ANDROID.COM.PL – społeczność entuzjastów technologii
płatne usługi w vectrze

Płatne usługi w Vectrze były włączane klientom bez ich zgody? Operator ma problemy

Autor: Mateusz Nowak Kategoria: Newsy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sformułował zarzut wobec spółki Vectra – chodzi o dodatkowe, płatne usługi. Operator miał je aktywować klientom bez ich wyraźnej zgody. To już kolejna tego typu sprawa dotycząca znanej firmy telekomunikacyjnej.

Płatne usługi w Vectrze – UOKiK widzi nieprawidłowości

płatne usługi w vectrze

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wobec spółki Vectra. Urząd zarzuca operatorowi, że ten automatycznie aktywował Bezpieczny Internet w przypadku części ofert promocyjnych, bez pytania klientów o zgodę na pobieranie płatności za tę usługę. UOKiK twierdzi, że przez pierwszy miesiąc lub dwa usługa była darmowa, ale później klienci płacili za nią 6,90 zł miesięcznie, o ile nie dokonali rezygnacji. Proceder ten miał trwać do 11 maja 2020 roku, ale jego konsekwencje mogą być odczuwalne nawet do dziś.

Przedsiębiorca najpóźniej w chwili zawierania umowy musi uzyskać zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne świadczenie, czyli w tym przypadku poza abonament. Ta zgoda nie może być dorozumiana, musi być jasna i wyraźna. Konsument musi mieć też realny wybór i możliwość odmowy, jeśli proponowana usługa dodatkowa jest mu niepotrzebna – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Z ustaleń UOKiK wynika, że konsultanci Vectry informowali o usłudze oraz o tym, że potem będzie można z niej zrezygnować, ale nie pytali, czy klient jest tym zainteresowany. Sytuacja miała występować, gdy uruchomienie płatnej usługi było konieczne do zaoferowania promocyjnych warunków umowy. Od 11 maja 2020 roku Vectra uruchamia dodatkowo płatną usługę dopiero po uzyskaniu wyraźnej zgody klienta. Zdaniem UOKiK operator wciąż może jednak pobierać opłaty za usługę aktywowaną na starych zasadach.

Prezes UOKiK w wystąpieniu miękkim poinformował spółkę, że ta powinna usunąć skutki naruszenia i wynagrodzić klientom ich straty. Vectra odpowiedziała propozycjami, które zostały ocenione przez urząd jako zbyt skromne dla poszkodowanych klientów. Wobec operatora wszczęto więc postępowanie, które może zakończyć się zobowiązaniem do wypłaty rekompensat lub karą do 10% rocznego obrotu.

To już kolejna sprawa tego typu w ostatnim czasie. W kwietniu informowaliśmy, że Netia, Orange i Play muszą oddać pieniądze klientom za płatne usługi włączane bez zgody samych zainteresowanych.

źródło: UOKiK

Sprawdź najnowsze wpisy