IGTV – co to jest i w jaki sposób korzystać z tej funkcji na Instagramie?

7 minut czytania
Komentarze

Media społecznościowe od kilkunastu lat stają się coraz silniejszym elementem czwartej władzy. Instagram jako portal społecznościowy oparty na dodawaniu zdjęć, nie jest wyjątkiem. Wprowadzony w roku 2018 IGTV miał być dodatkiem do Instagrama podbijającym sieć, a jednak nie zdobył tak dużej popularności. Czy warto używać IGTV w roku 2023, jakie są jego zastosowania i czy konkuruje chociażby z YouTube?

IGTV już jakiś czas temu zniknęło z Instagrama. Nie oznacza to jednak, że funkcje oferowane przez to rozwiązanie również zostały usunięte z portalu. Dodawanie wideo stało się po prostu nieodłącznym elementem serwisu, który konkuruje z TikTokiem, zyskującym coraz większą popularność zarówno wśród młodszych, jak i starszych użytkowników.

IGTV – co to jest i w jaki sposób korzystać

IGTV. Jak pobrać i jak dodać?

IGTV

W roku 2018 portale społecznościowe były już nieodłącznym elementem naszego życia. Chwaliliśmy się naszymi przeżyciami, żalami i sukcesami. Instagram cechując się głównie w udostępnianiu zdjęć, podjął decyzję o rozszerzeniu swej działalności o aktywność filmową. Instagram TV, czyli IGTV nie znalazł tak dużego poklasku wśród Instagramowiczów, lecz czy był porażką marketingową? Próba konkurowania z gigantem, jakim był YouTube definitywnie wymagała wiele odwagi, a przede wszystkim przemyślanego planu.

Wiele aplikacji wprowadziło działalność opartą na trwających maksymalnie 15 sekund rolkach, zwanych stories. Sukces Snapchata podzielił również Instagram, dodając tą funkcję zyskał wielu fanów i pozwolił swym użytkownikom na lepsze opisywanie swoich przeżyć. Jednakże bariera czasowa i format niezbyt sprzyjający nagrywaniu dłuższych filmów, przyczynił się do powstania IGTV. Początkowo opcja ta funkcjonowała jako dodatek do Instagrama nie funkcjonował samodzielnie i wymagał bycia pobranym.

Dostępność IGTV była taka sama jak Instagrama; użytkownicy iOS mogli pobrać przez App Store, a Androida przez Sklep Play. Maksymalna długość jednego ujęcia stories wynosi 15 sekund, co nie ułatwiało przekazu większej ilości informacji. Instagram wprowadzając IGTV miał w zamyśle podbicie rynku. Osoby odpowiedzialne za marketing borykały się z nie lada wyzwaniem; jakie funkcje wprowadzić, aby usprawnić zadaniowość i odbiór przekazu, a także nie zrobić kopii 1:1 YouTube? Odpowiedzi znalazło się kilka.

IGTV wprowadziło maksymalną długość filmu aż do 60 minut, jeśli wgrywaliśmy go z komputera, a górna granica długości w wypadku załączania wideo z telefonu wynosiła do 10 minut. W porównaniu z maksymalnym czasem rolek był to duży skok naprzód. IGTV zadbało również o jakość odbioru; filmy nie musiały być już tylko w pionie, a rozdzielczość ma duże znaczenie w przekazywaniu informacji.  Tak więc Instagram poczynił krok naprzód i oczekiwał sukcesów utrwalających jego pozycje giganta mediów społecznościowych.

Z IGTV mógł korzystać każdy; przedsiębiorcy, firmy, osoby prywatne, osoby publiczne. Działalność stories miała być mocno ograniczona, a Instagram TV miał zbudować swoją pozycje.  Klienci różnorakich przedsiębiorstw mogli inwestować w swój marketing dzięki nowej funkcji Instagrama. Pobierając IGTV na przestrzeni ostatnich lat eksplorowaliśmy możliwości konkurenta YouTube i dawaliśmy wodzę wyobraźni. Jak to też ma się do obecnej sytuacji? Czy najpopularniejszy serwis filmowy przegrał z IGTV?

IGTV. Instagram się zmienia i my też

Zadajmy sobie pytanie, ilu z nas słyszało o IGTV na przestrzeni ostatnich lat? Tym samym jak wygrać z kolosem multimedialnym, na którym wiele organizacji i influencerów oparło swój majątek, będąc raczkującym dodatkiem? Może to zabrzmieć wręcz brutalnie, ale fakty mówią wprost: IGTV nie spełniło swojej misji podbicia rynku. Czy winą można obarczyć dział marketingu, dział technologii, dział jakości czy dział funkcjonalności? Myślimy, że wskazywanie winnego to szukanie dziury w całym, a wina leży pośrodku.

