Rękojmia a gwarancja na elektronikę. Wyjaśniamy na czym polega różnica

4 minuty czytania
Komentarze

Warto kupować elektronikę z oficjalnej dystrybucji. Jednym z powodów jest możliwość skorzystania z instrumentów, takich jak rękojmia oraz gwarancja. Dają one spore możliwości użytkownikom. Dobrze jednak wiedzieć, czym tak naprawdę jest rękojmia, a czym gwarancja, bo pojęcia te bywają używane zamiennie, choć nie oznaczają tego samego.

Czym jest rękojmia, a czym gwarancja? Oto różnice

fot. Leeloo Thefirst/Pexels

Zarówno rękojmia, jak i gwarancja dają możliwość do złożenia reklamacji w sprawie zakupionego towaru. Jeden jak i drugi instrument sprawia, że jako użytkownicy elektroniki (oraz innych produktów) możemy zareagować w sytuacji, kiedy zakupiony towar posiada wady i nie możemy z niego korzystać tak, jak byśmy chcieli. Gdzie zatem tkwi różnica?

Tak naprawdę różnic jest kilka. W przypadku rękojmi za niezgodność towaru z umową odpowiada sprzedawca, natomiast jeśli chodzi o gwarancję, to udziela jej przeważnie producent towaru. Rękojmia jest obowiązkowa, a gwarancja dobrowolna. Rękojmia obowiązuje przez dwa lata od momentu zakupu, z kolei czas trwania gwarancji może być różny w zależności od tego, co ustalił producent.

Rękojmia – kiedy i jak można z niej skorzystać?

fot. Anna Shvets/Pexels

Jako użytkownicy danego produktu możemy złożyć reklamację z tytułu rękojmi, jeśli okazało się, że zakupiony towar posiada wadę fizyczną lub prawną.

  • Wady fizyczne:
    • produkt nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia
    • produkt nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór
    • produkt nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia
    • produkt został kupującemu wydany w stanie niezupełnym
  • Wady prawne:
    • towar jest własnością osoby trzeciej
    • towar jest obciążony prawem osoby trzeciej
    • ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu

Gwarancja – kiedy i jak można z niej skorzystać?

fot. Nataliya Vaitkevich/Pexles

Gwarancja to kolejny instrument, który można wykorzystać jako podstawę złożenia reklamacji. Przedsiębiorca może udzielić gwarancji na towar, określając tym samym jego jakość. Gwarantem zazwyczaj jest producent, ale zdarza się także, że rolę tę pełni dystrybutor, importer lub sprzedawca.

Jeśli na produkt jest udzielona gwarancja, to klient powinien otrzymać stosowną dokumentację, która to potwierdza. Powinny być tam zawarte informacje o czasie trwania i zakresie ochrony oraz o podmiocie, u którego można dochodzić roszczeń. To, że na towar jest udzielona gwarancja, nie zmienia faktu, że można także reklamować produkt, powołując się na rękojmię.

Dlaczego zatem częstym zjawiskiem jest powoływanie się na gwarancję, a nie na rękojmię? To właśnie producent, który zazwyczaj jest gwarantem, najlepiej zna swój produkt i może w miarę szybko ocenić zasadność składanej reklamacji. Ma też wiedzę i sprzęt pozwalające na dokonanie ew. naprawy.

Nawet jeśli oddajemy uszkodzony produkt do sklepu i chcemy go zareklamować, możliwe, że sprawa zostanie rozpatrzona w kategorii gwarancji. Sklep może pośredniczyć pomiędzy klientem a producentem w zgłaszaniu sprawy.

Reklamacje elektroniki i innych towarów. Nowe zasady

fot. emirkha/Pexels

Rękojmia i gwarancja to często używane pojęcia, które przez wielu nie są do końca zrozumiałe. Zasadne było zatem wyjaśnienie różnic pomiędzy nimi. Niestety kwestia składania reklamacji i związanych z tym zasad jest nieco bardziej skomplikowana. Na początku 2023 roku miały miejsce zmiany m.in. w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług. Wynikało to z implementacji unijnych dyrektyw Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej.

Zamiast cytować skomplikowane przepisy, skupmy się jednak na tym, co z nich wynika dla konsumentów. Pomocny będzie tu komunikat wydany przez UOKiK. Zamiast rękojmi możemy się spotkać z określeniem odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. Podstawowym uprawnieniem konsumenta nie jest już odstąpienie od umowy przez niezgodność towaru z zapisami w dokumencie.

Czytaj także: Reklamacja elektroniki. Czy trzeba mieć oryginalne pudełko, by zareklamować sprzęt?

W pierwszej chwili możemy żądać naprawy lub wymiany towaru. Częściowy lub całkowity zwrot towaru jest możliwy w kolejnym etapie, np. jeśli przedsiębiorca odmawia usunięcia wad lub podejmie nieskuteczne próby doprowadzenia produktu do stanu zgodnego z umową. Domniemanie, że niezgodność towaru z umową istniała już w chwili zakupu, obowiązuje przez dwa lata. Przez taki okres od wydania towaru za wady odpowiada też sprzedawca. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych to aż sześć lat.

źródło: konsument.gov.pl, Poradnik Przedsiębiorcy, legalis.pl, zdjęcie główne: Karolina Grabowska/Pexels

Motyw