Elektryki wygrywają z autami spalinowymi. Ale w mieście liderem jest co innego

3 minuty czytania
Komentarze

Za nami Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 w Warszawie organizowany przez Arval Service Lease Polska. W ramach pierwszego takiego badania w stolicy Polski porównano różne sposoby przemieszczania się w mieście (np. elektryki, rower i auta spalinowe), a następnie wyłoniono najbardziej efektywne ze środków transportu.

Za nami Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 w Warszawie – elektryki niezastąpione?

Grupa osób stojących na chodniku w miejskiej scenerii, z drzewami i budynkami w tle oraz znakami drogowymi wskazującymi kierunki do różnych atrakcji turystycznych. Elektryki i Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023.
fot. Materiały prasowe Arval Service Lease Polska

Badanie przeprowadzono w realnych warunkach miejskiego zgiełku, a w głównej mierze koncentrowało się na czasie, koszcie przejazdu oraz generowanym śladzie węglowym. Test odbył się na pięciu różnych trasach w Warszawie z udziałem dwudziestu uczestników korzystających z samochodów elektrycznych i spalinowych, rowerów oraz komunikacji miejskiej.

Dosyć zaskakująco to rower okazał się najbardziej efektywnym środkiem transportu w mieście, osiągając najwyższą punktację po uwzględnieniu czasu dojazdu, kosztów oraz emisyjności. Co ciekawe ten jednoślad jest nie tylko najtańszym i najbardziej ekologicznym sposobem poruszania się po Warszawie, ale również mocno nie ustępuje samochodom pod względem czasu dotarcia do celu.

Z kolei samochody elektryczne zostały uznane za najszybsze w mieście, korzystając ze swoich zalet, jak możliwość poruszania się buspasami oraz darmowe korzystanie ze stref płatnego parkowania. Co ciekawe wyliczono, że miesięczny koszt dojazdów do pracy elektrykiem może być niższy niż w przypadku korzystania z komunikacji miejskiej.

Naturalnie w teście uwzględniono również samochody spalinowe. Średnia prędkość auta w Warszawie wahała się między 20 a 30 km/h, a na dłuższych dystansach, korzystając z dróg ekspresowych, wzrastała do 40-50 km/h. Komunikacja miejska wypadła lepiej na trasach z udziałem metra i autobusów korzystających z buspasów, ponieważ te wyprzedzały samochody na niektórych długich odcinkach.

Samo parkowanie w Warszawie okazało się najdroższym elementem użytkowania samochodu. W tym przypadku roczne koszty mogą przekraczać… 10 tysięcy złotych.

Zobacz też: Ze stacji benzynowych w Polsce znika znane paliwo. Zastąpi je bardziej ekologiczna wersja

Ostatecznie to rower okazał się „najefektywniejszym” środkiem transportu w Wielkim Teście Mobilności Miejskiej 2023 w Warszawie. Niemniej absolutnie nie oznacza to, że kierowcy muszą rezygnować ze swoich samochodów, a miłośnicy komunikacji miejskiej z podróży metrem czy tramwajem. Każdych z tych środków ma bowiem swoje wady i zalety.

Zwycięzcą testu miejskiej mobilności jest bezdyskusyjnie rower. Nie emituje spalin, a jazda na nim nie kosztuje ani grosza. Rower niewiele ustępuje też samochodom pod względem szybkości dotarcia do punktu docelowego. Pod względem czasu przejazdu wygrywa natomiast samochód elektryczny, będący jednocześnie drugim najtańszym środkiem transportu wg kosztu pojedynczego przejazdu. Komunikacja miejska, choć w teście zwykle najwolniejsza, jest stosunkowo tania i zostawia najmniejszy ślad węglowy w przeliczeniu na pasażera, spośród wszystkich mechanicznych środków transportu. Auta spalinowe, niewiele tylko wolniejsze w mieście od elektryków, tracą w ogólnej punktacji z uwagi na wysokie koszty przejazdu i najwyższą średnią emisję CO2.

Piotr Wójcik, Head of Marketing & Products w Arval Service Lease Polska

Jeśli interesuje was rozwój elektromobilności odsyłam was do naszego tekstu o najtańszych samochodach elektrycznych oraz kompendium wiedzy dotyczącym polskich samochodów elektrycznych.

Źródło: Informacja prasowa Arval Service Lease Polska

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw