Część z użytkowników internetu mogła natrafić na „mail od sieci Kaufland„, gdzie sieć proponuje udział w ankiecie czy badaniu, a w zamian mamy otrzymać coś gratis. To jeden z przykładów phishingu, czyli podszywania się pod markę w celu wyłudzenia danych. Takie próby oszustw są niestety bardzo popularne. Redakcja Android.com.pl zapytała więc sieć Kaufland, jak dba o bezpieczeństwo swoich klientów.
Spis treści
Kaufland wyjaśnia, jak bronić się przed oszustwem
Niektóre z wiadomości, które trafiają na skrzynki mailowe Polaków, mogą wyglądać na prawdziwe i faktycznie rozsyłane przez daną sieć sklepów. Tak było w przypadku Biedronki, ale nie tylko klienci tej sieci narażeni są na oszustwa phishingowe. Jeżeli coś wzbudza naszą nieufność, nie powinniśmy klikać na zamieszczone w wiadomości linki.
To pierwsza zasada, która pomaga chronić naszą prywatność w sieci. Dobrze też korzystać z antywirusów, ale i VPN-ów, które działają poniekąd jak folia na telefon mająca zwiększyć bezpieczeństwo. Tylko w tym przypadku mówimy o naszych danych, a nie wyświetlaczu smartfona. Zapytaliśmy sieć Kaufland o to, jakie kroki rekomendują swoim klientom, by uchronić ich przed podobnymi próbami oszustwa.
Monitoring sieci ma znaczenie
Oczywiście cała odpowiedzialność za bezpieczeństwo w sieci nie może spadać tylko na jej użytkowników. Taki „mail od Kauflandu” jest incydentem, który może nadszarpnąć zaufanie do marki. Redakcja Android.com.pl zapytała więc sieć, jakie kroki ta podejmuje, by podobne oszustwa wyszukiwać i eliminować.
Organem odpowiedzialnym za bezpieczeństwo w tym zakresie jest dział międzynarodowy. W przypadku namierzenia działań phishingowych uruchamiana jest procedura, której celem jest próba zamknięcia domeny nielegalnie wykorzystującej naszą markę. Na poziomie lokalnym odpowiednie działy sieci Kaufland odpowiadające za komunikację w kanałach społecznościowych w internecie (Marketing i Employer Branding), reagują na zauważone lub zgłoszone przez klientów incydenty. Ponadto na naszej stronie internetowej umieściliśmy informację na temat rozsyłania fałszywych wiadomości mailowych, uprzedzając klientów o tego typu zagrożeniach oraz wskazując kontakt do Centrum Obsługi Klienta w przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości.
Kaufland, biuro prasowe dla Android.com.pl
Niestety, ale podobnych incydentów i prób oszustwa może być więcej. Mail z zainfekowaną zawartością może pojawić się na ekranie w ramach powiadomienia push. Zresztą już teraz jest ich bardzo dużo, co zresztą potwierdziła nam sama sieć sklepów.
W ostatnich latach w Polsce można zauważyć rosnącą liczbę incydentów dotyczących naruszeń bezpieczeństwa, co może wynikać również z większej świadomości obywateli na temat działań phishingowych, którzy — znając zagrożenie — zgłaszają tego typu przypadki odpowiednim organom.
Kaufland, biuro prasowe dla Android.com.pl
Źródło: opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: WrS.tm.pl, Wikimedia Commons
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.