Izera
LINKI AFILIACYJNE

Izera wykorzysta chińską platformę Geely. Oto jakie inne samochody elektryczne także na niej bazują

6 minut czytania
Komentarze

Współpraca ElectroMobility Poland, czyli „twórców” Izery z grupą Geely otwiera nowy rozdział w historii polskiej motoryzacji. Polska firma dosyć niespodziewanie połączyła siły z chińskim potentatem, aby stworzyć podstawę dla nowoczesnych samochodów elektrycznych. Co więcej, partnerstwo sprawia, że już wkrótce nad Wisłę trafią niezwykle ciekawe nowe technologie, które bez dwóch zdań zainteresują nie tylko fanów elektromobilności.

Platforma SEA to chińska technologia w rękach Polaków

Czerwony samochód elektryczny Izera zaparkowany przed nowoczesnym oszklonym budynkiem. W tle biała elewacja i rośliny. Został stworzony na platformie SEA przez firmę Geely z Chin.
Fot. Materiały prasowe/ElectroMobility Poland

Polski samochód elektryczny to bez dwóch zdań oczko w głowie każdego fana elektromobilności znad Wisły. Aktualnie jedynym projektem, który może okazać się dumą naszego kraju na arenie międzynarodowej jest oczywiście Izera. Twór ElectroMobility Poland w ostatnich tygodniach zyskał nieco na medialności, a duża w tym zasługa nawiązania współpracy z chińską grupą Geely. Jednym z najważniejszych postanowień partnerstwa jest decyzja dotycząca tego, że pierwsze modele samochodów marki Izera powstaną na platformie SEA (Sustainable Experience Architecture) wykonanej właśnie przez Chińczyków.

Zgodnie z zapewnieniami obu firm wyróżnia się ona unikalną architekturą. Grupa Geely tworząc platformę SEA zadbała o to, aby była elastyczna i skalowalna, co pozwala na jej zastosowanie w różnych rodzajach pojazdów – od małych samochodów miejskich po duże pojazdy użytkowe. Platforma jest więc postrzegana jako nowoczesne rozwiązanie technologiczne, które ma wpływ na takie aspekty jazdy jak przyspieszenie, bezpieczeństwo czy komfort.

Być może najważniejszym aspektem współpracy jest fakt, że ElectroMobility Poland ma możliwość dostosowania platformy SEA do swoich indywidualnych potrzeb. To z kolei pozwala na stworzenie samochodów, które nie tylko spełniają oczekiwania polskich kierowców, ale również wpisują się w globalne trendy ekologiczne i technologiczne. Tak się bowiem składa, że aktualnie nacisk kładzie się na tworzenie samochodów, które są nie tylko efektywne, ale również przyjemne w użytkowaniu oraz przede wszystkim bezpieczne.

Jak platforma SEA wpłynie na produkcję Izery?

Biały samochód marki Izera stojący na ścieżce w miejskim ogrodzie z zielonymi rabatami, parasolami i ławkami w tle.

Korzystając z platformy SEA, ElectroMobility Poland planuje rozwój różnych modeli samochodów elektrycznych – od SUV-ów, przez hatchbacki aż po kombi. Każdy z tych pojazdów będzie miał swoje unikalne cechy, ale wszystkie będą czerpać z tych samych innowacyjnych rozwiązań technicznych i technologicznych zapewnionych przez chińską platformę. Taki stan rzeczy potwierdza, że platforma jest elastyczna i można dostosować ją do różnych potrzeb rynkowych.

Aktualnie wizja przyszłości ElectroMobility Poland wspierana przez grupę Geely, koncentruje się na długoterminowej konkurencyjności i innowacyjności. Chodzi nie tylko o bieżące trendy w świecie elektromobilności, ale również o przyszłe wyzwania związane z technologiami elektrycznymi – w tym rozwój baterii i elektroniki pokładowej. Współpraca ta ma na celu nie tylko produkcję pojazdów, ale również rozwój całego ekosystemu elektromobilności w Polsce.

To cały zespół zależności technicznych i know-how, które kryje się w komponentach często niewidocznych bezpośrednio dla finalnego użytkownika, ale dających odczucie prawdziwej jakości, radości z użytkowania samochodu, jego zdolności do przyspieszania, hamowania, bezpieczeństwa, komfortu, przestrzeni etc.

