API Gilde 3dfx na Linuxa

Gratka dla fanów retro – 3dfx Glide pojawi się w Linuksie z obsługą nowoczesnych układów GPU

1 minuta czytania
Komentarze

Link Mauve, niezależny programista hobbysta, stworzył Grovera, czyli program, w którym zaimplementował API Glide firmy 3dfx do sterowników Gallium3D firmy Mesa dla nowoczesnych procesorów graficznych. Implementacja ta pozwala użytkownikom na uruchamianie pod Linuksem gier opartych na interfejsie Glide na nowoczesnym sprzęcie.

API Gilde 3dfx na Linuxa

API Gilde 3dfx na Linuxa

Dokonanie to jest o tyle ważne, że obecnie są coraz większe problemy z uruchamianiem starych gier na nowoczesnym sprzęcie. Co prawda zawsze można zbudować retro komputer dla takich tytułów, jednak i tu rodzą się problemy. Przede wszystkim taki PC zajmuje dodatkowe miejsce. Co więcej, stare komponenty są coraz droższe, a przy okazji mają już swoje lata, więc rośnie ich awaryjność. Dlatego też projekty tego typu pozwolą ocalić wiele świetnych tytułów od zapomnienia. 

Zobacz też: Premiera Hogwarts Legacy we wrześniu? Fani Harry’ego Pottera czekają

Przejdźmy jednak do kwestii technicznych.Sterowniki te współpracują z nowymi kartami AMD Radeon i Intel Gen lub Xe. Oznacza to, że możliwe będzie uruchomienie takich gier na komputerach wyposażonych w zintegrowaną kartę graficzną, lub układ od Czerwonych. Oczywiście jak w przypadku większości projektów tego typu pojawiają się pewne komplikacje. Otóż twórca nie mógł zaimplementować systemu okienkowego, przez co w gry z ostatniej dekady ubiegłego tysiąclecia będzie można uruchamiać jedynie na olbrzymich monitorach z proporcjami, do których te nie są dostosowane, co będzie wyglądało zwyczajnie źle. Na szczęście twórca projektu nie uznał go za ukończony, więc jest duża szansa, na to, że  w niedalekiej przyszłości kwestia ta ulegnie poprawie.

Źródło: Tomshardware

Motyw