Samochód elektryczny Tesla, obok magazyn energii z baterii EV

Fotowoltaika może się zmienić nie do poznania. Wszystko dzięki… samochodom elektrycznym

2 minuty czytania
Komentarze

Nawet najlepszy samochód elektryczny nie będzie działać wiecznie. Wszystko jednak wskazuje na to, że w przyszłości warto będzie go rozebrać. Wyjęta bateria stanie się magazynem energii dla farmy paneli fotowoltaicznych, co pokazuje działalność jednej firmy działającej na południu stanu Kalifornia w USA.

Samochód elektryczny, a fotowoltaika — bateria łączy te odkrycia

Fot. B2U Storage Solutions / YouTube

Założenie projektu firmy B2U Storage Solutions jest proste i prawdziwe. Bezpańskich baterii po samochodach elektrycznych będzie tylko coraz więcej, więc warto poddać je recyklingowi. Przykładem dobrego, ponownego ich zastosowania jest 1,5-megawatowy magazyn energii w miejscowości New Cuyama, gdzie ok. 600 baterii z samochodów Honda Clarity oraz Nissan Leaf powoli jest ładowanych przez połączone z magazynem panele fotowoltaiczne.

To oczywiście nie jest pierwszy taki magazyn energii. Oryginalne dzieło B2U Storage Solutions jest położone obok Los Angeles, generuje łącznie 28 megawatów mocy i ładuje ok. 1300 baterii, również z tych dwóch modeli samochodów Hondy oraz Nissana. Artykuł redakcji Grist wskazuje, że to wystarczająca moc do zasilenia 950 domostw.

Kiedy bateria samochodu elektrycznego może zostać oddana do magazynu energii?

Baterie są wyjmowane z samochodów elektrycznych zazwyczaj wtedy, gdy ich kondycja wynosi 20-30% oryginalnej pojemności. Badania zamieszczone na Nature w styczniu 2023 r. wskazują, że takie ogniwo może jeszcze zostać wykorzystane do stacjonarnego magazynu energii.

Co więcej, czas eksploatacji baterii jest w ten sposób wydłużany o od 3 do 5 lat. Freeman Hall, CEO B2U Storage Solutions wskazuje, że tylko w Stanach Zjednoczonych, można uwolnić ok. 3 gigawaty mocy, jeżeli zbierze się wszystkie zużyte, marnujące się baterie. Zauważa również, że ludzie słyszący te pomysły są sceptyczni, ale powinni być — w końcu ponowne wykorzystanie baterii z samochodów elektrycznych nie jest łatwym procesem.

Mamy zdecydowanie mocne dane na to, żeby dowieść niezawodności, wydajności oraz opłacalności naszego projektu. Dotarliśmy do momentu, gdzie należy zwiększyć skalę operacji.

Freeman Hall, CEO B2U Storage Solutions, wypowiedź dla Grist

Pozostaje życzyć powodzenia w realizacji projektu, bo jedno jest pewne — baterii po samochodach elektrycznych raczej nie zabraknie.

zdjęcie główne: Tesla / B2U Storage Solutions

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw