TikTok

TikTok ma poważny problem. Co piąta informacja z wyszukiwarki jest nieprawdziwa

3 minuty czytania
Komentarze

Jak wskazują badania przeprowadzone przez analityków, wyszukiwarka wbudowana w aplikacji TikTok wyświetla treści, które mogą zawierać nieprawdziwe informacje. Problem dotyczy spraw związanych z m.in. polityką, a także kwestiami medycznymi. Wg analiz wyszukiwarka giganta technologicznego wydaje się bardziej wiarygodna.

Wyszukiwarka TikToka może wprowadzać użytkowników w błąd

wyszukiwarka TikTok dezinformacja

Według raportu stworzonego przez NewsGuard około 20% krótkich filmików na platformie TikTok przedstawiały nieprawdę. Dokładnie chodzi o znalezione treści przy pomocy wyszukiwarki w aplikacji. Badacze przeanalizowali informacje dot. m.in. wyborów prezydenckich w USA w 2020 roku, wojny na Ukrainie i aborcji, które są dostarczane przez wyszukiwarkę TikToka oraz Google. Dokument wyjaśnia, że chińska aplikacja „wielokrotnie dostarczała filmy zawierające fałszywe twierdzenia w pierwszych 20 wynikach, a często w pierwszych pięciu wideo”. Jak wypadł gigant technologiczny z Mountain View? „Dla porównania Google zapewniał wyniki lepszej jakości i mniej polaryzujące, przy znacznie mniejszej ilości dezinformacji”.

Analitycy sprawdzili 540 wyników (wpisywano frazy takie jak „szczepionka mRNA”, „wybory 2022” oraz „Unvalde tx conspiracy”) z wyszukiwarki na TikToku i uznali, że 105 materiałów (19,4%) zawiera fałszywe albo mylące informacje. Dla przykładu po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce aplikacji: „Czy bylica wywołuje aborcję?”, pojawia się kilkanaście wyników, które proponują niesprawdzone metody przeprowadzenia aborcji przy pomocy ziół i roślin. Firma od jakiegoś czasu ma usuwać ze swojej platformy filmy związane z aborcją, które powielają dezinformację medyczną.

Zobacz też: Niezbędnik gadżetowy! Co warto mieć w swojej torbie na powrót do szkoły?

Platforma, która budzi obawy

ByteDance HQ

Nie zezwalamy na szkodliwe dezinformacje, w tym dezinformacje medyczne, i usuniemy je z platformy. Współpracujemy z wiarygodnymi głosami, aby podnieść wiarygodne treści na tematy związane ze zdrowiem publicznym, oraz współpracujemy z niezależnymi weryfikatorami faktów, którzy pomagają nam ocenić dokładność treści.

Rzecznik TikToka dla CNN

Choć na początku bieżącego roku TikTok usunął ponad 102 mln filmików, tak wg NewsGuard mniej niż procent zniknęło z platformy w ramach naruszenia autentyczności i dezinformacji. Założyciel firmy analitycznej, Steven Brill, powiedział CNN, że „jest zaskoczony, że TikTok jest o wiele gorszy od Google”. Cały czas rosną obawy wśród amerykańskich urzędników, że informacje dot. użytkowników mogą być zbierane i dostarczane władzy chińskiej. Z tego też powodu brytyjskie konto parlamentu na TikToku zostało usunięte… po jednym dniu.

Prawie miesiąc temu ByteDance poinformowało, że z racji zbliżających się wyborów mid-terms w Stanach Zjednoczonych aplikacja zablokuje udostępnianie reklam politycznych. W ten sposób chiński gigant chce walczyć z szerzącą się dezinformacją. Również inne firmy planują podjąć podobne działania, jak np. Twitter. Co ciekawe, to nie pierwszy raz kiedy portale społecznościowe będą walczyć z fake newsami i opłacanymi kampaniami politycznymi.

Źródło: CNN Business; NewsGuard

Motyw