płatne usługi w vectrze

Vectra podniosła ceny za usługi „bo inflacja”. Klienci są wściekli i proszą UOKiK o pomoc

3 minuty czytania
Komentarze

Vectra w styczniu 2023 roku podniosła opłaty w trakcie okresu umownego na podstawie tzw. klauzuli inflacyjnej, dostosowując ceny usług do zmieniającego się poziomu inflacji. Chociaż firma zabezpieczyła się, wprowadzając taki zapis do umów już zeszłym roku, klientom nie podoba się polityka firmy. Kilkadziesiąt z nich złożyło na Vectrę skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To nie pierwszy raz, kiedy Vectra ma na pieńku z UOKiK. Na początku tego roku firma została ukarana karą grzywny za bezpodstawne podnoszenie opłat:

Być może 22 mln zł kary nie robi na przedsiębiorstwie wrażenia, ponieważ teraz znów jest na świeczniku urzędu i ponownie chodzi o podwyższanie cen za usługi.

Klauzula inflacyjna w umowie z Vectrą

Jak podaje portal Wirtualne Media, w 2022 roku grupa Vectra zdecydowała o włączeniu do umów z klientami (zarówno nowymi, jak i tymi przedłużającymi korzystanie z usług firmy) tzw. klauzulę inflacyjną, czyli zapis o możliwości podniesienia opłat w trakcie trwania umowy o tyle, ile w poprzednim roku wynosiła inflacja konsumencka. Przedsiębiorstwo już w drugiej połowie stycznia 2023 roku zdecydowało się wykorzystać tę możliwość, windując ceny dla konsumentów. Nie obejmowało to jedynie klientów Vectry, ale także sieci Multimedia Polska (przejętej przez Vectrę trzy lata temu).

Vectra w stanowisku dla portalu Wirtualne Media podkreślała, że:

Waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS

– stanowisko Vectry, cytowane przez Wirtualne Media.

Zbliżony komunikat podała firma Multimedia Polska:

Według zapisów umowy o świadczeniu usług, Multimedia Polska będzie dostosowywać wysokość opłat za poszczególne usługi stosownie do zmieniającego się poziomu inflacji. Mając na uwadze wysokość powyższego wskaźnika informujemy, że dokonujemy waloryzacji opłat przy zastosowaniu wskaźnika i zgodnie z tabelą.

– stanowisko Mulrimedia Polska, cytowane przez Wirtualne Media.

Na to nie godzą się konsumenci

Ale klientom nie przypadła do gustu taka polityka firm, więc postanowili składać skargi do UOKiK, których od początku roku spłynęło już ponad 140 (96 na Vectrę i 36 na Multimedia Polska).

Zapis w dokumentach powinien niejako ucinać dyskusję na ten temat, ponieważ każdy ma przecież możliwość przeczytania umowy przed jej podpisaniem (i może jej nie zaakceptować). Ale wątpliwości budzi samo wprowadzanie klauzul inflacyjnych, czym zainteresowało się UOKiK. Urząd już w zeszłym roku podjął postępowanie w sprawie takich zapisów narzucanych przez największych operatorów komunikacyjnych. Jako wyjaśnienie podaje, że formuła takiej klauzuli powinna zabezpieczać obie strony, a nie zrzucać odpowiedzialność jedynie na konsumenta:

Zakładane zmiany w zobowiązaniach zawartych na czas oznaczony mogą prowadzić do przerzucania konsekwencji zmieniającej się sytuacji gospodarczej na użytkowników sieci komórkowych

– stanowisko UOKiK, cytowane przez Wirtualne Media.

Na ten moment nie podano informacji, czy skargi wysyłane przez klientów będą miały jakikolwiek wpływ na postępowanie UOKiK. Mamy jednak nadzieję, że nie tylko konsumenci będą obarczeni konsekwencjami spowodowanymi inflacją i sytuacją gospodarczą w Polsce.

Źródło: Wirtualne Media

Motyw