Kraków szykuje spore zmiany w opłatach za bilety na przejazdy środkami komunikacji miejskiej. Kluczowym hasłem jest tu dynamiczna taryfa biletowa, efektywny system dostosowany do indywidualnych potrzeb pasażerów. Jego efektywność z pewnością ocenię w przyszłym roku, bo to wtedy Zarząd Transportu Publicznego planuje jego wdrożenie. Najpierw jednak muszą się zakończyć testy, w których wszyscy mieszkańcy Krakowa mogą wziąć udział.
Kraków i dynamiczna taryfa biletowa — Spis treści
Na czym będzie polegać dynamiczna taryfa biletowa w Krakowie?
W obecnej chwili, system biletów kupowanych „na teraz” opiera się biletach 20, 60 i 90-minutowych, kosztujących kolejno 4, 6 i 8 złotych. Dynamiczna taryfa miałaby ten ład całkowicie zażegnać, skupiając się na obliczaniu kosztu przejazdu w kontekście przejechanej odległości.
W teorii ma to sens. Dlaczego osoba, która jedzie dwie stacje, ma płacić tyle samo, co pasażer wykorzystujący pełny potencjał 20-minutowego biletu? Oczywiście, stwarza to również ogromne niebezpieczeństwo droższych wydatków na komunikację miejską niż dotychczas. Wszystko zależy od tego, co pokażą wyniki testów przeprowadzanych do końca 2023 roku.
Jak wziąć udział w testach dynamicznej taryfy biletowej w Krakowie?
Przede wszystkim, zgodnie z instrukcją testów w Krakowie, należy pobrać mobilną aplikację FTQ Lab (dostępną na Android oraz iOS). Jest to testowa wersja aplikacji Fairtiq, która zajmuje się dynamicznymi taryfami biletowymi w wielu miastach m.in. w Niemczech i Szwajcarii.
Po zainstalowaniu aplikacji musimy wyrazić zgodę na korzystanie z lokalizacji i Bluetooth, a następnie wpisać kod eksperymentu, czyli ZTP23. Po przejściu przez wszystkie formalności, wystarczy że przeciągniemy ekran aplikacji w prawo po rozpoczęciu podróży tramwajem lub autobusem, a program dzielnie będzie śledzić nasze poczynania.
Co istotne, FTQ Lab nie pozwala na zakup biletów do komunikacji miejskiej, więc do tego należy użyć np. przydatnego i funkcjonalnego Jakdojade. Zadaniem programu jest jedynie śledzenie naszych przejazdów (nie pauzujemy ich przy przesiadkach, dopiero po zakończonej trasie) tak, by ZTP mogło użyć tych danych do rozsądnego przygotowania dynamicznych taryf biletowych.
zdjęcie główne: Szymon Baliński / android.com.pl
źródło: Kraków.pl
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.