Branża pojazdów EV ciągle się rozwija, a innowacje przynoszą coraz bardziej opłacalne i wydajne pomysły. Naukowcy z niemieckiego start-up’u stworzyli baterię, która może być rewolucyjnym produktem i rozwiązać większość problemów dotyczących magazynowania energii.
Bateria, która ma szansę być przełomem w branży EV – Spis treści
Wyzwania w przemyśle samochodów elektrycznych
Jak wynikało z mojej analizy przeprowadzonej ostatnio na potrzeby innego artykułu, ceny samochodów elektrycznych są wciąż zaporowe dla wielu osób. W Polsce średnia cena takiego samochodu wynosi około 270 tys. zł, co jest znacznie wyższą kwotą w porównaniu do średniej ceny samochodu spalinowego, wynoszącej około 176 tys. zł.
Ceny sprawiają, że kierowcy nadal nie chcą kupować elektryków – bo ich po prostu na nie nie stać. W Polsce i na świecie prowadzone są więc różne inicjatywy mające przekonać konsumentów do wyboru bardziej ekologicznego pojazdu. W naszym kraju planuje się wprowadzenie dodatkowego podatku od samochodów spalinowych do końca 2024 roku, w niektórych państwach Unii Europejskiej ma być zakaz sprzedaży spalinówek do 2035 roku, a we Francji wprowadzony zostanie leasing na elektryka, aby zmniejszyć koszty tego rozwiązania.
Takiej baterii jeszcze nie było
W związku z problemami, z jakimi mierzy się branża EV, każda innowacja, podnosząca wydajność samochodów elektrycznych, jest na wagę złota. High Performance Battery (HPB) z siedzibą w Bonn w Niemczech, start-up specjalizujący się w badaniach i rozwoju zaawansowanych technologicznie akumulatorów, opracował coś, co według niego jest pierwszym na świecie akumulatorem półprzewodnikowym gotowym do produkcji seryjnej.
Solid-state baterie, czyli baterie stanu stałego, to jedno z najbardziej obiecujących rozwiązań w dziedzinie magazynowania energii. Niemiecki start-up ogłosił niedawno, że ma być to przełom w tej technologii, przenosząc ją z poziomu prototypów laboratoryjnych do gotowości produkcyjnej.
Czym nowa bateria różni się od znanych rozwiązań?
W porównaniu z obecną technologią litowo-jonową, baterie solid-state oferują szereg zalet. Są one bezpieczniejsze, trwalsze, wykazują lepszą przewodność i mają mniejszy wpływ na środowisko. Dzięki braku ciekłego elektrolitu, są mniej podatne na pożary i mogą wytrzymać dziesięć razy więcej cykli ładowania niż baterie litowo-jonowe. Ponadto, ze względu na lepszą przewodność, baterie te radzą sobie znacznie lepiej w ekstremalnych warunkach temperaturowych.
Jednym z największych wyzwań w produkcji baterii solid-state jest ich skalowanie. HPB twierdzi, że udało im się przezwyciężyć te trudności, co jest obiecującym znakiem dla całego sektora. Ogłoszenie przez HPB gotowości produkcyjnej ich baterii solid-state to bez wątpienia ogromna innowacja w dziedzinie magazynowania energii. Firma na ten moment planuje otworzyć fabrykę w Szwajcarii, która będzie produkować baterie solid-state nie tylko dla rynku szwajcarskiego, ale również dla innych partnerów.
Źródło: New Power Progress, oprac. własne