LINKI AFILIACYJNE

Pokazano dane – wiadomo, który operator jest w Polsce najpopularniejszy. Zdziwicie się

5 minut czytania
Komentarze

Zastanawialiście się kiedyś, jaki jest najpopularniejszy operator komórkowy w Polsce, ile tak naprawdę telekomów funkcjonuje w naszym kraju oraz jak wypada nasz kraj pod względem usług telekomunikacyjnych na tle reszty Unii Europejskiej? Odpowiedzi na te pytania przynosi Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego wydany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Niektóre dane w nim zawarte mogą zaskakiwać.

Najpopularniejszy operator komórkowy w Polsce

Na koniec 2022 roku w Polsce działało 126 przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jednak tylko czterech z nich posiadało własną infrastrukturę. Chodzi oczywiście o Plusa, Play, Orange oraz T-Mobile. Pozostałe 122 podmioty musiały korzystać z sieci wybranego partnera technologicznego.

najpopularniejszy operator wykres
źródło: „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego”

Patrząc na liczne doniesienia o tym, że Plus ma najszybszy internet mobilny wśród operatorów komórkowych w Polsce, można by spodziewać się, że to właśnie ten telekom jest najpopularniejszy w naszym kraju. Z Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego wynika jednak coś innego.

Największą liczbą użytkowników może pochwalić się spółka P4, czyli operator sieci Play (30,2% udziału w rynku). Drugie miejsce zajął Orange (26,6%), a Polkomtel, operator sieci Plus zamyka podium z wynikiem 20,4%. T-Mobile zajął czwarte miejsce z wynikiem 19,2%. Udział Play i T-Mobile wzrósł w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w przypadku Plusa i Orange było dokładnie odwrotnie. Maleje też udział w rynku mniejszych telekomów. W 2022 roku mieli oni łącznie 3,5% udziału.

Który operator komórkowy zarabia na nas najwięcej?

Przejdźmy do finansów. Jeśli chodzi o udział w przychodach uzyskanych z telefonii ruchomej przez telekomy, pierwsze miejsce zajmuje Orange. Pomarańczowy operator może się pochwalić 27,9% udziałem, minimalnie mniejszym niż rok wcześniej. Drugie miejsce przypadło Plusowi, a trzecie magentowemu operatorowi. Play jest dopiero na czwartym miejscu, jednak jako jedyny z całej czwórki zyskuje w porównaniu do 2021 roku.

operator z największymi przychodami wykres
źródło: „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego”

Ile konkretnie zarabiają na nas operatorzy? Miesięczne stawki są oczywiście bardzo zróżnicowane i zależą od tego, z jakiego typu oferty korzystamy (na kartę, typu MIX, subskrypcyjnej, abonamentowej), jaką konkretnie taryfę posiadamy, czy dokupujemy dodatkowe usługi. UKE dysponuje jednak pewnymi statystykami. W omawianym raporcie znajdujemy informację, że średni miesięczny przychód z abonenta wyniósł 23,72 zł. W ostatnich latach kwota ta systematycznie rośnie (18,88 zł w 2019 roku, 21,07 zł w 2020 roku, 22,04 zł w 2021 roku).

Coraz mniej dzwonimy i SMS-ujemy

W 2022 roku w ramach telefonii komórkowej w Polsce miały miejsce połączenia o łącznej długości blisko 116 mld minut. Taka liczba może robić duże wrażenie, ale tak naprawdę wcale nie jest rekordowa, o czym świadczy poniższy wykres oraz komentarz ze strony UKE.

czas trwania połączeń wykres
źródło: „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego”

Po ogromnym wzroście łącznego czasu trwania połączeń
wychodzących w 2020 r. (efekt pandemii SARS-CoV-2), w 2021 r.
trend ten zmalał o 1,3% i o kolejne 5,1% w 2022 r. Użytkownicy
telefonii ruchomej wykonali w 2022 r. połączenia o łącznym
czasie trwania 115,97 mld minut. Statystycznie na każdego
mieszkańca Polski przypadało 3066 minut w ciągu roku, co było
wartością mniejszą o 144 minuty w porównaniu do 2021 r.
Przeciętny Polak w miesiącu spędził średnio 4,26 godzin na
rozmowach telefonicznych.

– wyjaśnia UKE w „Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego„.

Maleje liczba wysyłanych SMS-ów, co specjalnie nie dziwi. W ostatnich latach bardzo popularne są w końcu komunikatory internetowe typu Messenger i WhatsApp. Co jednak ciekawe, liczba wysyłanych MMS-ów nie maleje, lecz rośnie.

Systematycznie rośnie zainteresowanie typem usług, jakimi
są wiadomości wysyłane w standardzie RCS8 . Pierwsze
wiadomości RCS były wysłane w 2020 r. Dane, jakimi dysponuje
UKE, wskazują na wzrost w 2022 r. o 23% wobec 2021 r.
Operatorzy dynamicznie rozwinęli tę usługę, wysyłając w 2022 r.
271,89 mln wiadomości RCS.

– czytamy w „Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego„.

Polska na tle UE. Koszty usług telekomunikacyjnych i nie tylko

W raporcie UKE można znaleźć ciekawy fragment dotyczący kosztów telefonii mobilnej w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.

Zestawienie dotyczące średniego miesięcznego przychodu
na użytkownika usług telefonii mobilnej pokazuje średnią dla
wybranych krajów Unii Europejskiej na poziomie 12,65 EUR
miesięcznie. Polska jest według tego zestawienia krajem, który
uzyskuje najniższy średni miesięczny przychód na użytkownika,
o 6,02 EUR poniżej średniej unijnej. Najwyższy wynik ARPU
przypada w Norwegii (24,11 EUR), Finlandii (18,30 EUR) oraz
w Irlandii (18,27 EUR).

– czytamy w „Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego„.
przychód operatorów wykres
źródło: „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego”

Zanim jednak otworzymy szampana, świętując to, jak mało płacimy za posiadanie łączności ze światem w swoim smartfonie, musimy pamiętać, że te dane nie uwzględniają poziomu zarobków w poszczególnych krajach. Przykładowo Niemcom nie musi szczególnie doskwierać to, że średni przychód z abonenta jest tam blisko dwa razy większy niż w Polsce, skoro minimalne wynagrodzenie jest tam ponad dwukrotnie większe, niż w naszym kraju.

czas połączeń wykres
źródło: „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego”

Polacy na tle UE niewiele rozmawiają przez telefon. Nasz wynik jest poniżej unijnej średniej, choć m.in. Czesi prowadzą jeszcze dużo mniej rozmów, niż my (lub są one dużo krótsze).

Z całym raportem można zapoznać się na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

źródło: Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego (UKE), zdjęcie główne: Single.Earth/Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw