UPC Polska z gigantyczną karą. Operator nakładał na klientów za wysokie opłaty

3 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę na UPC Polska. Operator miał pobierać rażąco wysokie opłaty od klientów, którzy chcieli zakończyć z nim umowę – teraz ma je oddać. To może nastąpić jednak dopiero po uprawomocnieniu się decyzji, a póki co UPC zamierza odwołać się od tego, co zdecydował urząd.

UPC Polska kontra UOKiK – o co chodzi w tej sprawie?

uokik

O postępowaniu UOKiK w sprawie UPC informowaliśmy już na początku roku. Operator miał pobierać rażąco wysokie opłaty od osób chcących zakończyć umowę zawartą na rok lub dwa. Chciałem rozwiązać wcześniej umowę zawartą z UPC. Po kontakcie telefonicznym dostałem informację, że gdybym rozwiązał umowę w sierpniu br., kara wynosi 11 000 zł. Umowa została zawarta w marcu 2021 na 2 lata. Koszt całej umowy to około 3100 zł – to jedna ze skarg, która trafiła do UOKiK.

Prezes UOKiK stwierdził, że UPC swoim postępowaniem narusza zbiorowe interesy konsumentów. Urząd ustalił, że operator żądał za rezygnację z umowy znacznie wyższej kwoty, niż ta, którą łącznie zapłaciłby konsument, gdyby opłacał abonament do końca trwania umowy. Wg. UOKiK w wielu przypadkach spółka ostatecznie nie decydowała się na pobranie wyjątkowo wysokich opłat, ale klienci nie wiedzieli o tym, co wpływało na ich decyzję o kontynuowaniu umowy.

Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Tym samym de facto spółka wymusza na konsumentach kontynuację umów – wielu z nich nie decydowało się na zakończenie współpracy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie. Takie zachowanie UPC Polska należy ocenić jako naganne nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i społecznym – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK nakłada karę i każe oddać pieniądze, UPC się nie zgadza

UPC Polska ma zapłacić karę w wysokości 12 585 082 zł. Po uprawomocnieniu się decyzji, klienci operatora mogą liczyć na zwrot nieprawidłowo pobranych opłat. UPC ma poinformować odpowiednie osoby mailowo lub SMS-owo, co zrobić, by odzyskać środki. Operator ma również opublikować decyzję na swojej stronie internetowej.

UPC nie zamierza jednak odpuszczać. Podjęte działania były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Zakwestionowana przez UOKiK praktyka spółki była analizowana w innych postępowaniach Organu i nie wzbudziła jego zastrzeżeń. Planujemy odwołanie się od decyzji – przekazał nam Michał Fura z UPC. Zgodnie z prawem operator może odwołać się od decyzji UOKiK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To nie pierwsze problemy, które UPC ma po interwencji UOKiK. W przeszłości operator odpowiadał za włączanie klientom płatnej usługi bez ich zgody oraz podnoszenie abonamentu w trakcie trwania umowy.

źródło: UOKiK

Motyw