwonym samochodzie marki Izera, dwoje dorosłych i dziecko idą trzymając się za ręce, a kobieta wychodzi z pojazdu.
Fot. Materiały prasowe/ElectroMobility Poland

Pierwszy polski samochód elektryczny ma powstać w Jaworznie. Mowa tu oczywiście o Izerze, czyli projekcie ElectroMobility Poland, który przeżywał swoje wzloty i upadki, jednak aktualne plany zakładają rozpoczęcie budowy fabryki w Jaworznie już w pierwszym kwartale 2024 roku. Cały zakład ma zostać oddany do użytku pod koniec roku 2025, a już w 2026 z linii produkcyjnej zjadą pierwsze pojazdy naszej rodzimej marki.

Jest to oczywiście wielki krok ku rozwojowi polskiej myśli motoryzacyjnej. W końcu czym Polska różni się od Szwecji, Czech czy Rumuni? Nasz potencjał jest zbliżony lub nawet znacząco przewyższa niektóre z tych rynków, jednak to one słyną dziś z produkcji popularnych samochodów takich jak Volvo, Škoda czy Dacia. Ten niepocieszający stan rzeczy może zmienić się w przeciągu najbliższych dwóch czy trzech lat, kiedy to projekt Izera nabierze tempa.

Zobacz też: Zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek już w 2030 roku. Europejski kraj stawia na elektryki i zeroemisyjność

W tym miejscu należy podkreślić, że Polska nie odstaje od wyżej wymienionych państw pod jednym „motoryzacyjnym” aspektem. Chodzi oczywiście o fabryki samochodów oraz części, które są rozsiane po całym kraju. Pamiętajmy bowiem, że fabryka w Jaworznie absolutnie nie będzie pierwszym tego typu zakładem wybudowanym na terenie Polski.

Fabryki samochodów w Polsce – ta lista jest dłuższa niż mogłoby się wydawać

Kobieta w niebieskiej koszulce pracuje przy skomplikowanym przemysłowym urządzeniu z elementami mechanicznymi i elektronicznymi.
Fot. JTI / Materiały prasowe

Gdyby wziąć pod uwagę całą historię fabryk samochodów, autobusów, ciężarówek i maszyn rolniczych w Polsce – ten tekst najprawdopodobniej objętościowo dorównywałby Władcy Pierścieni od J.R.R. Tolkien. Jest to więc jeden z powodów, przez które warto przyjrzeć się tylko i wyłącznie aktywnym zakładom. Swoje fabryki nad Wisłą ma bowiem Fiat, Toyota czy Volkswagen. Poniżej znajdziecie listę, która w praktyce okazuje się znacznie dłuższa, niż mogłoby nam się wydawać na pierwszy rzut oka.

Fabryki samochodów w Polsce – Volkswagen

  • Poznań (Antoninek) – premierowy zakład Volkswagena w Polsce. Zatrudnia 11 000 pracowników i produkuje modele Caddy oraz Transporter.
  • Września – nowoczesna fabryka produkująca model Crafter. Aktualnie zakład zatrudnia około 3000 osób. Jest to jedna z największych inwestycji Volkswagena w Polsce.
  • Swarzędz – w tym zakładzie powstają spersonalizowane samochody seryjne.
  • Wilda – największą odlewnia w całym koncernie i jedna z największych w Europie.

Fabryki samochodów w Polsce – Fiat

  • Tychy – główny zakład Fiata, który aktualnie stanowi część potężnego koncernu Stellantis. W tej fabryce produkuje się popularne modele takie jak Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon.
  • Bielsko-Biała – tutaj Fiat produkuje silniki i skrzynie biegów (między innymi silniki Turbo Diesel 1.3 Small Diesel Engine oraz dwucylindrowe silniki benzynowe z systemem TwinAir).
  • Skoczów – zakład specjalizujący się w produkcji odlewów żeliwnych. Aktualnie zatrudnia ponad 500 osób.

Fabryki samochodów w Polsce – Toyota

  • Wałbrzych – zakład produkujący silniki i skrzynie biegów nie tylko dla Toyoty, ale również dla Citroena i Peugeota.
  • Jelcz-Laskowice – tutaj produkowane są, chociażby benzynowe silniki 1.5 do modelu Yaris.

Fabryki samochodów w Polsce – Opel

  • Gliwice – ogromna fabryka samochodów osobowych, gdzie powstaje kabriolet Cascada, popularny hatchback Astra oraz dwa inne modele. Co więcej, to właśnie tutaj Opel prowadzi produkcję trzech innych marek.
  • Tychy – stosunkowo nowy zakład, który zajmuje się produkcją między innymi 3-cylindrowego silnika benzynowego Turbo PureTech.

Fabryki samochodów w Polsce – Mercedes

  • Jawor – Zakład produkujący czterocylindrowe silniki dla niemal wszystkich modeli Mercedesa.

Jak łatwo zauważyć, przemysł motoryzacyjny w Polsce ma się całkiem dobrze i dziś stanowi ważny element gospodarki. Co więcej, ogromne doświadczenie oraz chęć współpracy z międzynarodowymi markami czyni z Polski istotne ogniwo w globalnym łańcuchu dostaw motoryzacyjnych. Wymienione wyżej fabryki nie tylko dostarczają pojazdy na rynek krajowy, ale również eksportują je na cały świat.

Co czeka nas w najbliższej przyszłości?

Czerwony samochód elektryczny Izera stojący przed nowoczesnym budynkiem z białą, geometryczną fasadą.
Fot. Materiały prasowe/ElectroMobility Poland

Naturalnie lista fabryk samochodów w Polsce w ciągu najbliższej dekady wydłuży się co najmniej o kilka pozycji. Najprawdopodobniej najważniejszą z nich będzie zakład w Jaworznie, w którym powstanie pierwsza Izera. Pamiętajmy jednak, że ElectroMobility Poland współpracuje z chińską firmą Geely, co przełoży się także na charakterystykę fabryki. Zgodnie z aktualnymi ustaleniami część z linii montażowych ma zostać oddana Chińczykom, tak aby na Śląsku powstawały również modele Volvo EX30, Smart #1 oraz Zeekr 001.

Przemysł motoryzacyjny nad Wisłą rozwija się w najlepszym możliwym kierunku, czego owoce otrzymamy już za kilka lat. Tymczasem w oczekiwaniu na kolejne doniesienia dotyczące marki Izera czas może umilić wam nasze zestawienie najdroższych samochodów świata. Niestety w rankingu zabrakło pojazdów montowanych nad Wisłą, jednak kto wie – być może taki stan rzeczy zmieni się w najbliższej przyszłości.

Źródło: Opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Materiały prasowe/ElectroMobility Poland

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw