Pracownica firmy kurierskiej trzymająca paczkę obok białego samochodu dostawczego z logo firmy.

Poczta Polska niczym Internet Explorer. Wchodzi nowa funkcja dotycząca przesyłek

2 minuty czytania
Komentarze

Poczta Polska poinformowała o wdrożeniu nowej funkcji. Skorzystają z niej odbiorcy przesyłek rejestrowanych, takich jak listy polecone. Trudno mówić jednak o rewolucji wśród przewoźników, bo firmy kurierskie oferują to od dawna.

Poczta Polska z elektronicznymi powiadomieniami o przesyłce

Czerwona skrzynka pocztowa z napisem "POCZTA" i logotypem Poczta Polska na kamiennym murze.
Fot. Agataus / Depositphotos

Poczta udostępniła elektroniczne powiadomienia o statusie przesyłki. Chodzi o informacje o datach doręczeń przesyłek pod wskazany adres, do punktu odbioru, placówki pocztowej lub automatu paczkowego. Odbiorca dostanie na numer telefonu lub adres e-mail komunikat o planowanym doręczeniu przesyłki.

W wypadku niedoręczenia przesyłki, spowodowanego m.in. nieobecnością adresata pod wskazanym na przesyłce adresem, także otrzyma on wiadomość elektroniczną. Tym razem znajdzie się w niej informacja o dacie (od-do) oraz miejscu (lokalizacja placówki pocztowej), w którym można odebrać niedoręczoną przesyłkę. Do tej pory takie informacje znajdowały się na drukach awizo, wrzucanych do skrzynek pocztowych.

komunikat Poczty Polskiej

Czy papierowe awizo zostało właśnie wyeliminowane? Nie, ponieważ ograniczeniem są regulacje prawne. Poczta zwraca jednak uwagę, że do odbioru przesyłki z placówki pocztowej nie jest potrzebny papierowy druk. Wystarczy podać numer przesyłki, który znajduje się m.in. w powiadomieniu otrzymanym SMS-em lub mailem.

Tego typu elektroniczne powiadomienia od lat są normą w firmach kurierskich. Przewoźnicy informują o wydaniu do doręczenia przesyłki za pomocą wiadomości lub oznaczenia statusu paczki w aplikacji mobilnej. Funkcjonowało to już wcześniej także w przypadku Pocztexu, czyli kuriera Poczty Polskiej. Teraz powiadomienia trafią również do osób czekających na list polecony.

Przesyłki wyłączone z funkcji elektronicznych powiadomień

poczta polska pani wydająca listy
Fot. Poczta Polska / materiały prasowe

Żeby skorzystać z usługi elektronicznych powiadomień dla przesyłek rejestrowanych, nadawca musi podać numer telefonu lub adres e-mail adresata. Da się to zrobić przy wykorzystaniu papierowego dokumentu nadania oraz elektronicznej książki nadawczej.

Z usługi elektronicznych powiadomień wyłączone są przesyłki z zadeklarowaną wartością oraz przesyłki rejestrowane doręczane na podstawie przepisów innych ustaw niż ustawa Prawo pocztowe, dotyczących sposobu, zasad i trybu doręczeń (postępowanie cywilne, karne, administracyjne, podatkowe, sądowo-administracyjne, naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

komunikat Poczty Polskiej

Poczta poinformowała, że ze względów proekologicznych w jej placówkach do wyczerpania zapasów będą dostępne druki bez miejsca na wpisanie numeru telefonu lub adresu e-mail adresata. Stosowne informacje można jednak dopisać w polu „adresat”.

Źródło: Poczta Polska/informacja prasowa. Zdjęcie otwierające: Poczta Polska / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw