social media

Portale społecznościowe – co dają, a co odbierają?

9 minut czytania
Komentarze

W dobie Internetu portale społecznościowe stały się chlebem powszednim i korzysta z nich przeszło 27 milionów Polaków. Czym są portale społecznościowe, jakie są, co nam dają? Wszystkie te kwestie postaramy się przybliżyć w tym artykule.

Portale społecznościowe (ang. social networking service) są jednymi z najczęstszych miejsc odwiedzanych przez internautów. Chyba każdy użytkownik sieci na jakiś natrafił lub sam z niego korzystał, ze względu na ich popularność oraz mnogość informacji, jakie oferują. Osoby, które nie korzystają z internetu, też pewnie kojarzą niektóre portale społecznościowe, ponieważ wzmianki o nich lub o treściach od nich pochodzących, też często można spotkać w tradycyjnych mediach takich jak telewizja czy radio.

Kto korzysta z portali społecznościowych?

Dla wielu osób nie okaże się to zadziwieniem, że portale społecznościowe częściej przyciągają młode osoby. Według statystyk światowych 84% osób w wieku 18-29 lat jest aktywnymi użytkownikami social mediów. W przedziale 30-49 liczba ta wynosiła 81%. Między 50 a 64 rokiem życia 73% osób było zaklasyfikowanych jako aktywni uczestnicy. Natomiast w ostatniej grupie, obejmującej osoby powyżej 65 roku życia odnotowano, że 45% z nich korzysta aktywnie z portali społecznościowych.

Czym są portale społecznościowe?

Portale społecznościowe są to platformy internetowe, za pomocą których ludzie mogą się ze sobą kontaktować. Używa się ich do budowania sieci połączeń między użytkownikami na podstawie na przykład miejsca zamieszkania, zainteresowań, czy kariery zawodowej. Ponadto osoby chcące korzystać z danej witryny lub aplikacji, muszą założyć na niej swój profil. Za ich pomocą ludzie mogą udostępniać różnego rodzaju treści, dodatkowo mogą one być w różnych formatach takich jak tekst, zdjęcie lub video. Istotne jest to, że te treści, które udostępniają użytkownicy, są motorem działania platformy.

Portale społecznościowe również są świetnym miejscem do prowadzenia biznesu. Począwszy od prowadzenia stron i fanpage’ów firmowych, które służą do kontaktów z klientami oraz do tworzenia darmowych lub płatnych treści reklamowych. Z portali społecznościowych korzystają również influencerzy, którzy za pomocą social mediów mogą zarabiać na swojej pracy twórczej. Nie wspominając już o zawodach, które powstały w wyniku możliwości, jakie oferują portale społecznościowe.

Co dają portale społecznościowe?

Jak już to było wspomniane, użytkownicy social mediów udostępniają oraz reagują poprzez komentarz, polubienie czy udostępnienie treści, którymi podzieliły się inne osoby. W ten oto sposób mogą zawierać znajomości wśród osób o podobnych zainteresowaniach. Mogą również zdobywać wiedzę z różnych dziedzin oraz się nią dzielić.

W kręgu lokalnym portale społecznościowe pomagają uzyskiwać wiadomości o wydarzeniach, czy ważnych kwestiach dotyczących ich miejsca zamieszkania. Pisząc prościej, możesz dołączyć do grupy lub obserwować fanpage Twojego miejsca zamieszkania, dzięki któremu będziesz na bieżąco z wieloma sprawami z Twojej okolicy. Poznasz sąsiadów zarówno bliższych, jak i dalszych, a także zyskasz przestrzeń do zamieszczania oraz odnajdywania lokalnych ogłoszeń.

Znaczna część internautów wykorzystuje portale społecznościowe do podtrzymywania więzi rodzinnych oraz różnego rodzaju znajomości.

Często można usłyszeć, że portale społecznościowe dają zastrzyk dopaminy. Nie jest to zwykłym frazesem, ponieważ neuroprzekaźnik, jakim jest dopamina, jest uwalniany w trakcie korzystania z social mediów, dając użytkownikowi uczucie szczęścia oraz spełnienia. Trochę tak jak w trakcie jedzenia czekolady. Portale społecznościowe są rozrywką docenianą przez mózg, który w rezultacie uwalnia więcej tego neuroprzekaźnika, bez potrzeby użycia żadnej strzykawki.

Co odbierają portale społecznościowe?

Najczęściej w kontekście strat powodowanych przez portale społecznościowe są prywatność oraz czas. Trudno się nie zgodzić z tym stwierdzeniem w szczególności, jeśli się jest ich bardzo aktywnym użytkownikiem. Zdarza się tak, że twórcy internetowi, którzy rozwijają swoją markę osobistą za pomocą portali społecznościowych, zyskują rozpoznawalność. Są zaczepiani przez swoich obserwatorów na ulicy, sprawiając, że przestali oni być anonimowi. Czasem nie trzeba być influencerem, a wystarczy udzielać się na lokalnej grupie, żeby być przez wielu kojarzonym w swoim miejscu zamieszkania.

Drugą istotną kwestią jest poświęcanie na portale społecznościowe ogromnej ilości czasu. Średni czas poświęcany na portale społecznościowe przez użytkowników z Polski wynosi 1,5 godziny dziennie. Łatwo można policzyć, że tygodniowo Polak spędza na social mediach 10,5 godziny, czyli prawie o dwie i pół godziny więcej niż w pracy w ciągu jednego dnia roboczego (jeśli ktoś pracuje na pełen etat wynoszący 40 godzin tygodniowo). Liczby te wydają się spore.

