Viral

Co to jest viral? Jak nakręcić filmik, który stanie się viralem?

8 minut czytania
Komentarze

Mody w Internecie zmieniają się znacznie szybciej niż w świecie offline. Szczególny wpływ mają na to filmy, o których mówi się, że są viralami. Czym dokładnie są? Skąd się biorą i gdzie je można spotkać? W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

Internet otworzył bardzo wiele drzwi i możliwości. Między innymi pozwolił na łatwiejsze zdobycie sławy. Chociaż trzeba też zaznaczyć, że nie zawsze tak się dzieje ku uciesze osoby, która zyskała rozpoznawalność. W intrenecie również krąży bardzo dużo multimediów, które są ochoczo przesyłane i udostępniane dalej, zostając w ten właśnie sposób stając się dobrze znanym użytkownikom sieci viralem.

Co to znaczy viral?

Zacznijmy od małej etymologii, czyli badania pochodzenia wyrazu. Słowo „Viral” wywodzi się z języka angielskiego i oznacza “wirusowy”. Zatem można wysnuć wnioski, że virale są jak wirusy, ale spokojnie, nie ma się czego obawiać. Ponieważ nie chodzi w nich o zainfekowanie Twojego urządzenia, ale o sposób, w jaki roznoszą się one w Internecie. Nazwa wydaje się słuszna, ze względu na prędkość, z jaką są przekazywane treści, a także ilość osób, które się z nimi spotykają.

Co to jest viral?

Co_to_jest_viral

Jak już było na wstępie wspomniane viral, jest jak wirus, ale czym on jest? Jest to jakaś treść (może to być na przykład filmik lub mem), która w bardzo szybkim tempie rozprzestrzenia się w intrenecie, docierając do bardzo dużej grupy osób. Najczęściej ma ona charakter żartobliwy, humorystyczny, ponieważ dzięki temu ludzie chętniej przekazują go dalej.

Viral nie przyjmuje jednej formy. Może on być zarówno krótkim filmikiem, dłuższym filmem i memem, jak i piosenką czy sloganem reklamowym. Jednakże najczęściej przyjmuje formę krótkiego video. Nic więc dziwnego, że najwięcej treści, które stają się viralami, można znaleźć na TikToku.

Często zdarza się również, że viralem staje się nie sam filmik powstały na przykład na TikToku, ale piosenka lub ścieżka dźwiękowa (stworzona często przez modulator głosu), która została do niego użyta. Następnie jest ona wykorzystywana do wielu kolejnych nagrań, które później są udostępniane dalej, sprawiając, że dany element zyskał nazwę viral.

Gdzie i jak powstaje viral?

Jeszcze jakiś czas temu (chociaż w intrenecie, można pomyśleć, że wieki temu) najwięcej treści viral powstało na platformie YouTube. Jednak czasy trochę się zmieniły i obecnie viral najczęściej powstaje na TikToku.

Jak powstaje viral? Najczęściej dzięki użytkownikom social mediów. Jeśli jakaś treść im się spodoba, to przekazują ją dalej. Często za pomocą wiadomości prywatnych, ale także za pomocą relacji czy postów umieszczonych na tablicy, dzięki którym kolejne osoby się o nich dowiadują i przekazują “wirusa” dalej.

Kolejną metodą jest odtwarzanie treści viral, a także nawiązywanie do nich. Z powodu takich zabiegów nowe grono ludzi zyskuje informacje dotyczące tego, co jest teraz modne. Następnie samemu nagrywa się filmiki lub rozsyła się je kolejnym osobom, kontynuując przekazywanie treści. W ten właśnie sposób stają się one coraz bardziej popularne.

Gdzie najczęściej można spotkać viral? W social mediach!

Królestwem virali są media społecznościowe, ponieważ pozwalają użytkownikom na łatwe ich udostępnianie. Tak jak już było wspomniane, najczęściej można je znaleźć na TikToku, ponieważ tam powstaje najwięcej filmików, stworzonych przez ludzi z całego świata. Niemniej na innych platformach treści video również są tworzone oraz udostępniane. Często się również zdarza, że jeden filmik tego typu zyskuje popularność większą niż w obrębie jednej platformy.

Często viral ze świata internetu i social mediów przenosi się do telewizji czy świata fizycznego, na przykład w postaci banneru reklamowego. W ten oto sposób nawet osoby, które nie są internautami, nieświadomie mogły zostać odbiorcami treści viral. Bo kto nie słyszał Gangam Style, czy Despacito, którego autor wystąpił na Sylwestrze w Zakopanem? Może nie są to najaktualniejsze przykłady treści viral, ale na pewno zapisały się one w historii platformy YouTube, ponieważ bardzo długo utrzymywały się na liście najpopularniejszych filmów oraz pobijały różne rekordy.

Jak zrobić viral?

