Reklamacja elektroniki. Czy trzeba mieć oryginalne pudełko, by zareklamować sprzęt?

2 minuty czytania
Komentarze

Kiedy nasz smartfon, telewizor lub inne urządzenie zepsuje się w krótkim czasie po zakupie, możemy chcieć skorzystać z opcji, jaką jest reklamacja. Jeśli wada nie powstała z naszej winy, możemy oczekiwać naprawy sprzętu, jego wymiany na nowy egzemplarz lub zwrotu pieniędzy. Co jednak zrobić, jeśli nie mamy już oryginalnego pudełka po urządzeniu?

Reklamacja elektroniki a brak pudełka

Niektórzy zastanawiają się, czy mogą zareklamować urządzenie elektroniczne, gdy nie posiadają oryginalnego pudełka, w którym je zakupili. Odpowiedź jest twierdząca. Wystarczy zerknąć na materiały udostępniane w przeszłości przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czy podczas składania reklamacji potrzebne jest oryginalne opakowanie? Nie. Przedsiębiorca nie może tego wymagać. Opakowanie nie jest przedmiotem sprzedaży, służy jedynie do zabezpieczenia produktu. Trudno również oczekiwać od konsumenta, aby trzymał wszystkie opakowania (często o dużych rozmiarach, jak np. pudło po telewizorze) przez 2 lata od dnia ich otrzymania.

Pamiętaj – do reklamacji jest potrzebny dowód zakupu, a nie pudełko – mimo że ułatwia przewiezienie wadliwego towaru, to sprzedawca nie powinien uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia opakowania.

Mimo wszystko, lepiej w miarę możliwości mieć pudełka po zakupionych sprzętach elektronicznych, przynajmniej tych mniejszych. Nie zajmują one dużo miejsca, a mogą się przydać w następujących sytuacjach:

  • Sprzedaż urządzenia. Będziemy mogli liczyć na większą kwotę, jeśli sprzedając np. telefon lub smartwatch przekażemy kupującemu oryginalny zestaw (pudełko, akcesoria).
  • Kradzież lub zgubienie urządzenia. Na pudełku znajdują się często ważne informacje, takie jak numer IMEI telefonu. Może nam on być potrzebny, gdy będziemy chcieli np. zgłosić kradzież urządzenia.
  • Zakup akcesoriów. Zepsuł nam się zasilacz do laptopa i chcemy kupić nowy. Przydatne będą informacje z pudełka o tym, jaki model komputera posiadamy.
  • Reklamacja. Jak już wspominaliśmy, oryginalne pudełko nie jest niezbędne do złożenia reklamacji. Jednak to właśnie takie opakowanie daje szanse na bezpieczny transport urządzenia do serwisu i jest oczywistym wyborem przy pakowaniu zepsutej elektroniki.

Warto przypomnieć, że podstawą do złożenia reklamacji może być gwarancja oraz rękojmia. Ta pierwsza jest dobrowolnym oświadczeniem o jakości towaru złożonym przez przedsiębiorcę. Rękojmia jest natomiast obowiązkową odpowiedzialnością sprzedawcy za wady produktu.

zdjęcie główne: TechieTech/Unsplash

Motyw