IGTV przez ostatnie 4 lata szukało wielu usprawnień i udogodnień dla klientów. Wiele możliwości obrobienia filmów, różnorakie modyfikacje i reklamowanie miały przynieść sukces i instagramowa telewizja powinna wynieść się na wyżyny popularności. Wiele mediów uważało IGTV za pomysł przemyślany, mądry i skuteczny. Jednakże mała popularność i brak ‘’tego czegoś” poskutkowały podjęciem przez Instagrama dosyć nieoczekiwanej decyzji. Październik 2022 roku przyniósł zmianę, która dla wielu wydaje się obecnie najrozsądniejsza.

Instagram zrezygnował z samej nazwy IGTV, zostawiając jego funkcje jako bazową część postów swojej aplikacji. Co to natomiast oznacza? IGTV przeobraziło się z dodatku do aplikacji w nieodłączny jej element. Dodawanie postów związanych z filmami stało się o wiele prostsze i wygodniejsze, a sam portal wchodzący w skład ‘’Meta’’ zainwestował w rolki, konkurując tym samym z TikTokiem. Przedsiębiorcy dalej będą mogli zarabiać dzięki działalności pod nazwą ‘’reklamy wideo Instagram In-Stream.’’

Tym samym twórcy dalej będą mogli zarabiać na swych długich wideo, a IGTV w nowej odsłonie sprawdza się o wiele bardziej efektywnie. Istnieje jednak jeden haczyk; firmy chcące dodawać więcej niż kilka filmów, będą zmuszone ograniczyć długość swoich wideo do jednej minuty. Ilość nie równa się jakość, a podbój rynku przez reklamy jest istotnym elementem marketingu XXI wieku. Wszystkie filmy zawierają się teraz w karcie wideo ściśle powiązanej z działalnością rolek na Instagramie.

Jak dodać najnowsze IGTV? Odpowiedź jest prosta. Obecne rozwiązanie to działające pod zwykłą nazwą wideo jest dostępne dla wszystkich. Aby dodać film na Instagramie, należy:

  1. Kliknąć ikonkę swojego profilu w prawym dolnym rogu Instagrama
  2. Nacisnąć krzyżyk ,,Udostępnij zdjęcie lub film”
  3. Wybrać przeznaczony do pokazania światu film z galerii lub go nagrać
  4. Kliknąć strzałkę w prawym górnym rogu i dokonać poprawek, obróbki
  5. I gotowe, kliknij udostępnij! Twoje wideo się przesyła i czeka na widzów.

Działalność wideo Instagrama opiera się obecnie w głównej mierze na rolkach, wspomnianych wcześniej stories. IGTV kolidowało z zamysłem Instagrama, a należy pamiętać, iż nie każdy sprawdzi się w danych butach. YouTube pozostając serwisem filmowym, Facebook kontaktowym, a Instagram fotograficznym zachowują najwięcej ‘’osobowości’’, tym samym ciężko zabierać komuś jego role. Instagram skupiając się na swojej unikatowości, zyskał wielu użytkowników, a rozwijając działalność rolek przybiera na sile.

Jak też konkurować z wzrastającym TikTokiem? Instagram poświęcił swą całkowitą działalność wideo rolkom, następcom IGTV. I nie ma w tym nic złego, albowiem rolki zyskały bardzo wielu fanów na całym świecie. Walka o klienta to największe wyzwanie marketingu i myślimy, że Instagram radzi sobie bardzo dobrze. Inwestując w to, w czym sobie radzimy, odniesiemy znacznie lepsze wyniki niż próbując działalności obcej. Przedsiębiorcy dalej chętnie reklamują się w wideo na Instagramie i zyskują dobry rozgłos.

Wszystko idzie do przodu, portale społecznościowe, postęp technologiczny a przede wszystkim my, użytkownicy. Wymagamy coraz więcej i oczekujemy coraz więcej. I słusznie, albowiem rozwój jest jednym z naszych potrzeb. IGTV nie sprawdziło się jako dodatek, ale zapoczątkowało być może sukces mniej docenionych rolek. Pewnym jest, iż reklamowanie się na Instagramie ma sporo sensu i każdemu polecamy ten sposób, nie jest to trudne, ale bardzo efektywne. Podziel się sobą i udostępnij pierwsze wideo już teraz!

Motyw