O tym, że gusty pokolenia Z kształtowane są przez media społecznościowe i internet wiemy doskonale. Ale nie każdy już zdaje sobie sprawę, że obejmuje to także gotowanie. Najnowszy raport stworzony przez Pyszne.pl pokazuje, że w kwestii kulinariów „zetki” postępują podobnie, korzystając z trendu „viral na talerzu”. Modne jest próbowanie przepisów z TikToka, a jeszcze bardziej popularne – chwalenie się rezultatami na swoim koncie.
Viral na talerzu – Spis treści
Gen Z i nie tylko je to, co influencerzy pokazują w mediach społecznościowych
Raport „Polacy od kuchni” opublikowany przez Pyszne.pl rzuca światło na zmieniające się trendy żywieniowe i ekologiczne w Polsce. Dowiadujemy się m.in. że wśród pokolenia Z (1997-2012) rośnie ekologiczna świadomość wśród Polaków, szczególnie w kontekście zamawiania jedzenia (choć czasem eko podejście Gen Z nie jest pozbawione hipokryzji). Najchętniej zamawianą kuchnią była kuchnia włoska, a najpopularniejsze danie 2023 roku to kebab, który wyprzedził ubiegłorocznego laureata – pizzę margheritę. Kolejne miejsca w rankingu zajmują schabowy, cheeseburger i pierogi ruskie.
Ze wszystkich nowinek związanych z jedzeniem szczególnie interesujący jest trend „viral na talerzu”, opisany w raporcie. Chociaż zapewne dla pokolenia Z nie jest to nic szczególnego, boomersi czy millenialsi mogą zastanawiać się, w czym tkwi sekret.
Koncepcja „virala na talerzu” odnosi się do potraw lub trendów kulinarnych, które zyskują dużą popularność w mediach społecznościowych. Są to często dania o unikalnym wyglądzie, oryginalnym połączeniu smaków lub nietypowym sposobie podania, które przyciągają uwagę i stają się „viralowe”, czyli szeroko udostępniane i komentowane w internecie na platformach takich jak Instagram czy TikTok oraz YouTube. Tego ostatniego medium nie warto pomijać ze względu na to, że przecież to właśnie tam królują kanały kulinarne, więc naturalne, że użytkownicy czerpią inspiracje od swoich internetowych autorytetów.
W 2023 roku można mieć wrażenie, że praktycznie co tydzień pojawia się restauracja, w której są wszyscy lub danie, które wszyscy jedzą. Kulinarne virale to zjawisko, które masowo kształtuje nasze wybory
Michał Korkosz, autor bloga kulinarnego Rozkoszny.pl
żywieniowe.
Co łączy viralowe trendy? Potrawy muszą być przede wszystkim proste i szybkie, a w dodatku najlepiej jakby składały się z jak najmniejszej ilości składników. Skomplikowane przepisy wymagające zaawansowanych kulinarnych umiejętności nie mają tu szans. Po pierwsze, pokoleniu Z nie chce się spędzać długich godzin w kuchni, a po drugie, są to ludzie młodzi i chcą gotować tanio, ale smacznie.
Co królowało na TikToku w 2023?
Być może dodacie do tej listy jeszcze jakieś przykłady, ale ja znalazłam dla was najpopularniejsze przepisy na TikToku, wspomagając się rankingiem portalu Cosmopolitan. Możecie tam zajrzeć, szukając inspiracji, jest ich naprawdę sporo. Co prawda są to virale zza granicy, ale w Polsce na pewno kojarzycie twórców, takich jak Rozkoszny czy Matteo Brunetti.
Nie wiem, czy pamiętacie popularność Grated Egg Avocado Toast, czyli tartego jajka na toście z awokado. Jeśli nie, na poniższym filmie, który ma już ponad 4 mln wyświetleń, możecie zobaczyć, jak wykonać taką potrawę.
Skoro macie już pomysł na śniadanie, teraz czas na obiad. Ten filmik na TikToku, pokazujący, jak zrobić kurczaka z sosie miodowo-sezamowym ze smażonym ryżem z jajkiem, ma ponad 23 mln wyświetleń i wygląda obłędnie. Za to, że podsunęłam wam pomysł na dzisiejszy posiłek, podziękujecie mi później 🙂
A na deser coś, co lubi Kylie Jenner i jej córka Stormie.
Polacy bardziej ekologiczni
Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z raportu od Pyszne.pl? Badanie wskazuje na istotne zmiany w podejściu Polaków do ekologii, szczególnie w kontekście zamawiania jedzenia. Rosnąca świadomość i dążenie do wyborów przyjaznych dla środowiska, które jednocześnie nie obciążają nadmiernie budżetu, są kluczowymi trendami obserwowanymi w Polsce.
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Pyszne.pl, aż 85% respondentów deklaruje, że segreguje śmieci po zamówionym jedzeniu. To pokazuje, jak ważna stała się odpowiedzialność za środowisko w codziennych działaniach. Ponadto 83% ankietowanych korzysta z wielorazowych toreb i opakowań na żywność, co jest kolejnym dowodem na to, że proekologiczne nawyki zyskują na popularności.
Interesującym aspektem jest również fakt, że 60% osób rezygnuje ze sztućców przy zamawianiu jedzenia z dostawą. Jest to znaczący krok w kierunku redukcji odpadów, szczególnie plastikowych, które stanowią poważny problem dla środowiska.
Skoro interesuje cię świat polskiego internetu i YouTube’a, być może korzystasz też ze Snapchata? Jeśli tak, z pewnością przyda ci się nasz poradnik krok po kroku dotyczący tego, jak odzyskać dni na Snapie. A jeśli chcesz czasem przejrzeć filmiki z TikToka, ale wolisz nie mieć tam konta, sprawdź nasz tekst o korzystaniu z TikToka bez rejestracji.
Źródło: Raport Pyszne.pl, oprac. własne