Google Topics API

Po ostatniej porażce FLoC Google ma nowy pomysł na zastąpienie ciasteczek

2 minuty czytania
Komentarze

Ciasteczka przeglądarek, zwłaszcza ciasteczka domenowe, ułatwiają śledzenie ludzi w internecie i zbieranie danych do ukierunkowanych reklam. Dlatego wiele przeglądarek blokuje teraz ciasteczka innych firm, od Firefoksa po Vivaldiego, a Google próbuje zbudować zamiennik, który rozwiązuje niektóre problemy związane z prywatnością. Delikatnie mówiąc, pierwsza próba firmy nie wyszła zbyt dobrze… FLoC spowodował istną falę krytyki na giganta zarówno ze strony użytkowników, jak i konkurencji. Google próbuje więc ponownie. Tym razem jednak z czymś, co nazywa Topics API.

Google Topics API

Google Topics API

Google ogłosiło więc, że samo rezygnuje z FLoC na rzecz wyżej wspomnianego Topics API. Podobnie jak wcześniejszy projekt FLoC, wykorzystuje ona przeglądarkę użytkownika do lokalnego generowania grup, do których mogą kierować się reklamodawcy. Jednak teraz opiera się na konkretnych tematach, zamiast grupować ludzi, którzy dzielą zainteresowanie wieloma tematami razem. Google wyjaśnia, w jaki sposób ma to działać:

W przypadku Tematów przeglądarka określa garść tematów, takich jak Fitness czy Podróże, które reprezentują Twoje największe zainteresowania w danym tygodniu na podstawie historii przeglądania. Tematy są przechowywane tylko przez trzy tygodnie, po czym są usuwane. Proces ten odbywa się całkowicie na urządzeniu użytkownika, bez angażowania żadnych zewnętrznych serwerów, w tym serwerów Google. Gdy użytkownik odwiedza witrynę uczestniczącą w programie Tematy, wybierane są tylko trzy tematy, po jednym z każdego z ostatnich trzech tygodni, które są udostępniane witrynie i jej partnerom reklamowym. Topics API umożliwia przeglądarkom uzyskanie znaczącej przejrzystości i kontroli nad tymi danymi, a w Chrome tworzymy elementy sterujące, które pozwalają zobaczyć tematy, usunąć te, które Ci się nie podobają, lub całkowicie wyłączyć tę funkcję.

Zobacz też: Dokumenty Google nareszcie z obsługą znaków wodnych

Mimo że nowa technologia może być lepsza od FloC, prawdopodobnie nie będzie zbyt popularna. Topics API polega na przeglądarce internetowej, która generuje tematy, którymi użytkownik jest zainteresowany, na podstawie historii przeglądania, zamieniając Chrome w platformę do targetowania reklam. To nieco lepsze niż ciasteczka firm trzecich wysyłające masę danych użytkownika do reklamodawców, ale nadal nie jest to rozwiązanie szanujące prywatność. Może więc wywołać podobną falę niezadowolenia jak FLoC.

Źródło: XDA

Motyw