Wciąż niezbyt często mówi się o negatywnym wpływie social mediów na zdrowie psychiczne ich użytkowników. Są bowiem osoby, u których portale społecznościowe rozwinęły lęk przed pominięciem. Czyli uczuciem niepokoju spowodowanym strachem, że coś ważnego wydarzy się w internecie, a ze względu na niedostateczną aktywność, pominie się to zdarzenie. Układ dopaminergiczny również może ucierpieć na skutek social mediów. Ponieważ portale społecznościowe, mogą działać na mózg niczym narkotyk, domagając się więcej i więcej dopaminy, dostarczanej za pomocą mediów społecznościowych.

Często również portale społecznościowe prowadzą do różnego rodzaju porównań, ze względu na to, że część osób kreuje w nich idealny obraz życia codziennego. Z pominięciem gorszych momentów, które przytrafiają się wszystkim ludziom. A także za pomocą różnych sztuczek oraz zabiegów manipulujących rzeczywistością. Co może prowadzić do obniżenia samopoczucia, poziomu własnej wartości czy zadowolenia z życia osób obserwujących, którzy nie mają świadomości działania tych i innych mechanizmów.

Jakie są portale społecznościowe?

Portale społecznościowe można podzielić na przykład ze względu na treści na nich udostępniane. Przykładowo TikTok, służy do dodawania i oglądania filmików, a Twitter przede wszystkim jest używany do komentowania oraz udostępniania krótkich treści tekstowych. Portale społecznościowe można również podzielić ze względu na cel użytkowania. W tym przypadku Facebook służy do podtrzymywania relacji ze znajomymi czy rodziną, a Linkedin do tworzenia marki osobistej oraz tworzenia kontaktów zawodowych. Są również portale, między innymi YouTube, które są w dużej mierze nastawione na rozrywkę.

Chyba nie istnieje żaden sztywny podział, według którego można próbować posegregować portale społecznościowe, ponieważ każdą platformę można wykorzystać na wiele sposobów. Na przykład YouTube można wykorzystać w celach edukacyjnych, a Facebook do promowania swojego biznesu.

Jakie są najpopularniejsze portale społecznościowe 2022?

Na ten moment nie ma jeszcze dokładnych statystyk za rok 2022. Jednak według różnego rodzaju dostępnych prognoz i statystyk najwięcej użytkowników korzysta z takich portali społecznościowych, jak (kolejność nie jest przypadkowa):

  1. Facebook – a także aplikacja z nim połączona, czyli Messenger
  2. YouTube
  3. Instagram
  4. Tik Tok

Dużo osób z zaciekawieniem przygląda się temu, jakie losy czekają Twitter, ze względu na wykupienie go przez multimiliardera Elona Muska, który wprowadza wiele, niekoniecznie pozytywnych zmian.

Jak efektywnie monitorować portale społecznościowe?

Najpierw warto sobie zadać pytanie, co oznacza monitorowanie social mediów oraz po co monitorować portale społecznościowe. Monitorowanie polega na sprawdzeniu wybranych słów kluczowych, hashtagów (więcej o hashtagach znajdziesz tu), a także osób na różnych platformach społecznościowych. Dzięki temu możesz być na bieżąco z różnymi zagadnieniami, a także z opiniami na temat na przykład Twojej strony czy marki.

fot. Depositphotos/FellowNeko

Dlaczego warto monitorować portale społecznościowe? Ponieważ wtedy możesz mieć szybszy czas reakcji. Jest to szczególnie istotne, gdy prowadzisz firmę lub działalność internetową. Dzięki temu możesz poznać bieżące potrzeby Twoich obserwujących lub klientów (obecnych lub potencjalnych), a także zyskujesz możliwość zareagowania na negatywne komentarze, czy udzielenia jakiejś rekompensaty. Jeśli jesteś osobą, która jest tylko użytkownikiem internetu, to możesz monitorować portale społecznościowe w celu bycia na bieżąco z aktualnymi trendami, czy chociażby promocjami w sklepach internetowych.

Jak efektywnie monitorować portale społecznościowe? Najbardziej podstawową metodą jest korzystanie z hasztagów, czyli wyszukiwanie interesujących Cię tematów poprzedzonych znakiem graficznym “#”. Ta opcja jest możliwa na wielu platformach. Możesz również korzystać z dodatkowych narzędzi, szczególnie jeśli posługujesz się językiem angielskim, na przykład Union Metrics, które jest darmowe i pozwala monitorować wzmianki na takich socialach jak Twitter, Facebook czy Instagram. Innym narzędziem jest  Social Blade, specjalizujące się w dostarczaniu analiz statystycznych. W tym analizę rynku, konkurencji oraz twórców internetowych.

Portale społecznościowe — podsumowanie

Portale społecznościowe na dobre zagościły w życiu codziennym wielu osób, czasem stały się elementem rutyny, źródłem informacji, a także sposobem na utrzymanie kontaktu z bliskimi, znajomymi. Niektórzy ludzie dzięki social mediom zyskali pracę, a także zyskali spore możliwości rozwoju. Nie można jednak zapomnieć, że portale społecznościowe mają również swoją ciemną stronę, dlatego warto z nich korzystać z rozwagą. Mając na uwadze to, że ukazują one tylko jakiś fragment otaczającej Cię rzeczywistości.

Motyw