UPC włączało płatną usługę bez zgody

UPC włączało klientom płatną usługę bez ich zgody – kolejne nadużycie operatora

4 minuty czytania
Komentarze

W sprawach związanych z UPC Polska regularnie interweniuje UOKiK – tym razem okazało się, że przedsiębiorstwo włączało klientom płatną usługę bez ich zgody. Prezes Urzędu Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie i postawił spółce zarzuty. Wiemy już, że klienci UPC otrzymają rekompensaty.

UPC włączało klientom dodatkową, płatną usługę mimo że nie wyrażali oni na to zgody

W sierpniu ubiegłego roku pisaliśmy, że UPC zmieni swoje praktyki sprzedażowe i zapłaci rekompensaty. Operator m.in. nie udzielał swoim klientom podczas rozmów telefonicznych informacji o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. W październiku 2020 roku informowaliśmy o kolejnych rekompensatach od UPC. Tym razem chodziło o nieuprawnione zmiany wysokości opłat abonamentowych. Obiema sprawami zajmował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Okazuje się, że UOKiK otrzymywał też sygnały od klientów UPC, którzy alarmowali, że w procedurze zawierania lub zmiany warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych w trybie na odległość pojawiają się nieprawidłowości. Urząd ustalił, że rzeczywiście tak jest. UPC włączało swoim klientom usługę Pakiet Bezpieczeństwa UPC. To dodatkowy program antywirusowy, za który po zakończeniu okresu próbnego trzeba płacić 9 zł miesięcznie. Problem w tym, że operator aktywował usługę, nie pytając klientów o zgodę.

W czasie rozmów sprzedażowych konsultanci powiadamiali jedynie o aktywacji pakietu na próbę, wskazując jego bezpłatny okres oraz informując, że jeśli klient nie dokona dezaktywacji w określonym czasie, to będzie zobowiązany do uiszczania dodatkowej opłaty. Konsumenci nie byli jednak pytani o zgodę na aktywację usługi „Pakiet Bezpieczeństwa UPC” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. Jak mówi, problem występował nie tylko podczas sprzedaży telefonicznej, ale również w przypadku zawierania umów online oraz w salonach operatora. UOKiK przypomina, że sama informacja o włączeniu usługi nie wystarcza. Przedsiębiorca musi pytać użytkownika o zgodę, a UPC tego nie zrobiło.

Klienci UPC otrzymają rekompensaty

UPC włączało płatną usługę bez zgody

Osoby, które w porę nie zrezygnowały z dodatkowo płatnej usługi, ponosiły jej koszty. Wyjątkiem byli ci, którzy zawarli umowę przez internet – im opłata nie była doliczana. Nie zmienia to jednak faktu, że część użytkowników usług dostarczanych przez UPC mogła nie zdawać sobie sprawy z dodatkowych kosztów. Niektórzy dowiadywali się o opłacie w wysokości 9 zł dopiero, gdy została ona im naliczona.

UPC najczęściej uwzględniało reklamacje klientów niezadowolonych z ponoszenia opłaty za dodatkową usługę. Teraz spółka musi jednak zaprzestać stosowania szkodliwej praktyki oraz przyznać rekompensaty klientom. Decyzja UOKiK jest prawomocna.

  • UPC w ciągu dwóch miesięcy od uprawomocnienia się decyzji zmieni stosowane procedury. Operator będzie zadawać klientom wyraźne pytanie o to, czy zgadzają się na ponoszenie opłaty za dodatkową usługę.
  • Operator odda pieniądze pobrane za dodatkową usługę osobom, które z niej zrezygnowały pomiędzy otrzymaniem pierwszej, drugiej lub trzeciej, a wystawieniem przez UPC kolejnej faktury zawierającej naliczenie za korzystanie z usługi Pakiet Bezpieczeństwa. W zależności od momentu rezygnacji z korzystania z usługi klient otrzyma od 9 do 27 zł.
  • UPC pozytywnie rozpatrzy reklamacje dotyczące ponoszenia opłat za Pakiet Bezpieczeństwa UPC. Dotyczy to reklamacji zgłoszonych w ciągu 12 miesięcy od zawarcia umowy oraz tych, które wpłyną do spółki od 29 grudnia 2020 roku do 30 dni po wprowadzeniu przez UPC Polska nowych procedur.
  • Spółka ponownie rozpatrzy reklamacje związane z Pakietem Bezpieczeństwa UPC, które zostały wcześniej rozpatrzone negatywnie lub częściowo pozytywnie. Dotyczy to reklamacji, które wpłynęły od połowy maja 2016 oraz które wniesiono w ciągu dwóch lat od zawarcia umowy.

Czytaj także: Trump winny niedoborów chipów? Biden ma to naprawić

Prezes UOKiK wszczął także w tym miesiącu postępowanie wobec Netii w podobnej sprawie. Gdy będzie wiadomo coś więcej, na pewno o tym poinformujemy.

źródło: UOKiK

Motyw