Wejście do sklepu NEONET z logo i napisem "RTV | AGD | KOMPUTERY | SMARTFONY" na tle budynku, z osłoniętymi oknami sklepowymi oraz nałożonym obrazkiem przedstawiającym stronę Ministerstwa Sprawiedliwości.
LINKI AFILIACYJNE

Co z zamówieniami klientów NEONET? Wyjaśniamy, co oznaczają problemy finansowe elektromarketu

7 minut czytania
Komentarze

Sieć elektromarketów NEONET, działająca w Polsce od 2003 r., 28 listopada złożyła wniosek o upadłość. Firma ta działała na polskim rynku przez niemal 20 lat. Klienci zastanawiają się, co stanie się z ich zamówieniami oraz jaka instytucja doprowadzi do finalizacji rozpoczętych transakcji oraz będzie procedowała reklamacje i zwroty. Podpowiadamy, jakie są kolejne kroki prawne.

NEONET po 20 latach działalności w Polsce ma problemy

Wejście do sklepu NEONET z witrynami i reklamami, na których widać sprzęt RTV, AGD, komputery i smartfony.
fot. materiały prasowe/Neonet

NEONET był jednym z największych elektromarketów w Polsce, posiadającym prawie 300 sklepów. Nikt nie spodziewał się jednak informacji o upadłości, szczególnie że jeszcze w czerwcu br. na łamach portalu retailnet.pl Andrzej Czarnecki, dyrektor ds. ekspansji sieci NEONET, informował, że sieć otwiera ok. 20-25 sklepów rocznie oraz szuka nowych lokalizacji dla placówek.

W mniejszych miastach skupialiśmy się głównie na rynkach śródmiejskich, lokalnych centrach handlowych lub nawet głównych ulicach, ponieważ taki był model sprzedaży detalicznej w mniejszych miejscowościach. W większych miastach powstawały już galerie i parki handlowe, podczas gdy w mniejszych miejscowościach trend ten nie był jeszcze obecny.

Nasza strategia głównie opiera się na pozyskiwaniu lokalizacji na nowych rynkach. Natomiast mamy ograniczony dostęp do nieruchomości komercyjnych typu galerie handlowe. Obecnie główną ofertę rynku deweloperskiego stanowią parki handlowe. Staramy się również wejść do galerii handlowych, ponieważ zapewniają one większą liczbę odwiedzających.

Andrzej Czarnecki w rozmowie z serwisem retailnet.pl

Niestety najnowsze doniesienia sugerują, że firma znalazła się w poważnych tarapatach finansowych. W Krajowym Rejestrze Zadłużonych (KRZ) wczoraj, czyli 30 listopada, znalazł się wpis dotyczący „postępowania o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy”.

Zrzut ekranu ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości z zakładką "Portal publiczny KRZ - Krajowy Rejestr Zadłużonych" z wypełnionym formularzem wyszukiwania podmiotów gospodarczych i wynikami wyszukiwania dla firmy "NEONET", wskazującymi na postępowanie upadłościowe.
fot. Ministerstwo Sprawiedliwości Krajowy Rejestr Zadłużonych

Na razie jeszcze nie wiadomo, jakie będą dalsze losy polskiej sieci elektromarketów, choć już niektórzy klienci są informowani o braku możliwości zrealizowania zamówień. Tak jak Marcin Kosman, który podzielił się swoim doświadczeniem w poniższym tweecie.

Oficjalny komunikat NEONET

1 grudnia pojawiło się oficjalne oświadczenie NEONET, z którego możemy wyczytać, że złożona sanacja nie jest postępowaniem upadłościowym. Komunikat podaje, że jest to związane z problemami z płynnością finansową spółki.

Zarząd Spółki NEONET S.A. zdecydowanie podkreśla, że złożona w dniu 27 listopada 2023 sanacja nie jest postępowaniem upadłościowym. Jest jednym z postępowań restrukturyzacyjnych, w ramach którego ma nastąpić reorganizacja firmy ukierunkowana na rozwiązanie aktualnych trudności i umożliwienie dalszego rozwoju biznesowego w kolejnych kwartałach 2024 roku. Zarząd Spółki NEONET S.A. jest zdeterminowany do uzdrowienia przedsiębiorstwa i prowadzenia działalności.

Decyzja o złożeniu wniosku restrukturyzacyjnego jest odpowiedzią na problemy płynnościowe Spółki. Na tę sytuację wpłynęło kilka czynników, w tym niezależnych od Spółki, jak obecna sytuacja na rynku sprzedaży AGD, RTV, GSM i IT. Dostrzegając istniejące zagrożenia oraz działając w trosce o bezpieczeństwo i ciągłość zakupów realizowanych przez Klientów, Zarząd NEONET jest przekonany, że postępowanie restrukturyzacyjne stanowi odpowiednią formę uzdrowienia zaistniałej sytuacji.

