Laptop na drewnianym biurku z ekranem wyświetlającym logo Netflix w czerwonym kolorze na czarnym tle.

Netflix po 25 latach rezygnuje z usługi, od której wszystko się zaczęło

2 minuty czytania
Komentarze

Netflix rezygnuje z usługi, która zapoczątkowała rewolucję w tym, jak podchodzimy do konsumowania mediów. Firma z końcem września tego roku przestanie wysyłać do swoich klientów filmy na płytach DVD. Zapewne część osób, które na co dzień korzysta z Netflixa, nawet nie wiedziało, że taka usługa funkcjonuje. Co więcej, działała od 25 lat, ale teraz w końcu przyszedł czas na to, by odciąć się od korzeni.

Netflix rezygnuje z usługi wysyłki filmów na płytach – 25 lat historii

fot depositphotos autor VitalikRadko

Dziś Netflix kojarzy się głównie z biblioteką filmów oraz seriali, do której dostęp uzyskujemy praktycznie z każdego miejsca na ziemi. Streaming zmienił to, jak podchodzimy do oglądania, ale jeszcze nie tak dawno temu, dostęp do nowych filmów nie był taki prosty. Wypożyczalnie DVD czy kaset VHS dalej istnieją, a co więcej, Netflix taką prowadził. Oczywiście tylko na swoim macierzystym rynku, czyli w Stanach Zjednoczonych. To tam wszystko się zaczęło, a początki Netflixa nie ograniczały się wcale do streamingu, ale także usługi polegającej na wysyłce filmów do klientów tradycyjną pocztą. Mówimy więc o formie wypożyczania, gdzie zamawiało się film, ten był do nas dostarczany na fizycznym nośniku, a po obejrzeniu odsyłaliśmy go do Netflixa.

Wypożyczalnia Netflixa była bardzo popularna, a przez ćwierć wieku swojej działalności wysłano w ten sposób ponad 5,2 miliarda płyt DVD. Pierwszym filmem dostępnym w tym modelu był Sok z Żuka i trafił do pierwszych klientów jeszcze w 1998 roku. Firma do wysyłki używała czerwonych kopert, które stały się ich znakiem rozpoznawczym. Powód rezygnacji z usługi jest dość prosty – ta nie przynosi już tak dużych zysków, by dalej ją kontynuować. Co jednak ciekawe, te zyski dalej generuje, ponieważ w ubiegłym roku wypożyczalnia DVD zarobiła około 150 milionów dolarów. To oczywiście ułamek tego, co zarabia globalnie Netflix, stąd też firma zdecydowała się na zakończenie działalności w tym segmencie.

Przypomnijmy, że Netflix planuje globalnie wprowadzić plan z reklamami oraz dalej walczy ze współdzieleniem kont przez użytkowników. Streaming stał się na tyle popularny, że wysyłka płyt DVD była jedynie ciekawostką, z której korzystało około 2 miliony osób (dane za 2020 rok). Biorąc pod uwagę, że globalnie z platformy korzysta ponad 300 milionów, decyzja o skasowaniu wypożyczalni nie należała do trudnych.

Źródło: Twitter / Netflix

Motyw