skoda enyaq

Skoda Enyaq RS iV wjeżdża na rynek. Elektryczny SUV i 300 KM

3 minuty czytania
Komentarze

Skoda kontynuuje linię swojego elektrycznego SUV-a Enyaq i decyduje się na kolejny wariant modelu. Poprzednio zostały zaprezentowane wersje Coupe ze smuklejszym dachem…

https://twitter.com/LookersSkoda/status/1584576214358020096?s=20&t=7BSGz8A5XeyWtnGpwRYpuw

Teraz do czynienia mamy z klasyczną i znaną już nam linią SUV-a, która stawia bardziej na praktyczność, niż współczynnik aerodynamiczny. Co więc się zmieniło? Niewiele i bardzo wiele. Czeski producent zdecydował się na dosypanie szczypty papryczki chilli, co poskutkowało dość ostrymi osiągami w tej klasie. Oto Enyaq RS iV.

Skoda Enyaq RS iV – osiągi… brzmią jakby znajomo

skoda enyaq rs

Każdego, kto śledzi rynek koncernu VAG i pojawiające się samochody elektryczne producentów z nim związanych, nie powinny dziwić osiągi nowego, usportowionego Enyaqa. Skoda zdecydowała się na „zaczerpnięcie ze źródełka” i wykorzystała istniejącą już „motorownie” z VW ID.4 GTX. Dzięki temu prezentowany wariant modelu ma przewidywalne wartości mocy: niecałe 300 KM (220 kW) i 460 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z napędem na cztery koła, Enyaq RS iV rozpędzi się do pierwszych 100 km/h w 6,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi o 20 km/h więcej, niż w przypadku standardowego modelu, czyli 180 km/h.

Akumulator o pojemności 82 kWh gwarantuje przejechanie około 500 kilometrów w cyklu mieszanym (według WLTP). W rzeczywistości jak ktoś kupuje model z emblematem RS, to prawdopodobnie zasięg zejdzie na drugi plan, ustępując ładowarkom. Skoda zagwarantowała więc ładowanie mocą do 145 kW, dzięki czemu zasięg od 10 do 80% odzyskacie w 36 minut, czyli w czasie krótkiego lunchu.

Do standardowych trybów jazdy (Eco, Comfort, Normal i Sport) dołączy tryb Traction. Ma on dostosowywać moc pojazdu do śliskich nawierzchni i słabo utwardzonych dróg, gwarantując stały napęd na cztery koła do 20 km/h.

Wizualnie śmiało jak na SUV-a

skoda enyaq rs

Pierwszą rzeczą rzucającą się w oczy, jest kolor Mamba Green, dostępny również w usportowionej Octavii RS. Lakier na SUV-ie wygląda dość gniewnie, a w połączeniu z 20 lub 21-calowymi kołami aerodynamicznymi, może powodować ekscytację i wyróżniać się na ulicach miast. Dodatkowo w standardzie oferowana jest podświetlany grill, znany jako „Crystal Face”. Cała reszta pozostaje raczej niezmienna — ciągle mamy tu matrycowe reflektory LED i charakterystyczny dla modeli RS szeroki reflektor z tyłu.

Wnętrze zostało urozmaicone sportowymi fotelami z lepszym trzymaniem bocznym i wbudowanymi zagłówkami. Skoda zastosowała tkaninę Suedia w czarnym kolorze do obszycia tapicerki i deski rozdzielczej, a zielone przeszycia stanowią efekt kontrastu. Zadbano też o wstawki i wykończenia z włókna węglowego, czarną podsufitkę, spłaszczoną na dole kierownicę i zielone podświetlenie przyrządów.

Skoda Enyaq iV to sukces marki. RS może go kontynuować

Jak widać, Enyaq jest na trzecim miejscu najlepiej sprzedających się elektryków w Europie. To tylko drugi kwartał 2022 roku, a przewaga Tesli i Fiata wcale nie jest wysoka

Skoda Enyaq iV pojawiła się na rynku we wrześniu 2020 roku. W ciągu dwóch lat od premiery model sprzedał się w zawrotnej liczbie ponad 100 tysięcy sztuk. Tylko względem ubiegłego roku, dostawy do klientów zwiększono niemal o 10 procent. To duży sukces marki, biorąc pod uwagę kryzys w branży motoryzacyjnej i rosnącą konkurencję na rynku elektrycznych SUV-ów.

Enyaq iV RS ma kontynuować dobrą passę sprzedażową Skody. Model trafi na rynek już w przyszłym roku.

Motyw