To jak zrobić viral jest pytaniem, które zadaje sobie bardzo wiele osób zajmujących się marketingiem, ale nie tylko. Virale pozwalają zwiększyć rozpoznawalność marki. Dodatkowo jest to satysfakcjonujące, kiedy to właśnie Twój filmik ogląda tysiące ludzi na Internecie.

Jak zrobić viral? Często wymaga to sporej pomysłowości, ponieważ w sieci, już pojawiło się mnóstwo treści. Dlatego często wymyślenie czegoś nowego staje się nie lada wyczynem. Jednak pamiętaj, że nie jest to niemożliwe, a wyobraźnia ludzka nie ma granic. I może uda Ci się wymyślić coś nowego, co zainteresuje wiele osób, a także zachęci do naśladowania. Także istotne jest, żeby dana treść była chwytliwa oraz zachęcała inne osoby do samodzielnej próby odtworzenia.

Popularność osoby, która tworzy lub udostępnia treści, również ma duże znaczenie. Użytkownik mający bardzo duże zasięgi może dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców, którzy potencjalnie mogą stworzyć własną wersję np. filmiku viral lub przekazać go dalej. Wiele osób często odtwarza filmiki znanych osobistości, by stać się przez nie zauważona albo żeby została one dostrzeżone w jakimś ważnym dla nich środowisku.

Często viralami stawały się różnego rodzaju układy taneczne na TikToku, które potem odtwarzało bardzo wielu użytkowników tej platformy. Kolejnym przykładem są różnego rodzaju wyzwania (znane również pod nazwą challenge), które często przenosiły się na różne platformy, a także były wykorzystywane w celach charytatywnych.

Być może słyszałeś/słyszałaś o Ice Bucket Challenge, w którym ludzie oblewali się kubłem z zimną wodą z lodem, albo Hot16Challenge, z którego dochód był przeznaczony na dofinansowanie służby zdrowia, w którym wzięło bardzo dużo znanych, jak i mniej znanych osób, w tym prezydent Polski. Może i Tobie uda się stworzyć wyzwanie, któremu wielu chciałoby sprostać?

Jak zrobić filmik, który stanie się viralem?

Czasem, by nagrać taki filmik trzeba cały czas chodzić z włączoną kamerą lub mieć niesamowite szczęście, ponieważ wiele virali, powstało zupełnym przypadkiem. Na przykład, gdy ktoś filmował coś innego, a w tle stało się coś zabawnego.

Czasem również nie warto tracić nadziei, ponieważ wiele treści, które obecnie stały się viralami, wcześniej nimi nie były. Doskonale ukazuje to przykład filmiku “Baby Shark”, autorstwa koreańskiej firmy edukacyjnej SmartStudy. Nagranie to zadebiutowało na platformie YouTube w 2015 roku, a w 2016 roku została udostępniona wersja z tańczącym chłopcem. W 2017 roku filmik został określony, jako viral. Jednak dopiero po czterech latach, po premierze odnowionej wersji Baby Shark osiągnął tak ogromną ilość wyświetleń, że awansował na pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych filmów, pokonując wcześniej wspomniane “Despacito” Luisa Fonsi. W Polsce piosenka o rekinie zyskała jeszcze większą popularność po tym, jak platforma zakupowa Shopee wykorzystała ją do swojej kampanii reklamowej.

Do czego mogą służyć virale?

Virale ze względu na swoje bardzo duże zasięgi są swego rodzaju świętym Graalem dla marketingowców. Są w stanie sprawić, że reklama dotrze do bardzo dużej ilości osób, bez konieczności wydawania kroci na kampanie reklamowe. W dodatku, jeśli produkty jakiejś marki trafią na filmik tego, to firma zyskuje darmową reklamę.

Powstała również osobna gałąź marketingu związana z viralem, w języku polskim nosi ona nazwę marketingu wirusowego. A po angielsku jest to viral marketing.

Viral też góruje nad reklamą tempem, w jakim dociera do odbiorców. Treść viral roznosi się błyskawicznie w porównaniu do klasycznych metod, a także dociera często do takich grup osób, które mogły być pominięte w procesie doboru odpowiedniej grupy odbiorców. Są to najczęściej odbiorcy, którzy według marketerów mogą być zainteresowani ich produktem lub usługą.

Co to jest viral? Podsumowanie

Virale to treści, które bardzo szybko rozpowszechniają się zarówno w świecie online, jak i offline. Najczęściej zyskują popularność dzięki przekazywaniu ich między użytkownikami social mediów. Mogą być filmiki, memy, piosenki i slogany, a także inne treści. Można samemu stworzyć takie materiały lub je odtwarzać, jednak należy pamiętać, że ich sława zależy od wielu czynników i czasem wymaga też sporo czasu. Mamy nadzieję, że udało nam się, choć w małym stopniu zaspokoić Twoją ciekawość i już wiesz, czym jest viral.

Motyw