Zaparkowane samochody o różnych kolorach i modelach na dużym parkingu.

Znamy kwotę nowych dopłat do elektryków. Będą też duże zmiany w podatku od samochodów spalinowych

4 minuty czytania
Komentarze

Polacy z niecierpliwością czekali na zmiany w podatku od samochodów spalinowych – wielu obywateli uważało, że wprowadzenie takiej opłaty nie jest sprawiedliwe i szczególnie dotknie mieszkańców naszego kraju, którzy nie mogą pozwolić sobie na nowsze modele. Jednak, jak poinformował marszałek Sejmu, Szymon Hołownia, podatku nie będzie. Oprócz tego pojawią się nowe dopłaty do pojazdów elektrycznych.

Brak opłaty „prezentem” od Koalicji 15X

zmiany w podatku od samochodów spalinowych Wnętrze samochodu z widokiem na kierownicę i deski rozdzielczej z zegarami prędkościomierza i obrotomierza.
Będą zmiany w podatku od samochodów spalinowych. Fot. Julian Hochgesang / Unsplash

W Polsce nie będzie podatku od posiadania aut spalinowych, który pierwotnie zakładał jednorazową opłatę rejestracyjną od pierwszego kwartału 2025 roku oraz roczny podatek od 2026 roku. Zamiast tego, wprowadzony zostanie system dopłat do zakupu samochodów elektrycznych.

Decyzję tę Szymon Hołownia określił jako „prezent” od Koalicji 15X na 20-lecie członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

Zrzut ekranu tweeta Szymona Hołowni na temat braku podatku od posiadania samochodów spalinowych w Polsce, propozycji zastąpienia go systemem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych, datowany na 30 kwietnia 2024 roku.
Fot. Szymon Hołownia / X, zrzut ekranu

Warto zauważyć, że Rada Ministrów przyjęła już zmienioną wersję Krajowego Planu Odbudowy (KPO), która przewiduje zastąpienie podatku od aut spalinowych systemem dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych. Zmiany w KPO obejmują również inne inwestycje, takie jak dofinansowanie szpitali powiatowych oraz wsparcie dla polskich rolników i termomodernizację budynków wielorodzinnych.

Dzięki przyjętym zmianom zainwestujemy więcej: 600 mln zł w szpitale powiatowe, 2,5 mld w polskich rolników, 600 mln w ocieplenie budynków wielorodzinnych. Przede wszystkim zastąpimy podatek od aut spalinowych dopłatami do zakupu elektryków. Dziękuję wszystkim ministrom za dobrą i konstruktywną współpracę dla Polaków.

Katarzyna Pełczyńska- Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej w komunikacie prasowym

Zmiany w podatku od samochodów spalinowych wskazują na strategię redukcji emisji spalin poprzez promowanie alternatywnych, bardziej ekologicznych form transportu, zachęcając do przesiadki na samochody elektryczne zamiast obarczanie opłatą użytkowników pojazdów spalinowych.

Nowe dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych

Ładowarki do samochodów elektrycznych na przykładzie Hyundai Ioniq 5 przy stacji Greenway.
Fot. Łukasz Pająk / Android.com.pl

Zachęcać, zamiast karać – taką strategię przyjęła Koalicja 15X w odniesieniu do elektromobilności. Dlatego zmiany w podatku od samochodów spalinowych to nie wszystko. Na kierowców chcących nabyć elektryczne pojazdy czeka pakiet wsparcia finansowego o łącznej wysokości 1,5 mld zł.

Nie będzie podatku od samochodów spalinowych. Przyjmujemy zupełnie inną logikę, logikę dopłat, czyli logikę zachęty, a nie logikę kary. Dopłat dla tych, którzy zechcą kupić samochody elektryczne. Przeznaczamy na to 1,5 mld zł z grantu.

Katarzyna Pełczyńska- Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej w komunikacie prasowym

Z nowego programu będzie można uzyskać 30 tys. zł wsparcia, a w puli będą nie tylko najnowocześniejsze i najdroższe modele.

To będą środki na 30-tysięczne dopłaty, jako bazowe, dla samochodów nie tych z najwyższej półki, tylko tych ze średniej półki.

Katarzyna Pełczyńska- Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej w komunikacie prasowym
Srebrny samochód elektryczny podłączony do stacji ładowania z pomarańczowym przewodem ładowarki.
Ministerstwo przeznaczy 1,5 mld zł na nowe dopłaty do elektryków. Fot. Kasto / Depositphotos

Co więcej, premiowane będzie, jeśli właściciele starszych pojazdów spalinowych, które były w ich posiadaniu przez co najmniej 3 lata, dostarczą zaświadczenie o zezłomowaniu pojazdu.

Wsparcie będzie dostępne zarówno przy zakupie nowych, jak i używanych pojazdów elektrycznych (nie starszych niż 4 lata). W przypadku nowych aut limit cenowy ustalono na 225 tys. zł, natomiast dla używanych pojazdów na 150 tys. zł. Dopłata będzie obejmować również formy leasingu czy wynajmu długoterminowego.

Zmiany w podatku od samochodów spalinowych sprawią, że Polacy odetchną z ulgą. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem pojazdu EV, sprawdź nasz ranking najtańszych samochodów elektrycznych.

Źródło: X, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Scharfsinn / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw