Smartfon z wyświetlonym folderem "Social Media", zawierającym ikony popularnych aplikacji takich jak Instagram, Pinterest, YouTube, Clubhouse, Twitter i Facebook.
LINKI AFILIACYJNE

Polacy nie chcą płacić Zuckerbergowi i Muskowi. Prawie połowa woli zrezygnować z mediów społecznościowych

3 minuty czytania
Komentarze

Wygląda na to, że Polacy masowo zaprzestaną korzystać z mediów społecznościowych, jeżeli włodarze platform zażądają obowiązkowych opłat za korzystanie z tego rodzaju usług w sieci. Instytut Badań Rynkowych i Społecznych opublikował raport pt. „Polaków Portfel Własny: Trendy e-commerce 2023”, w którym pojawia się powyższy wniosek, podparty solidną matematyką.

Polacy mówią NIE subskrypcjom na social media

Ikona aplikacji Facebook z powiadomieniem na ekranie smartfona, otoczona innymi ikonami aplikacji. Polacy nie chcą płacić za ich subskrypcje.
Fot. Brett Jordan / Pexels

Na początku warto zaznaczyć, że w badaniu wzięło udział 1000 dorosłych Polaków kupujących w sieci. Wśród tych osób, aż 92% respondentów korzysta z mediów społecznościowych i aż 44% z nich odpowiedziało, że przestałoby używać social media, gdyby te wyłącznie opierały się na płatnych subskrypcjach. Z kolei 39% tej grupy stwierdziło, że chętnie taką opłatę uiści, by móc kontynuować obsługę swoich kont na tych platformach.

Polacy w ten sposób przekazują oczywiście dość pozytywne informacje w dobie, co prawda jeszcze dobrowolnego, ale płatnego Facebooka oraz Instagrama w Polsce. Łączna subskrypcja na obydwie platformy kosztuje 59,99 złotych miesięcznie. Jej uruchomienie powoduje usunięcie wyświetlanych reklam, a także zaprzestanie korzystania z naszych danych w systemie reklamowym korporacji Meta. Tutaj zaznaczę, że osobiście już coraz rzadziej korzystam z Facebooka (poza aplikacją Messenger), gdyż spam reklam i postów sponsorowanych jest już tak nieznośny.

Podobnie również dzieje się z YouTube Premium, bo Google wpycha tę subskrypcję swoim użytkownikom, tak jak mamy robią to z brukselką wobec swoich dzieci. Firma z Mountain View walczy z ad-blockerami pokroju uBlock Origin i nie poprzestanie, dopóki nie kupicie abonamentu za przynajmniej 25,99 złotych miesięcznie.

Jak Polacy korzystają z usług subskrypcyjnych?

Złoty wtyk jack 6,3 mm leżący obok smartfona wyświetlającego ekran aplikacji Spotify z listą utworów z albumu "Aphelion (Tour Edition)" zespołu Leprous.
Fot. Spotify

Spośród wszystkich badanych, 32% osób posiada jedną subskrypcję, taką jak np. Spotify Premium. 28% ma dwie usługi opłacane dobrowolnie co miesiąc, 23% to już trzy usługi, a ok. 5% ma 5 aktywnych subskrypcji.

W przypadku pytania o rodzaj subskrypcji 91% wymieniało serwisy streamingowe z filmami oraz serialami, 34% informowało o platformach muzycznych, 15% wskazywało na usługi z e-bookami i audiobookami, a 9% korzysta z subskrypcji na gry lub aplikacje użytkowe (np. Adobe Creative Cloud).

Warto na koniec wspomnieć o pieniądzach. 79% osób, które zarabiają między 5000, a 6999 złotych netto, ma przynajmniej jedną formę subskrypcji. Z kolei biedniejsi Polacy nie mogą sobie na takie wydatki pozwolić. Aż 50% badanych, którzy uzyskują 1999 złotych netto, stwierdziło, że nie korzysta z żadnej z takich usług.

W jaki sposób można zarobić na drożejące subskrypcje. Przygotowaliśmy do was zestawienie najlepszych aplikacji do zarabiania, które pozwolą zarabiać dodatkowe pieniądze — wystarczy robić zakupy online, grać, wypełniać ankiety czy wykonywać inne mikrozadania.

zdjęcie główne: Adem Ay / Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw