mObywatel w bankach z nową „mocą”. Klienci mogą liczyć na spore ułatwienia

4 minuty czytania
Komentarze

Teraz do banku będzie można wybrać się nawet bez portfela. Od 1 września w placówkach pojawi się opcja potwierdzenia tożsamości bez konieczności okazywania tradycyjnego „plastiku”. Wystarczy nam mDowód w aplikacji w mObywatel w telefonie.

Digitalizacja dokumentów w Polsce

mObywatel 2.0, czyli najnowsza aktualizacja rządowej aplikacji działającej jako cyfrowy portfel, pozwala nam posługiwać się dokumentami, jakimi jak dowód osobisty czy prawo jazdy, zamiast tradycyjnymi „plastikami”. Jest to o tyle wygodne, że telefon mamy prawie zawsze przy sobie, czego nie można powiedzieć o portfelu – w końcu tego zdarza nam się zapomnieć.

Co załatwimy z mDowodem? Przyda się on w urzędach, na poczcie, w sądach i przychodniach, a od teraz także w banku i innych instytucjach finansowych. Co więcej, ostatnio operator sieci komórkowej T-Mobile potwierdził, że na elektroniczny dokument tożsamości podpiszemy umowę i zarejestrujemy kartę SIM. Mieliśmy także zagwozdkę dotyczącą korzystania z mDowodu u notariusza – w naszym artykule dowiecie się, co powiedział nam ekspert.

mDowód ważny w każdym banku

Od 1 września oficjalnie można już potwierdzać swoją tożsamość w bankach i innych instytucjach finansowych na terenie całej Polski z elektronicznym dokumentem mDowód dostępnym w aplikacji mObywatel. Pełnomocnik ministra cyfryzacji ds. aplikacji mObywatel Michał Kalinowski przypomniał, że już od 14 lipca wszystkie instytucje z wyjątkiem instytucji finansowych miały obowiązek akceptowania mDowodu. Banki aż do dzisiaj korzystały z „okresu przejściowego”, który pozwoliłby im przystosować się do nowego systemu.

Obowiązek respektowania mDowodu w aplikacji mObywatel przez instytucje finansowe oznacza, że każdy obywatel, który przyjdzie do takiej placówki, czy to firmy ubezpieczeniowej, czy banku, będzie mógł się wylegitymować mDowodem, czyli nie dojdzie do sytuacji, że ktoś nie będzie się mógł wylegitymować, bo np. zapomniał dowodu plastikowego

– poinformował Michał Kalinowski.

Proces weryfikacji przez pracownika banku ma być uproszczony do minimum. W tym celu stworzona została specjalna strona  https://weryfikator.mobywatel.gov.pl, którą zatrudniony musi otworzyć, aby zweryfikować mDowód klienta. Należy w tym momencie zwrócić uwagę, że jeśli chcemy przejść proces potwierdzenia tożsamości z wykorzystaniem kodu QR z aplikacji, powinniśmy korzystać z mObywatela w wersji 4.15 lub nowszej.

Pełnomocnik ministra cyfryzacji ds. aplikacji mObywatel informuje, że nie powinno być sytuacji, w której instytucja finansowa nie chce zweryfikować nas za pomocą mDowodu.

Jako Ministerstwo Cyfryzacji przez wiele miesięcy prowadziliśmy działania edukacyjne wspólnie ze Związkiem Banków Polskich i większością zrzeszeń przedsiębiorców. Jeśli będziemy słyszeć o sytuacjach, że dane instytucje z jakiegoś powodu nie akceptują takiego dokumentu, w pierwszej kolejności będziemy prowadzili działania edukacyjne mające na celu zachęcenie do tego, żeby dokument był akceptowany 

– kontynuuje Kalinowski.

Nowa metoda potwierdzania tożsamości w Banku Pekao

fot. mp Bank Pekao S.A.

Jednym z banków, który już podał oficjalną informację o możliwości potwierdzenia tożsamości klienta na podstawie cyfrowego dowodu osobistego, jest Bank Pekao S.A. Dzięki temu zarówno w placówkach bankowych Pekao, jak i partnerskich, będzie można załatwiać sprawy bez potrzeby okazywania  tradycyjnego „plastiku”.

Cieszymy się, że Bank Pekao, który staje się coraz bardziej cyfrowym bankiem, wchodzi w nową erę potwierdzania tożsamości mDowodem. To kolejny krok pozwalający na  realizację potrzeb codziennego bankowania bez konieczności okazywania fizycznych dokumentów tożsamości jak dowód osobisty czy paszport

– mówi Wojciech Werochowski, wiceprezes Pekao, odpowiedzialny za Pion Bankowości Detalicznej.

Jak odbywa się potwierdzenie tożsamości na mDowód? Do placówki Banku Pekao lub partnerskiej należy przyjść ze smartfonem, na którym zainstalowaną mamy aplikację mObywatel. Musimy być zalogowani na nasze konto, a dokument mDowód ma być aktywowany. Następnie przy konieczności weryfikacji wygenerowany zostanie kod QR, który pracownik banku zeskanuje i przekaże do banku drogą elektroniczną. Po potwierdzeniu tożsamości, bank otrzyma dane klienta.

Po weryfikacji tożsamości z elektronicznym mDowodem będzie można otworzyć w placówkach m.in. Konto Przekorzystne lub zlecić inne dyspozycje

– kontynuuje Wojciech Werochowski.

Klienci w aplikacji także otrzymają potwierdzenie migracji danych do banku. Będzie tam widoczna informacja, kiedy i komu zostały powierzone informacje dotyczące naszych poufnych danych. Warto wiedzieć, że mDowód nie zostanie zapisany w systemie banku bezterminowo – dokument jest ważny przez pięć lat i po upływie tego terminu trzeba go będzie zaktualizować.

Źródło: PAP, mp Bank Pekao S.A.

Motyw