Marek Kapuściński, główny inżynier architektury podwozia ElectroMobility Poland, cytowany przez Polską Agecnję Prasową

Praktyka również jest ważna – te samochody powstały na platformie SEA

Samochód elektryczny Izera na dynamicznym ujęciu, widok na koło i przedni zderzak, w tle park
Fot. Materiały prasowe/ElectroMobility Poland

Oprócz samej elastyczności platforma SEA zawiera szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Głównym punktem skupienia jest efektywność i bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych. Platforma oferuje rozbudowaną strukturę oprogramowania, co minimalizuje potrzebę inwestycji przez partnerów. Technologie zaimplementowane przez Chińczyków obejmują zarówno systemy zarządzania baterią jak i zaawansowane opcje asystenta kierowcy.

W praktyce platforma SEA pozwala na szybką adaptację do zmieniających się wymagań rynkowych i preferencji konsumentów. Dzięki możliwości dostosowywania rozstawu osi, platforma może być wykorzystywana do projektowania pojazdów o różnych wymiarach i przeznaczeniach. Co więcej, nie są to tylko przewidywania, ponieważ z chińskiej technologii korzystają już popularne w Europie modele.

Platformę SEA od firmy Geely zastosowano między innymi do skonstruowania następujących modeli samochodów:

  • Zeekr 001 (2021) – ten model, należący do pierwszych pojazdów opartych na platformie SEA, wyróżnia się jako luksusowy, sportowy samochód elektryczny, oferujący wysoką wydajność i zaawansowane technologie.
  • Polestar 4 (2023) i Polestar 5 (2024) – te modele opracowane przez Polestar (markę współpracującą z Volvo i Geely) również wykorzystują platformę SEA, koncentrując się na wydajności i luksusie.
  • Volvo EM90 (2024) – kolejny przykład wykorzystania platformy SEA w segmencie premium, tym razem pod marką Volvo.
  • Smart #1 (2022) – ta kompaktowa, miejska wersja SUV-a elektrycznego od marki Smart, wykorzystuje chińską platformę pokazując jej wszechstronność w różnych rozmiarach pojazdów.
  • Volvo EX30 (2023) i Zeekr X (2023) – są to kolejne bliźniacze modele, które potwierdzają elastyczność i możliwości adaptacyjne platformy SEA.
  • Lotus Eletre (2022) i Lotus Emeya (2024) – luksusowe i sportowe pojazdy elektryczne zbudowane na tej platformie podkreślają jej zdolność do spełniania wysokich wymagań w zakresie wydajności i designu.
  • Radar RD6 (2022) – to z kolei przykład użycia platformy SEA w segmencie pick-upów.
  • Zeekr 007 (2023) – ten model to jeden z najnowszych członków rodziny Geely.

Wartym podkreślenia jest fakt, że platforma SEA jest otwarta na kolejnych producentów samochodów. W praktyce oznacza to, że oprócz Izery w najbliższym czasie z usług chińskiej technologii mogą skorzystać także inni europejscy potentaci. Daje to świadectwo innowacyjności i uniwersalności tej architektury, co jest szczególnie istotne w kontekście szybko rozwijającego się rynku pojazdów elektrycznych​​​​​​​​​​​​​​.

Współpraca Izery i Geely – podsumowanie

Czerwony samochód elektryczny z logo w kształcie rombu na środku kratki, oświetlony na fioletowo-różowym tle.

Współpraca ElectroMobility Poland z grupą Geely to znaczący krok dla polskiej branży samochodowej. Partnerstwo bez dwóch zdań wprowadziło na nasz rodzimy rynek ciekawą ścieżkę innowacji w zakresie elektromobilności. Co więcej, platforma SEA staje się kluczowym elementem tej transformacji, zapewniając nie tylko podstawę dla nowych modeli Izery, ale również otwierając drzwi do przyszłych projektów powstających nad Wisłą.

Jeśli interesuje was temat elektromobilności na pewno zainteresuje was również nasze zestawienie z najdroższymi samochodami świata. Co prawda nie każdy z pojazdów w rankingu posiada silnik elektryczny, jednak bez wątpienia każdy z nich udowadnia, że motoryzacja w niektórych przypadkach potrafi przerodzić się w sztukę.

Źródła: EcoSphere Today​​, PolandDaily24.com​​, paultan.org & PAP

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw