TikTok podsumowanie roku 2022

Rok 2022 należał do TikToka. Te trendy i filmy oglądane były najczęściej

6 minut czytania
Komentarze

Popularna chińska aplikacja społecznościowa nie zwalnia. Krótkie pionowe filmy zrewolucjonizowały obecne media społecznościowe i w dalszym ciągu cieszą się rosnącą popularnością.

TikTok z ponad miliardem użytkowników

Podsumowanie roku, które w grudniu udostępnił TikTok informuje, że z platformy korzysta już ponad miliard aktywnych użytkowników. Nawet biorąc pod uwagę kraj pochodzenia aplikacji, ilość użytkowników wynosząca ponad jedną ósmą populacji Ziemi robi wrażenie.

Fot. cottonbro studio

Na rosnącą popularność aplikacji wpłynęło wiele czynników w tym dobre zarządzanie i szybkie wprowadzanie innowacyjnych funkcji. TikTok pod względem jakości materiałów dalej odstaje od YouTube, natomiast Chińczycy przyciągają zaawansowanymi filtrami, angażującymi funkcjami społecznościowymi i szybkością publikacji materiałów. Ponadto chińska platforma przez wprowadzenie poziomych treści chce przyciągnąć widzów z YouTube.

@tiktok_poland

Tak wyglądał rok 2022 na TikToku. Co wspominacie najlepiej?

♬ original sound – TikTok Polska

Na oficjalnym profilu tiktok_poland pojawiło się minutowe wideo prezentujące minione 12 miesięcy w serwisie. Udostępnione podsumowanie 2022 roku zawiera jednak więcej interesujących informacji i danych ze świata, ale też z Polski.

TikTok to coś więcej niż układy taneczne?

Roczne podsumowanie prezentuje najpopularniejsze filmy i trendy, natomiast platforma podkreśla, że TikTok od dawna nie jest wyłącznie aplikacją do tańczenia. Potwierdzają to najczęściej odtwarzane i lajkowane filmy, wśród których trudniej niż w poprzednich latach znaleźć jest treści typowo taneczne.

Fot. Amanda Vick

Raport podkreśla, że kanał „Dla Ciebie” skupiał treści komediowe, vlogi, czy materiały wideo związane z różnorodnym hobby. Dość nieoczekiwanie #ASMR pojawił się w 10 najpopularniejszych hashtagach na platformie. Wśród najczęściej oglądanych filmów wymieniono:

  • Filmzlektorem — duet lektorów, których najpopularniejszym filmem wyświetlonym prawie 7 milionów razy okazał się „Lektorzy na zakupach”
  • Kwiatkowsky — do najczęściej oglądanych filmów trafił krótki ruch taneczny muzyka Dawida Kwiatkowskiego wraz z podopieczną z programu telewizyjnego
  • Fredziownik_art — rysownik w kreatywny sposób przedstawił królową Elżbietę II w czasach młodości
  • Loczniki — kanał odpowiedział na rosnącą popularność określenia NPC. Nagrany film oddaje klimat postaci niezależnych w grach wideo

Według badań, na które powołuje się platforma, 62 procent użytkowników odwiedza TikToka, aby odkryć coś nowego, a co trzeci chce nauczyć się nowych rzeczy. Podsumowanie wyróżniło twórców treści DIY, kulinarnych, ale też tanecznych. Wśród wymienianych przez platformę znalazły się satisfying_pottery, dancing sfinks, oio.wav i mrkrycha. satisfying_pottery dzięki połączeniu niszowego garncarstwa i kapibar w piku popularności, trafił do globalnego podsumowania 2022 roku na platformie. Film odtworzono 2,3 miliona razy.

Tiktok narzędziem do promocji muzyki

Popularna platforma powstała z musica.ly. Korzenie serwisu związane z muzyką coraz częściej wykorzystują artyści. TikTok w ostatnim czasie chętniej używany jest jako narzędzie łączące muzyków z fanami, ale też umożliwia zdobycie popularności. Udział trendów w upodobaniach muzycznych potwierdzają badania, według których aż 67% użytkowników szukało piosenek usłyszanych na TikToku w serwisach streamingowych. W ubiegłym roku ponad 175 piosenek trafiło na amerykańską listę Billboard HOT 100. Globalnie najchętniej używane w pionowych filmach utwory to:

W Polsce najpopularniejsze okazały się utwory rapowe i klubowe, wśród nich znalazły się Łyk i Buch – SB Maffija, Jeżyk! – Oki & Nolyrics Beats, Złote Tarasy – MR. Polska & Abel de Jong, Diss Na Budziki – Antony Esca & Vłodarski i JESTEM POJ384NY – Mata. Oki do singla Jeżyk! promującego nową płytę rapera nagrał tutorial taneczny, który odtworzono prawie 2 miliony razy.

Udostępnianie utworów jako podkład do filmów nie jest jedynym sposobem na popularność artystów na tej platformie. Podsumowanie 2022 wymienia pięciu polskich artystów, którzy są aktywnymi twórcami treści i zebrali największą liczbę wyświetleń. Są to Ewelina Ross, Malik Montana, Smolasty, Doda i Sara James.

Świetnym przykładem na wykorzystanie własnej twórczości jest TikTok Malika, w którym raper w satyryczny sposób nawiązał do swojego utworu podczas kupowania choinek. Film w dwa tygodnie zdobył 2,4 miliona wyświetleń i ponad 120 tysięcy polubień.

Kreatywne podejście kluczem do sukcesu

Raport platformy wyróżnił twórców, którzy popularność zdobyli sposobem, jakim prezentują treści. Prawomarcina w niecodzienny sposób omawia przepisy prawne, Loczniki prezentują zachowania NPC, a Iwonablecharczyk_real pokazuje codzienne życie za kółkiem. Nietuzinkowym humorem i charyzmą, w krótkim czasie popularność na TikToku zdobył Official_dawid_podsiadlo. Popularny muzyk absurdalnymi i niecodziennymi filmami zgromadził prawie 200 tysięcy obserwujących.

2022 był rokiem niecodziennych debiutów. Na platformie swoje konto założyli między innymi Martyna Wojciechowska, Służba Więzienna, Straż Graniczna, Polsat czy TVN24.

Drugą młodość przeżywa też kontent kulinarny. Użytkownicy chętnie oglądają powstawanie prostych, ale też bardziej złożonych przepisów. Największym sukcesem w tematyce kulinarnej są jednak recenzje i relacje z restauracji. Treści o kebabach i burgerach ze względu na popularność takich lokali zdobyły uznanie Polaków. Czołowym twórcą i popularyzatorem recenzji kulinarnych jest mrkrycha.

Jaka jest przyszłość pionowych filmów?

Ciężko jest przewidzieć, w jakim kierunku TikTok pójdzie w 2023 roku. Poprawa jakości udostępnianych treści z pewnością nie jest priorytetem, natomiast użytkownicy z zasięgowymi kanałami kierują się w stronę profesjonalniej wyglądających treści. Tym bardziej że najwięksi twórcy wywodzący się z TikToka chętnie goszczą na innych platformach takich jak YouTube, gdzie monetyzacja zasięgów jest łatwiejsza. Według mnie, przez wiralowe filmy nagrywane telefonem coraz częściej przebijać się będą właśnie materiały wartościowe.

Fot. Patricia Luquet

Osobiście spodziewam się także większej specjalizacji treści. W 2022 często oglądałem materiały technologiczne, natomiast mało który kanał oferował treści bardziej angażujące dla ograniczonych grup użytkowników takich jak miłośnicy klawiatur mechanicznych. Używanie jako pasty termoprzewodzącej substancji do tego nieprzeznaczonych może wciągnąć, ale taka ciekawostka nie dostarczy twórcy wiernych fanów i nie pomaga w budowaniu wizerunku specjalisty w danej dziedzinie.

Małymi krokami do TikToka przekonują się też reklamodawcy. W przyszłym roku na platformie prawdopodobnie zobaczymy więcej materiałów sponsorowanych. Przez ograniczona monetyzację, nawiązywanie współprac komercyjnych może być popularnym ruchem wśród twórców, którzy nie przenieśli się na inne platformy takie jak YouTube czy Twitch.

Jeśli na opisywanej platformie brakuje wam ciekawego kontentu technologiczno-newsowego koniecznie zostawcie obserwację na naszym oficjalnym koncie.

@android.com.pl

Oto skróty, których nie znaliście, a bardzo ułatwią Wam życie 👌 #windows #legion #tip #porada #ciekawostka #microsoft

♬ Christmas standard song – 3KTrack

Źródło: TikTok

Motyw