Zarząd Spółki NEONET S.A.

Co się dzieje, kiedy firma ogłasza upadłość?

Upadłość sklepu oznacza, że nie jest on w stanie regulować swoich zobowiązań finansowych, co prowadzi do konieczności podjęcia określonych kroków. To złożony proces, który ma znaczące skutki nie tylko dla samego przedsiębiorstwa, ale także dla jego pracowników, wierzycieli, dostawców i klientów. Podstawą prawną regulującą kwestie upadłości w Polsce jest „Prawo upadłościowe”. Aktualna wersja tej ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku została opublikowana w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

Prawo upadłościowe zawiera szereg regulacji, których zadaniem jest zagwarantowanie jak najpełniejszego zaspokojenia wierzycieli upadłego. Opiera się na zasadzie optymalizacji majątku wchodzącego w skład upadłości w celu uzyskania jak największych środków pozwalających na możliwie pełne zaspokojenie wierzycieli.

dr hab. Anna Hrycaj, „Postępowanie upadłościowe w praktyce sądów powszechnych”, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości

Pierwszym krokiem jest formalne ogłoszenie upadłości przez właściciela sklepu lub przez wierzycieli. W Polsce odbywa się to poprzez złożenie wniosku do sądu rejonowego. Sąd rozpatruje wniosek i może ogłosić upadłość sklepu.

Następnie rozpoczyna się postępowanie upadłościowe, które ma na celu zaspokojenie wierzycieli. Sąd wyznacza syndyka, który zarządza majątkiem upadłego i reprezentuje masę upadłościową. Jest to osoba odpowiedzialna za dokonanie inwentaryzacji majątku sklepu i jego wyceny – sporządza więc spis majątku upadłego i listę wierzytelności. Obejmuje to zarówno towary, jak i inne aktywa, takie jak wyposażenie, nieruchomości czy prawa do znaków handlowych. Sąd może wydać postanowienie o ustaleniu planu spłaty wierzycieli lub o umorzeniu zobowiązań upadłego, jeśli spełnione są odpowiednie warunki. Majątek sklepu jest sprzedawany w celu uzyskania środków na spłatę długów – może to obejmować zarówno sprzedaż poszczególnych aktywów, jak i całości przedsiębiorstwa.

Co dalej z zamówieniami klientów?

Najważniejsza dla konsumentów jest kwestia, jaka instytucja zajmie się teraz finalizacją zamówień oraz będzie odpowiedzialna za reklamacje i zwroty. Sklep NEONET podał do wiadomości publicznej, że klienci nie odczują skutków decyzji zarządu.

W toku trwającego procesu restrukturyzacji żaden Klient sieci NEONET nie odczuje trudności i problemów w zakupach oraz obsłudze obecnych oraz przyszłych zamówień realizowanych w sklepach stacjonarnych oraz online. Podjęte kroki nie mają wpływu na procesy sprzedażowe oraz prawa konsumentów.

Zarząd Spółki NEONET S.A.
Sklep NEONET w Kaliszu
Fot. Akorzycka / Wikimedia Commons

Przyglądamy się jednak, co na ten temat mówi wspomniana ustawa i co w świetle prawa dzieje się, gdy firma ogłasza upadłość. Klienci firmy, którzy są wierzycielami (np. z tytułu przedpłaconych usług, które nie zostały zrealizowane), mogą zgłaszać swoje wierzytelności w postępowaniu upadłościowym.

W przypadku upadłości firmy, syndyk przejmuje zarządzanie majątkiem i odpowiada za bieżące transakcje, zwroty i rozpatrywanie reklamacji. Klienci, którzy mają nierozstrzygnięte sprawy z firmą (np. reklamacje, zwroty), powinni skontaktować się więc z wyznaczonym dla tej sprawy syndykiem. Jeśli firma została postawiona w stan likwidacji, możliwość uzyskania zwrotów lub rozpatrzenia reklamacji może być ograniczona, a wierzyciele mogą być zaspokojeni tylko częściowo lub wcale, w zależności od dostępnych środków w masie upadłości.

Jak redakcja Android.com.pl zwróciliśmy się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie.

Rozpoczęcie postępowania sanacyjnego nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązków ustawowych, do jakich należy wykonanie zawartych umów czy odpowiedzialność przed konsumentami w przypadku zwrotów i reklamacji produktów.

Firma musi zapewnić taką organizację przedsiębiorstwa, żeby prawa konsumentów nie zostały naruszone. 

Kamila Guzowska, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dla Android.com.pl

Źródło: Ustawa „Prawo upadłościowe”, oprac. własne

Motyw