LINKI AFILIACYJNE

Kolejna podwyżka cen w Vectra przelała czarę goryczy. Klienci powiedzieli „dość”

4 minuty czytania
Komentarze

Operatorzy telewizji kablowej i sieci komórkowej podnoszą ceny na potęgę. Chociaż zasłaniają się rosnącą inflacją, klienci nie zgadzają się na to, że to oni mają brać odpowiedzialność za rosnące koszty. Problem jest jednak taki, że… wszystko było zawarte w umowach już od zeszłego roku. Konsumenci zwrócili się po pomoc już nie tylko do UOKiK, ale także do Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).

Drożeje każdy abonament

Fot. Depositphotos Autor Mizkit

Abonenci sieci kablowych Vectra i Multimedia Polska tracą cierpliwość po tym, jak dostają informacje o kolejnych podwyżkach cen. Nie ma się co dziwić – w końcu drożeje wszystko, a zasobność naszego portfela się nie zwiększa. Ostatnio wyższe ceny ogłosił operator sieci komórkowej Orange, ale więcej zapłacimy nie tylko za telewizję kablową czy telefon, ale także ze streaming filmów i seriali, ale nawet muzyki. Klienci Spotify już muszą pogodzić się z droższym abonamentem, dlatego warto sprawdzić wszystkie sposoby jak mieć Spotify Premium za darmo.

Klauzula inflacyjna i waloryzacyjna

Vectra zarzuty UOKiK

Mimo tego, że tzw. klauzula inflacyjna, czyli zapis o możliwości podniesienia opłat w trakcie trwania umowy o tyle, ile w poprzednim roku wynosiła inflacja konsumencka, został wprowadzony na jesień 2022 roku, Vectra i przejęta przez nią sieć kablowa Multimedia Polska nie korzystały od początku z możliwości podniesienia opłat.

W dodatku pojawiła się jeszcze jedna zmiana w umowie, tym razem dotycząca waloryzacji, która uprawnia firmę do podniesienia opłat abonamentowych o wartość półrocznego lub średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Operator skorzystał z tych możliwości, o czym informowaliśmy naszych czytelników na początku lipca. Kilka dni temu klienci znów dostali informacje, że za abonament na telewizję zapłacą więcej.

Skargi do UKE

Chociaż sprawie już przygląda się UOKiK, teraz skargi od konsumentów zaczęły spływać także do innego organu administracyjnego – Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Do UKE wpływają pytania od użytkowników usług dotyczące realizacji umów przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym również dotyczące kwestii związanych ze zmianami w zakresie cen za świadczone usługi. W ostatnich dwóch miesiącach było to kilka zgłoszeń

– informuje Wirtualne Media Klaudia Kieliszczyk, główny specjalista z Wydziału Komunikacji Biura Prezesa UKE.

Okazuje się jednak, że UKE w odróżnieniu od UOKiK nie może podjąć konkretnych działań, ponieważ nie leży do w kompetencjach tego urzędu. Interwencje są możliwe m.in. w przypadku naruszenia przez dostawcę usług przepisów ustawy prawo telekomunikacyjne lub towarzyszących jej rozporządzeń.

Kwestia oceny treści wzorów umownych pozostaje w kompetencjach UOKiK, który bada czy stosowane przez przedsiębiorcę w umowach klauzule nie naruszają interesów konsumenta.

W całym łańcuchu wartości Prezes UKE jest odpowiedzialny za regulację innego odcinka, czyli ofert hurtowych sieci światłowodowych wybudowanych w ramach programu POPC (a w przyszłości – FERC/KPO). Prezes UKE powołał zespół doradczy, którego celem będzie coroczne wypracowywanie rekomendacji przy zatwierdzaniu nowych ofert hurtowych (…). Celem działania zespołu jest, w drodze konsensusu, przy obecności przedstawicieli kluczowych interesariuszy po stronie administracji, wypracowanie rekomendacji dla uzyskania przewidywalności regulacyjnej i biznesowej w nadchodzących latach, z uwzględnieniem wszystkich uczestników rynku w tym użytkowników usług

– informuje przedstawicielka UKE.

Styczniowa kara dla Vectry

To nie pierwszy raz, kiedy Vectra ma problemy, które klienci zgłaszają do urzędów zajmujących się sprawami konsumenckimi. Na początku tego roku firma została ukarana przez UOKiK grzywną w wysokości 22 mln zł za bezpodstawne doliczanie opłat za telewizję i internet.

Źródło: Wirtualne Media

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw